Digitaalisen asioinnin muutossuunnittelun työkalupakki, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1B)
Työkalupakki ja sen käyttöön laadittu toimintamalli on kokoelma työpohjia, ohjeita ja kysymyslistoja, joiden avulla hva-palveluissa voidaan suunnitella digitaalisen asioinnin käyttöönottoa ja rakentaa sen kehittämispolkua osallistavin menetelmin.
Model name
Työkalupakki ja sen käyttöön laadittu toimintamalli on kokoelma työpohjia, ohjeita ja kysymyslistoja, joiden avulla hva-palveluissa voidaan suunnitella digitaalisen asioinnin käyttöönottoa ja rakentaa sen kehittämispolkua osallistavin menetelmin.
Ratkaisu sisältää työkalupakin ja sen käyttöön laaditun toimintamallin. Työkalupakki on kokoelma työpohjia, ohjeita ja kysymyslistoja, joiden avulla hyvinvointialueen palveluissa voidaan suunnitella digitaalisen asioinnin käyttöönottoa ja rakentaa sen kehittämispolkua osallistavin menetelmin. Se on modulaarinen, joten käyttäjä voi toteuttaa itse valitsemansa osiot pohjista tarpeen mukaan. Lopputuloksena saadaan tiekartta digiasioinnin toiminnallisuuksille, käyttöönotettavat käyttötapaukset ja kohderyhmät, digiasioinnin käytön tavoitteet ja mittarit sekä listaa tarvittavista kehitystöistä palvelun toteuttamiseksi. Lisäksi pohjat ohjaavat tunnistamaan nykyisiä järjestelmiä ja liitännäisprosesseja.
Hyvinvointialueiden kansallinen ohjaus ja rahoitus ohjaa hyvinvointialueita kehittämään digitaalisia palveluita, alueen asukkaat toivovat sujuvia ja saavutettavia palvelukanavia, kasvava palvelutarve ohjaa etsimään keinoja palvella aiempaa laajempaa asiakaskuntaa jatkuvasti tiukkenevilla resursseilla.
Toimintamallin ja työkalujen käyttäjiä ovat:
- Digitaalisen asioinnin suunnittelijat (fasilitaattorit)
- Hyvinvointialueen palvelujohto ja keskijohto (osallistujat)
Työtapa on osallistava ja asiakaskeskeistä ajattelua korostava. Pohjat ohjaavat käyttäjää pohtimaan, kenelle ja millaiseen käyttötarpeeseen uusi digiratkaisu tehdään. Lisäksi siinä huomioidaan loppukäyttäjän sekä palvelua tarjoavan ammattilaisen tarpeita.
Työkalupakkia ja toimintamallia käytetään työpajoissa. Lähtökohtaisesti työpajoissa on 1-2 fasilitaattoria ja noin 3-8 osallistujaa. Kyseessä on alkuvaiheen prosessi, joka voidaan vielä läpi aina uuden palvelun ja/tai yksikön pohtiessa digitaalisen asioinnin mahdollisuuksia ja käyttöönottoa.
Käyttö vaatii fasilitointiosaamista osallistavista työpajoista, palvelumuotoilun perusteiden hallintaa sekä ymmärrystä digitalisaatioin mahdollisuuksista sote-sektorilla.
Työkalu ja sen toimintamalli mahdollistivat digitaalisen asioinnin käyttöönoton hahmottelun yhdessä eri sote-palveluiden johdon ja keskijohdon kanssa yhteneväisellä tavalla. Osallistavat menetelmät ottivat kaikki työhön osallistuneet tasavertaisesti mukaan suunnitelmien kokoamiseen. Osana työtä huomattiin, että myös osallistujien kyky ymmärtää digitaalisen asioinnin mahdollisuuksia kasvoi.