Digitaalinen palvelukeskus Ikääntyneille
Suunnitelma ikääntyneiden digitaalisesta palvelukeskuksesta, jotta pystytään vastaamaan toimintaympäristön muutoksista johtuvaan tarpeeseen.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella ikääntyneiden määrä tulee kasvamaan huomattavasti, jolloin ikääntyneiden hoivan, hoidon ja kuntoutuksen tukitoimiin ja palveluihin tulee valmistautua vastaamaan uusin keinoin.
Ikäihmisille suunnatun digitaalisen palvelukeskuksen tarkoituksena on vastata väestön ikääntymisestä johtuvaan palvelutarpeen kasvuun teknologisten ratkaisujen ja digitaalisten palvelujen avulla, sekä keskittämällä asiakkaiden ja ammattilaisten tekninen tuki yhteen paikkaan.
Ikääntyneet ja sote-alan ammattilaiset kohderyhmänä. Kohderyhmää, erityisesti ikääntyneiden tarpeita kuultiin alueellisen Vanhusneuvoston ja kolmannen sektorin sekä kuntien edustajien yhteisellä työpajalla.
Digitaalisen palvelukeskuksen tavoitteena on myös vastata sote-ammattilaisten saatavuuteen sekä veto- ja pitovoimaan liittyviin haasteisiin. Osa ammattilaisista haluaa tehdä töitä etäpalvelujen parissa ja osalla ammattilaisista voi olla tarve tehdä työtä etänä
esimerkiksi työkyvyn takia. Keskittämällä teknologiaan liittyvät tehtävät digitaaliseen palvelukeskukseen voidaan rauhoittaa myös perinteisiä palveluja tekevien ammattilaisten työpäivää, kun he saavat keskittyä paremmin omaan ydintehtäväänsä. Vallitsevassa haastavassa työntekijöiden saatavuustilanteessa Digipalvelukeskuksen toiminnan käynnistyessä on erityisen tärkeää seurata tämän osa-alueen tavoitteiden saavuttamista ja vaikuttavuutta.