Digitaalisen palvelualustan käyttöönotto, Pohjois-Karjalan HVA (RRP, P4, I1B&I4)

Kehitämme moniammatillisesti digitaalisia palvelukanavia tavoitteena sujuvat, helppokäyttöiset ja oikea-aikaiset palvelut asiakkaiden tarpeisiin. 

Palvelukanavia ovat muun muassa moniammatillinen chat, lomakkeet, kyselyt ja etävastaanotot.

Toimintamallin nimi
Digitaalisen palvelualustan käyttöönotto, Pohjois-Karjalan HVA (RRP, P4, I1B&I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitämme moniammatillisesti digitaalisia palvelukanavia tavoitteena sujuvat, helppokäyttöiset ja oikea-aikaiset palvelut asiakkaiden tarpeisiin. 

Palvelukanavia ovat muun muassa moniammatillinen chat, lomakkeet, kyselyt ja etävastaanotot.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Olli Koskeli

Luotu

06.06.2024

Viimeksi muokattu

25.06.2025
Ratkaisun perusidea

Sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoaminen uuden digitaalisen palvelualustan kautta. Asiakasta palvelevat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, mutta asiointi tapahtuu digitaalista palvelualustaa hyödyntäen. Toimintamallin tavoitteena on yhtenäistää organisaatiossa käytössä olevia digitaalisia työvälineitä. 

Kehittämistyötä ja käyttöönottoja tehdään yhteistyössä eri toimi- ja palvelualueiden yksiköiden ammattilaisten kanssa. Näin kehitettävät toimintamallit palvelevat ammattilaisten käytännön työtä sekä asiakkaiden asioimista palveluissa. Yhteistyötä tehdään muun muassa sosiaali- ja terveysalan, digi- ja tietopalveluiden sekä digitaalisen palvelualustan toimittajan kanssa.

Tavoitteena on  laajentaa ja juurruttaa digitaalisen palvelualustan käyttöä organisaatiossa mahdollisimman kattavasti. 

Toimintaympäristö

Tavoitteena on kasvattaa ja kehittää digitaalisten palvelujen osuutta palveluvalikoimassa sekä tarjota yhdenvertaiset ja helppokäyttöiset palvelut kaikille käyttäjäryhmille. Digitaalisten palvelujen hyödyntäminen on kustannustehokasta ja vaikuttavaa toimintaa. Asiointimuotojen monipuolistamisella pyritään parantamaan asiakkaiden hoitoon pääsyä, hoidon oikea-aikaisuutta sekä vastaamaan hoitotakuuseen. Palveluiden monipuolistamisella mahdollistetaan myös työntekijöiden työnkuvan laajentaminen ja ammattitaidon kehittäminen, joilla uskotaan olevan merkitystä työn veto- ja pitovoimaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digitaaliset palvelut on tarkoitettu kaikille hyvinvointialueen asukkaille sekä soveltuvin osin myös kausiasukkaille ja satunnaisille kävijöille. Asukkaille tarjotaan kohdennettua digitukea erilaisissa tapahtumissa/tilaisuuksissa sekä asioidessaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Digitaalisen palvelualustan palveluvalikoimaa laajennetaan ja kehitetään vaiheittain. Asiakasymmärrystä lisätään jatkuvasti digipalvelualustan kautta kerättävällä asiakaspalautteella. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

RRP-hankkeen tukemana hyvinvointialueelle on hankittu digitaalinen palvelualusta. Tulevaisuuden sotekeskus-hankkeessa pilotoitiin moniammatillista digisotekeskusta, jonka toimintaa on jatkettu ja tuettu RRP-hankkeella. Digitaalinen palvelualusta on otettu käyttöön huhtikuussa 2024. Digitaalisen palvelualustan kautta asiakkaat voivat ottaa yhteyttä chat-palvelun kautta terveydenhuoltoon. Chatissa asioiminen tapahtuu joko reaaliaikaisesti tai erikseen määriteltyjen palvelulupausten mukaisesti. Digitaaliselta palvelualustalta löytyvät asiointiaiheet on suunniteltu siten, että ne ovat hoidettavissa etäyhteydellä. Keskitetty moniammatillinen digisotekeskus mahdollistaa asiakkaiden asioiden hoitamisen yhdellä yhteydenotolla.

Käyttöönottoprosessin kuvaus:

Käyttöönotto alkoi yksiköiden tarpeiden kartoittamisella. Aluksi jaettiin yleistä tietoa henkilöstölle ja käytiin alustavia keskusteluja johtoryhmien kanssa. Näissä keskusteluissa tarkennettiin käyttöönoton tavoitteet ja tehtiin päätös prosessin etenemisestä. Johtoryhmä nimesi vastuuhenkilöt, jotka huolehtivat seuraavista vaiheista.

Valmisteluvaiheessa järjestettiin aloituspalaveri, johon osallistuivat vastuuhenkilöt ja muut keskeiset sidosryhmät. Yhdessä yksiköiden kanssa työstettiin toimintaa koskeva työpaketti, jossa määriteltiin tarkemmat tehtävät ja tavoitteet. Samalla tehtiin alustaan tarvittavat tekniset valmistelut ja taustatyöt.

Ennen aktiivista käyttöönottoa kaikki käyttäjät ja vastuuhenkilöt koulutettiin huolellisesti. Koulutus sisälsi käytännönläheisiä materiaaleja, kuten ohjevideoita ja opetusmateriaaleja, joiden avulla uuden alustan toimintojen omaksuminen sujui vaivattomasti.

Käyttöönoton aikana viestittiin aktiivisesti sekä ammattilaisille että asiakkaille. Palvelu otettiin käyttöön vaiheittain, aluksi rajatusti ja myöhemmin täydessä laajuudessa. Tämä mahdollisti hallitun siirtymän ja antoi tilaa mahdollisten ongelmien ratkaisemiselle ennen laajempaa käyttöönottoa.

Käyttöönoton jälkeen pääkäyttäjät käsittelivät muutospyyntöjä ja tarjosivat lisätukea yhteistyössä muutosvalmentajien kanssa. Yksiköille järjestettiin jatkuvaa tukea, jotta palvelualustan käyttö sujui ongelmitta ja sen kehitystä voitiin jatkaa organisaation tarpeiden mukaisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkaille avoimia palvelukanavia on esimerkiksi digisotekeskuksella, vatsakeskuksella, munuaiskeskuksella, reumakeskuksella, kuntoutuksella sekä suun terveydenhuollolla. Etävastaanottoja puolestaan on hyödynnetty mm. mielenterveys- ja päihdepalveluissa, yhteisasiakasohjauksessa ja elintapaohjauksessa. Erilaiset kyselyt ovat kaikkien alustaa käyttävien ammattilaisten hyödynnettävissä, mutta lomakkeita on käytössä esimerkiksi uniapneakeskuksessa, opiskeluterveydenhuollossa ja äitiysneuvolassa. Digipoluissa on itsehoidollisempia valmennuskokonaisuuksia kuten ”Nuku paremmin ja ”Syö terveellisemmin”, joiden lisäksi esimerkiksi leikkaukseen tulevan potilaan digipolku tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden tarkistaa omaa valmistautumistaan leikkaukseen ammattilaisten lähettämien ohjeiden avulla. Mainittujen toiminnallisuuksien käyttöönotto etenee sovitusti eri palvelualueilla edelleen. Uusia toiminnallisuuksia otetaan näiden lisäksi käyttöön mahdollisuuksien mukaan. 

Keväällä 2025 asiakkaiden käytettävissä on jo kaikkiaan 18 reaaliaikaista ja kiireetöntä asiointipalvelua, joiden sisällä on lukuisia eri asiointiaiheita. Kaikille asiakkaille avoimia digipolkuja on auki 4. Erilaisia hoitoon tai palveluun liittyviä kyselyitä ja lomakkeita alustalla on jo 28. Kevääseen 2025 mennessä Siun sote-sovellusta oli ladattu jo noin 15 000 kertaa. Rekisteröityneitä käyttäjiä on puolestaan jo yli 34 000. Tammi-huhtikuun 2025 aikana ammattilaisen ja asiakkaan välisiä keskusteluita on ollut viikottain noin 1050-1450. Suosituinta yksittäistä lomaketta on täytetty noin 600-700 kertaa kuukaudessa. Kasvavien käyttömäärien lisäksi alustan oma asiakaspalautekysely on kerännyt jo yli 9300 arviota keskiarvon ollessa 4,37 (asteikolla 1-5). 

Tämän hetkisen palvelutarjonnan näet Digitaaliset palvelut - siunsote.fi

 

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Perustelut, miksi muutoksia tehdään/halutaan
  • Kykyä tehdä asioita toisin (ei vain korvata olemassa olevia)
  • Selkeät tavoitteet
  • Suunnitelman ja  muokattavissa olevan aikataulun
  • Riittävästi resurssia (kehittäminen + substanssi)
  • Tiivistä yhteistyötä eri ammattilaisten kanssa
  • Muutosmyönteisyyttä ja keskeneräisyyden sietämistä
  • Joustavuutta
  • Osaamisen kehittämistä
  • Ammattilaisten tuki
  • Saatavan tiedon hyödyntäminen (mittarointi)

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä