Digitaalisen asioinnin muutossuunnittelun työkalupakki, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1B)
Työkalupakki ja sen käyttöön laadittu toimintamalli on kokoelma työpohjia, ohjeita ja kysymyslistoja, joiden avulla hva-palveluissa voidaan suunnitella digitaalisen asioinnin käyttöönottoa ja rakentaa sen kehittämispolkua osallistavin menetelmin.
Hyvinvointialueiden kansallinen ohjaus ja rahoitus ohjaa hyvinvointialueita kehittämään digitaalisia palveluita, alueen asukkaat toivovat sujuvia ja saavutettavia palvelukanavia, kasvava palvelutarve ohjaa etsimään keinoja palvella aiempaa laajempaa asiakaskuntaa jatkuvasti tiukkenevilla resursseilla.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on sitoutunut kehittämään rohkeasti digiasioinnin mahdollisuuksia asukkailleen. Digiasioinnin laaja käyttöönotto on keskeisessä osassa palvelustrategiassa sekä koko hyvinvointialueen tasoisena kehityskohteena kuin palvelulinjakohtaisissa suunnitelmissa. Lähtötilanteessa hyvinvointialueella oli 33 digitaaliseen asiointiin käytettävää alueellista järjestelmää eri sote-palveluissa.
Asiakkaat toivovat nopeampaa palveluihin pääsyä. Digipalveluilla on mahdollisuus parantaa palveluihin pääsyä sekä tiedon jakoa ja ohjausta hyvinvointialueen ja asiakkaan välillä. Asiakkailla on hyvä kyvykkyys asioida digitaalisesti.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on matkalla keskittämässä asiointia yhteen asiakkaalle tuttuun kanavaan, josta hän saa kaiken tarvittavan tiedon, avun ja tarvittaessa ohjauksen eteenpäin. Tämä digitaalisen asioinnin kehitystyö toteuttaa ja tukee digitaalista muutosta läpi kaikkien sote-palveluiden.
Toimintamallin ja työkalujen käyttäjiä ovat:
- Digitaalisen asioinnin suunnittelijat (fasilitaattorit)
- Hyvinvointialueen palvelujohto ja keskijohto (osallistujat)
Työtapa on osallistava ja asiakaskeskeistä ajattelua korostava. Pohjat ohjaavat käyttäjää pohtimaan, kenelle ja millaiseen käyttötarpeeseen uusi digiratkaisu tehdään. Lisäksi siinä huomioidaan loppukäyttäjän sekä palvelua tarjoavan ammattilaisen tarpeita.