Digitaalisen palvelualustan käyttöönotto, Pohjois-Karjalan HVA (RRP, P4, I1B&I4)
Kehitämme moniammatillisesti digitaalisia palvelukanavia tavoitteena sujuvat, helppokäyttöiset ja oikea-aikaiset palvelut asiakkaiden tarpeisiin.
Palvelukanavia ovat muun muassa moniammatillinen chat, lomakkeet, kyselyt ja etävastaanotot.
Tavoitteena on kasvattaa ja kehittää digitaalisten palvelujen osuutta palveluvalikoimassa sekä tarjota yhdenvertaiset ja helppokäyttöiset palvelut kaikille käyttäjäryhmille. Digitaalisten palvelujen hyödyntäminen on kustannustehokasta ja vaikuttavaa toimintaa. Asiointimuotojen monipuolistamisella pyritään parantamaan asiakkaiden hoitoon pääsyä, hoidon oikea-aikaisuutta sekä vastaamaan hoitotakuuseen. Palveluiden monipuolistamisella mahdollistetaan myös työntekijöiden työnkuvan laajentaminen ja ammattitaidon kehittäminen, joilla uskotaan olevan merkitystä työn veto- ja pitovoimaan.
Pohjois-Karjan HVA:n strategian palvelulupaus “Oikea palvelu oikeaan aikaan oikeassa paikassa” kiinnittyy vahvasti digitaalisten palveluiden tarjoamiseen ja kehittämiseen, samoin kuin yhdeksi kriittiseksi menestystekijäksi nostettu digitalisaation hyödyntäminen. Strategian arvoista asiakaslähtöisyys, turvallisuus, yhdenvertaisuus ja avarakatseisuus ovat arvoja, jotka ohjaavat digitaalisesti tarjottavien palveluiden kehittämistä. Kehittämisen pohjana toimii strategiset tavoitteet, joista monikanavainen palveluverkko sekä palveluiden oikea-aikaisuus, laatu ja vaikuttavuus ovat keskiössä. Ohjaaviksi tekijöiksi nousevat myös toiminnan tuloksellisuus ja vaikuttavuus sekä henkilöstön osaaminen ja riittävyys.
Kehittämisellä tavoitellaan kansallista tavoitetasoa ja lainsäädännön vaatimuksia hoitoon pääsyn parantamiseksi tarjoamalla asiakkaille digitaalisia palveluita. Tavoitteena on helpottaa kivijalkapalveluihin kohdistuvaa painetta tarjoamalla asiakkaille digitaalinen väylä palveluihin ohjautumiseen ja näin vapautetaan resurssia kivijalkapaluita tarvitseville asiakkaille.
Digitaalisten palvelukanavien asiointimääriä seurataan ja tilastoidaan säännöllisesti. Käyttöönoton myöhemmässä vaiheessa asiointimääriä on mahdollista verrata muun muassa perusterveydenhuoltoon tuleviin puhelumääriin.
Digitaaliset palvelut on tarkoitettu kaikille hyvinvointialueen asukkaille sekä soveltuvin osin myös kausiasukkaille ja satunnaisille kävijöille. Asukkaille tarjotaan kohdennettua digitukea erilaisissa tapahtumissa/tilaisuuksissa sekä asioidessaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Digitaalisen palvelualustan palveluvalikoimaa laajennetaan ja kehitetään vaiheittain. Asiakasymmärrystä lisätään jatkuvasti digipalvelualustan kautta kerättävällä asiakaspalautteella.