Digitaalinen ohjaustaulu Kainuun hyvinvointialueen vastaanottojen operatiivisen johdon tueksi (RRP, P4, I4)

Kestävän kasvun Kainuu II hankkeessa tavoitteena on kartoittaa ja päivittää digitaaliseen ohjaukseen operatiivisen johdon tietotarpeet, toimittaa digitaalinen ohjaustaulu, sekä tukea yksiköitä digitaalisen tiedolla johtamisen alustan käyttöönotossa.

Toimintamallin nimi
Digitaalinen ohjaustaulu Kainuun hyvinvointialueen vastaanottojen operatiivisen johdon tueksi (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kestävän kasvun Kainuu II hankkeessa tavoitteena on kartoittaa ja päivittää digitaaliseen ohjaukseen operatiivisen johdon tietotarpeet, toimittaa digitaalinen ohjaustaulu, sekä tukea yksiköitä digitaalisen tiedolla johtamisen alustan käyttöönotossa.

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialueen vastaanottotoiminta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Iina Viertonen

Luotu

21.11.2023

Viimeksi muokattu

12.11.2024
Ratkaisun perusidea

Lähtökohtana on edistää palvelujen sujuvuutta ottamalla käyttöön digitaalinen ohjaustaulu Kainuun hyvinvointialueen vastaanottojen operatiivisen tiedolla johtamisen tueksi. Tällä pyrimme sujuvoittamaan esihenkilöiden työn tiedolla johtamista, sekä työtilanteen hallintaa. 

Toimintaympäristö

Tiedolla johtaminen auttaa organisaatiota tekemään parempia, tietoon perustuvia päätöksiä. Sen ydinajatuksena on hyödyntää systemaattisesti kerättyä ja analysoitua dataa päätöksenteon tukena, jolloin toiminnan tuloksellisuus, tehokkuus ja ennakoitavuus paranevat. Tiedolla johtaminen mahdollistaa tehokkaamman resurssien käytön, kun data paljastaa toiminnan pullonkaulat ja tehostamiskohteet. Tiedon avulla voidaan optimoida prosessien sujuvuutta, mikä voi säästää merkittävästi aikaa ja rahaa. Tiedolla johtaminen mahdollistaa ennusteiden ja skenaarioiden luomisen, jolloin voidaan varautua paremmin tulevaisuuden haasteisiin ja riskeihin. 

Digitaalisen tiedonkeruun hyötyjä:  

  1. Digitaalinen tiedonkeruu on nopeampaa ja helpompaa. Data kerätään automaattisesti, mikä säästää aikaa ja työtä. 

  2. Digitaalisesti kerätty tieto sisältää vähemmän virheitä kuin käsin kerätty data. 

  3. Digitaalinen tieto on yleensä reaaliaikaista, joka helpottaa tekemään nopeita päätöksiä.  

  4. Digitaalisesta datasta saadaan helpommin tehtyä analyyseja. 

  5. Alkuinvestoinnin jälkeen digitaalinen tiedonkeruu säästää rahaa vähentämällä manuaalista työtä.  

  6. Digitaalisesti kerätty tieto on helppo jäljittää ja se on tallessa turvallisesti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on Kainuun hyvinvointialueen perusterveydenhuollon vastaanottojen lääkäri- ja hoitotyön esihenkilöt. Järjestelmän tietotarpeet on toteutettu heidän toiveidensa pohjalta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uuden toimintamallin käyttöön ottoon on määritetty visio ja tavoitteet, tulevat käyttäjät on osallistettu alusta asti ja kehittäminen on tehty heidän kanssaan, heidän tarpeitaan kuunnellen. Lopuksi järjestelmän käytön koulutus, pilotointi ja mahdollinen hienosäätö. Toivon mukaan uusi toimintamalli sujuvoittaa esihenkilöiden työn tiedolla johtamista, sekä työtilanteen hallintaa. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä