Kymenlaakson hyvinvointialueella on käytössä Laatuportin Digitaaliset laitepassit -järjestelmä. Laajennettu laitepassien käyttöä kotiin vietävien palveluiden parissa työskentelevien työntekijöiden laiteosaamisen varmistamiseen ja koulutukseen. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson alueen ikääntyneiden määrä kasvaa merkittävästi seuraavan 20 vuoden aikana. Yli 85-vuotiaiden määrän on arvioitu kaksinkertaistuvan nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Vuonna 2020 9,5%:lla 75 vuotta täyttäneistä oli kotihoidon asiakkuus ja vuonna 2030 vastaavan luvun on arvioitu olevan 12,1 %.

TulKoti-hankkeen kohderyhmänä ovat Kymenlaakson hyvinvointialueen ikäihmiset, jo palveluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ennaltaehkäisevää palvelua tarvitsevat asiakkaat. Hankkeessa on tarkoitus kehittää kaikkia toimia, joiden avulla ikääntyneiden turvallista kotona asumista voidaan tukea. Kehitystoimenpiteissä huomioidaan myös iäkkäiden omaiset, läheiset ja omaishoitajat. Keskeinen kohderyhmä on myös Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon 700 ammattilaista. 

Kotihoidon käytössä olevat digitaaliset ratkaisut tuodaan osaksi asiakkaan palvelua kaikissa kotona asumista tukevissa palveluissa mm. oikea-aikaisen kotiutumisen tueksi, kuntouttavaan päivätoimintaan, omaishoitoon yms. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto tuo muutoksen kotihoidon toimintamalleihin. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut-hankeen hankesuunnitelmassa tavoitteena on tukea ja kehittää  henkilöstön osaamista ja teknologiakyvykkyyttä johdonmukaisesti. Tuotoksena tavoitellaan koulutusohjelman luomista ja henkilöstön koulutusta. Lisäksi laki lääkinnällistä laitteista velvoittaa että laitteiden käyttäjillä on tarvittava osaaminen laitteen käyttöön.

Idea digitaalisten laitepassien hyödyntämiseen lähti yhteistyöpalaverista hyvinvointialueen asiakas -ja potilasturvallisuuspäällikön ja potilasturvallisuussuunnittelijan kanssa käydystä keskustelusta, jossa saatu tarkempi kuvaus hyvinvointialueella käytössä olevasta digilaitepassista ja lähdetty selvittelemään  laitepassien hyödyntämistä kotihoidossa käytössä oleviin teknologisiin apuvälineisiin.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hankkeen aikana projektityöntekijä teki kaksi jalkautumiskierrosta kotihoitoon ja kävi kaikissa kotihoidon ringeissä, sekä osallistui rinkipalavereihin kertomaan henkilöstölle ja esimiehille kotihoidossa käytössä olevista teknologisista ratkaisuista ja toimintamalleista niihin liittyen. 

Jalkautumiskierrosten perusteella tehty päätelmiä, että osaamisen taso vaihteli kotihoidossa paljon alueilla ja ringeissä. Lisäksi toimintamallit ja ohjeet olivat työntekijöiden näkökulmasta haastavissa paikoissa ja osin päivittämättä. Toimintamallien ja ohjeiden päivitystä tehtiin hankkeen aikana ja kasattiin ohjeet saataville yhteen paikkaan kotihoidon Teams-ryhmään, mutta systemaattinen koulutus uusille työntekijöille laitteissa, toimintamalleista ja ohjeistuksista puuttui.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Pidetty useampia suunnittelupalavereita 06-08/2023, joihin osallistunut kotihoidon johdon lisäksi  asiakas -ja potilasturvallisuuspäällikkö ja potilasturvallisuussuunnittelija. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on laajentaa laitepassien käyttöä kotiin vietävien palveluiden parissa työskentelevien työntekijöiden laiteosaamisen varmistamiseen ja koulutukseen. Digitaalisten laitepassien avulla on mahdollisuus luoda selkeä koulutuspolku uusien ja vanhojen työntekijöiden osaamiseen, sekä turvalliseen että laadukkaaseen laitteiden käsittelyyn.

Muutoksen mittaaminen

Pidetyt koulutukset, henkilöstömatriisien luonti, laitepassien käyttöönotto ja suoritettujen laitepassien määrä

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon henkilöstö (n. 600 henkilöä).

Systemaattista koulutusta ja osaamisen varmistamista ei ole aikaisemmin ollut lääkeannosteluautomaattien ja etähoivan osalta.

Ratkaisun perusidea

Kymenlaakson hyvinvointialueella on käytössä Laatuportin Digitaaliset laitepassit -järjestelmä. Kymen HVA:n tavoitteena on laajentaa laitepassien käyttöä kotiin vietävien palveluiden parissa työskentelevien työntekijöiden laiteosaamisen varmistamiseen ja koulutukseen. Digitaalisten laitepassien avulla on mahdollisuus luoda selkeä koulutuspolku uusien ja vanhojen työntekijöiden osaamiseen, sekä turvalliseen että laadukkaaseen laitteiden käsittelyyn.

Tehty hankkeen kautta hankinta laatuportin digitaalisen laitepassin käyttöön ottamiseksi kotihoitoon, hankintaan sisällytettiin tarvittavat koulutukset ja taustajärjestelmän muutokset.

Projektityöntekijä tuottanut sisällön varsinaisiin koulutuspohjiin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Laiteohjelmien toteutus tehtiin kotihoidon teknologisista apuvälineistä: Lääkeannosteluautomaatista
ja kuvapuhelinpalvelusta palveluntuottajan toimittamalle pohjalle projektityöntekijän toimesta.

Seuraavat asiat hankittiin palveluntuottajalta:
• Ryhmämatriisien toteutus (esimiehen alle luotiin henkilöstönäkyvyys koulutusten suorittamisen seuraamiseksi)
• Koulutusohjelmien käynnistäminen 
• Ylläpito-ohjelmien toteutus laiteohjelmiin 
• Pääkäyttäjien, esihenkilöiden ja laitevastaavien käyttökoulutukset

Vinkit toimintamallin soveltajille

Organisaatiossa eri palveluissa käytössä olevia koulutusohjelmia voidaan soveltaa eri kohteissa, kuten tässä erikoissairaanhoidossa  käytössä olevaa koulutuspohjaa on sovellettu sosiaalipalveluun.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Koulutuspohjat saatu hankkeen aikana luotua ja lääkeautomaatin osalta koulutuspohja on julkaistu henkilöstölle. Etähoivan osalta laitepohja tehty, mutta ei vielä julkaistu.

Palveluntuottaja on toimittanut hankkeen alussa sovitut asiat ja koulutukset pidetty esimiehille, laitevastaaville ja henkilöstölle tehty tallenne henkilöstön laitepassin suorittamisesta, jota esimiehet näyttävät henkilöstölle.

Laitevastaavien tehtävänä on varmistaa koulutuksen käyneiden henkilöiden osaaminen ottamalla näytöt vastaan. Lisäksi koulutuspohjissa on lyhyt testi opiskellusta sisällöstä.

Henkilöstöllä on aikaa 3-6 kk suorittaa määritellyt laitepassit. Esimiesten tehtävä on seurata olemassa olevan henkilöstön koulutusten edistymistä ja ohjata uudet työntekijät suorittamaan laitepassia.

Lääkeautomaatin osalta laitepassin osaamisohjelma aukaistu joulukuun alussa, joten vielä suoritettuja laitepasseja vähäinen määrä ja nämä ovat suurimmaksi osaksi laitevastaavien suorittamia.