Digitaalisen asioinnin muutossuunnittelun työkalupakki​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1B)

Työkalupakki ja sen käyttöön laadittu toimintamalli on kokoelma työpohjia, ohjeita ja kysymyslistoja, joiden avulla hva-palveluissa voidaan suunnitella digitaalisen asioinnin käyttöönottoa ja rakentaa sen kehittämispolkua osallistavin menetelmin. ​

Model name
Digitaalisen asioinnin muutossuunnittelun työkalupakki​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1B)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Työkalupakki ja sen käyttöön laadittu toimintamalli on kokoelma työpohjia, ohjeita ja kysymyslistoja, joiden avulla hva-palveluissa voidaan suunnitella digitaalisen asioinnin käyttöönottoa ja rakentaa sen kehittämispolkua osallistavin menetelmin. ​

Toteutuspaikka
Kehitys TKI-yksikössä ja toimeenpano kaikilla Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen sote-palvelualueilla
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

18.08.2025

Viimeksi muokattu

18.08.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisu sisältää työkalupakin ja sen käyttöön laaditun toimintamallin. Työkalupakki on kokoelma työpohjia, ohjeita ja kysymyslistoja, joiden avulla hyvinvointialueen palveluissa voidaan suunnitella digitaalisen asioinnin käyttöönottoa ja rakentaa sen kehittämispolkua osallistavin menetelmin. Se on modulaarinen, joten käyttäjä voi toteuttaa itse valitsemansa osiot pohjista tarpeen mukaan. Lopputuloksena saadaan tiekartta digiasioinnin toiminnallisuuksille, käyttöönotettavat käyttötapaukset ja kohderyhmät, digiasioinnin käytön tavoitteet ja mittarit sekä listaa tarvittavista kehitystöistä palvelun toteuttamiseksi. Lisäksi pohjat ohjaavat tunnistamaan nykyisiä järjestelmiä ja liitännäisprosesseja.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueiden kansallinen ohjaus ja rahoitus ohjaa hyvinvointialueita kehittämään digitaalisia palveluita, alueen asukkaat toivovat sujuvia ja saavutettavia palvelukanavia, kasvava palvelutarve ohjaa etsimään keinoja palvella aiempaa laajempaa asiakaskuntaa jatkuvasti tiukkenevilla resursseilla. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin ja työkalujen käyttäjiä ovat:​

  • Digitaalisen asioinnin suunnittelijat (fasilitaattorit)​
  • Hyvinvointialueen palvelujohto ja keskijohto (osallistujat)​

Työtapa on osallistava ja asiakaskeskeistä ajattelua korostava. Pohjat ohjaavat käyttäjää pohtimaan, kenelle ja millaiseen käyttötarpeeseen uusi digiratkaisu tehdään. Lisäksi siinä huomioidaan loppukäyttäjän sekä palvelua tarjoavan ammattilaisen tarpeita.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työkalupakkia ja toimintamallia käytetään työpajoissa. Lähtökohtaisesti työpajoissa on 1-2 fasilitaattoria ja noin 3-8 osallistujaa. Kyseessä on alkuvaiheen prosessi, joka voidaan vielä läpi aina uuden palvelun ja/tai yksikön pohtiessa digitaalisen asioinnin mahdollisuuksia ja käyttöönottoa.

Käyttö vaatii fasilitointiosaamista osallistavista työpajoista, palvelumuotoilun perusteiden hallintaa sekä ymmärrystä digitalisaatioin mahdollisuuksista sote-sektorilla. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työkalu ja sen toimintamalli mahdollistivat digitaalisen asioinnin käyttöönoton hahmottelun yhdessä eri sote-palveluiden johdon ja keskijohdon kanssa yhteneväisellä tavalla. Osallistavat menetelmät ottivat kaikki työhön osallistuneet tasavertaisesti mukaan suunnitelmien kokoamiseen. Osana työtä huomattiin, että myös osallistujien kyky ymmärtää digitaalisen asioinnin mahdollisuuksia kasvoi.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Työkalupakki ja sen toimintamalli on käytettävissä eri sote-toimintaympäristöihin, kuten eri hyvinvointialueiden tarpeisiin.

Käyttäjiltä vaaditaan osaamista fasilitoinnista, palvelumuotoilusta ja digitalisaation mahdollisuuksista sote-sektorilta.

Työkalupakki on luotu niin, että se toimisi mahdollisimman hyvin eri sote-palveluiden digiasioinnin suunnitelmien työstämiseen. Rakenne on myös modulaarinen, jolloin siitä on mahdollista valikoida läpikäytävät osiot. Kuitenkin, jos työstöön osallistuu vain 1-2 henkilöä ja/tai suunnitelmat eivät ole laajat (esim. suunniteltu vain yhtä digitaalisen asioinnin toimintoa) voi prosessi olla tarpeeseen nähden liian raskas viedä läpi. Näissä tapauksissa suositellaan, että työstävä ryhmä arvio tuotoksien näkökulmasta vaadittavat osiot ja toteuttaa ne soveltuvalla työtavalla.