Digitaalinen ohjaustaulu Kainuun hyvinvointialueen vastaanottojen operatiivisen johtamisen tueksi (RRP, P4, I4)

Kestävän kasvun Kainuu II hankkeessa kartoitettiin ja päivitettiin digitaaliseen ohjaukseen operatiivisen johdon tietotarpeet ja rakennettiin digitaalinen ohjaustaulu, josta lähiesihenkilöt saavat tietoa toiminnasta omalla työpöydällään.

Toimintaympäristö

Tiedolla johtaminen auttaa organisaatiota tekemään parempia, tietoon perustuvia päätöksiä. Sen ydinajatuksena on hyödyntää systemaattisesti kerättyä ja analysoitua dataa päätöksenteon tukena, jolloin toiminnan tuloksellisuus, tehokkuus ja ennakoitavuus paranevat. Tiedolla johtaminen mahdollistaa tehokkaamman resurssien käytön, kun data paljastaa toiminnan pullonkaulat ja tehostamiskohteet. Tiedon avulla voidaan optimoida prosessien sujuvuutta, mikä voi säästää merkittävästi aikaa ja rahaa. Tiedolla johtaminen mahdollistaa ennusteiden ja skenaarioiden luomisen, jolloin voidaan varautua paremmin tulevaisuuden haasteisiin ja riskeihin. 

Digitaalisen tiedonkeruun hyötyjä:  

  1. Digitaalinen tiedonkeruu on nopeampaa ja helpompaa. Data kerätään automaattisesti, mikä säästää aikaa ja työtä. 

  2. Digitaalisesti kerätty tieto sisältää vähemmän virheitä kuin käsin kerätty data. 

  3. Digitaalinen tieto on yleensä reaaliaikaista, joka helpottaa tekemään nopeita päätöksiä.  

  4. Digitaalisesta datasta saadaan helpommin tehtyä analyyseja. 

  5. Alkuinvestoinnin jälkeen digitaalinen tiedonkeruu säästää rahaa vähentämällä manuaalista työtä.  

  6. Digitaalisesti kerätty tieto on helppo jäljittää ja se on tallessa turvallisesti. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kainuun hyvinvointialueen strategiassa yhtenä osa-alueena halutaan kehittää digipalveluita sekä asiakkaille, että ammattilaisille. 

Kehittämisen tavoitteena oli tehdä terveysasemien vastaanotoille digitaalinen ohjaustaulu tukemaan esihenkilöiden työn tiedolla johtamista, sekä työtilanteen hallintaa. Tällä pyrimme vastaamaan Kainuun hyvinvointialueen strategiassa -toiminnan perustuminen tietoon ja sovittuihin prosesseihin- osa-alueeseen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehittämisen lähtökohtana oli edistää palvelujen sujuvuutta ottamalla käyttöön digitaalinen ohjaustaulu Kainuun hyvinvointialueen vastaanottojen operatiivisen tiedolla johtamisen tueksi. Tällä pyrimme sujuvoittamaan esihenkilöiden työn tiedolla johtamista, sekä työtilanteen hallintaa. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tietotarpeiden kokoaminen ja projektin läpivienti on toteutettu yhteistyössä Kainuun hyvinvointialueen vastaanottojen esihenkilöiden kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Edistää vastaanottopalvelujen sujuvuutta työn tiedolla johtamisen ja työtilanteen hallinnan kautta.

Muutoksen mittaaminen

Järjestelmä on käytössä. Arvioidaan järjestelmän toimivuutta käyttäjäkokemuskyselyllä vuonna 2025.

Toteutussuunnitelma

Digitaalinen ohjaustaulu on vastaanottojen esihenkilöille tarkoitettu työpöytäohjelma, joka nostaa automaattisesti ennalta määritellyt tiedot, työtilanteet ja –jonot yhdelle näkymälle tarkasteltavaksi. Kaikkia tietoja voi tarkastella joko reaaliajassa tai takautuvasti. 

Seurattavia tietotarpeita ovat mm.:

  1. asiakkaiden takaisinsoittopalveluun soitettujen puheluiden, asiakasviestien ja tiettyjen työkirjojen jonotilanteet
  2. hoidontarpeen arvion ja hoitoon pääsyn toteutuminen
  3. päiväkohtainen työntekijäresurssi ja työntekijöiden työsuoritteet
  4. tilastotietoa mm. toteutuneesta kysynnästä päivä- ja kellonaikakohtaisesti
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on Kainuun hyvinvointialueen perusterveydenhuollon vastaanottojen lääkäri- ja hoitotyön esihenkilöt. Järjestelmän tietotarpeet on toteutettu heidän toiveidensa pohjalta. 

Ratkaisun perusidea

Lähtökohtana on edistää palvelujen sujuvuutta ottamalla käyttöön digitaalinen ohjaustaulu Kainuun hyvinvointialueen vastaanottojen operatiivisen tiedolla johtamisen tueksi. Tällä pyrimme sujuvoittamaan esihenkilöiden työn tiedolla johtamista, sekä työtilanteen hallintaa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uuden toimintamallin käyttöön ottoon on määritetty visio ja tavoitteet, tulevat käyttäjät on osallistettu alusta asti ja kehittäminen on tehty heidän kanssaan, heidän tarpeitaan kuunnellen. Lopuksi järjestelmän käytön koulutus, pilotointi ja mahdollinen hienosäätö. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vastaavanlaisen ohjaustaulun tekeminen muihin yksiköihin tiedolla johtamisen ja työtilanteiden hallinnan tueksi on mahdollista, kunhan yksiköt määrittävät omat tietotarpeensa. Helpottavana asiana integraatiot useista tietolähteistä tietoaltaaseen on tämän projektin yhteydessä jo toteutettu.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tehdään arviointikysely esihenkilöille vuonna 2025.