Digitaalisen palvelualustan käyttöönotto, Pohjois-Karjalan HVA (RRP, P4, I4)

Kehitämme moniammatillisesti digitaalisia palvelukanavia tavoitteena sujuvat, helppokäyttöiset ja oikea-aikaiset palvelut asiakkaiden tarpeisiin. 

Palvelukanavia ovat muun muassa moniammatillinen chat, lomakkeet, kyselyt ja etävastaanotot.

Toimintaympäristö

Tavoitteena on kasvattaa ja kehittää digitaalisten palvelujen osuutta palveluvalikoimassa sekä tarjota yhdenvertaiset ja helppokäyttöiset palvelut kaikille käyttäjäryhmille. Digitaalisten palvelujen hyödyntäminen on kustannustehokasta ja vaikuttavaa toimintaa. Asiointimuotojen monipuolistamisella pyritään parantamaan asiakkaiden hoitoon pääsyä, hoidon oikea-aikaisuutta sekä vastaamaan hoitotakuuseen. Palveluiden monipuolistamisella mahdollistetaan myös työntekijöiden työnkuvan laajentaminen ja ammattitaidon kehittäminen, joilla uskotaan olevan merkitystä työn veto- ja pitovoimaan.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Karjan HVA:n strategian palvelulupaus “Oikea palvelu oikeaan aikaan oikeassa paikassa” kiinnittyy vahvasti digitaalisten palveluiden tarjoamiseen ja kehittämiseen, samoin kuin yhdeksi kriittiseksi menestystekijäksi nostettu digitalisaation hyödyntäminen. Strategian arvoista asiakaslähtöisyys, turvallisuus, yhdenvertaisuus ja avarakatseisuus ovat arvoja, jotka ohjaavat digitaalisesti tarjottavien palveluiden kehittämistä. Kehittämisen pohjana toimii strategiset tavoitteet, joista monikanavainen palveluverkko sekä palveluiden oikea-aikaisuus, laatu ja vaikuttavuus ovat keskiössä. Ohjaaviksi tekijöiksi nousevat myös toiminnan tuloksellisuus ja vaikuttavuus sekä henkilöstön osaaminen ja riittävyys.   

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Digitaalisia palveluita on tarjottu alueen kansalaisille vähäisesti, eriarvoisesti ja pirstaleisesti. Päällimmäisenä digitaalisten palvelujen kehittämisen haasteena on ollut, että niitä on kehitetty palvelu kerrallaan huomioimatta kokonaisuutta. Palvelujen irrallisen kehittämisen seurauksena on syntynyt päällekkäisyyttä, jota on tarvetta poistaa. 

Ammattilaisen työn tulisi olla sujuvaa, vaikuttavaa, kehittävää ja mielekästä. Moniammatillisella yhteistyöllä edesautetaan laadukkaan palvelukokemuksen syntyä. Hyvinvointialueella tulee hyödyntää keinoja, joilla pystytään tarjoamaan asiakaslähtöisesti parempia palveluja kuormittamatta henkilöstöä ja mahdollisesti tulevaisuudessa säästämään sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja.

Tavoiteltu muutos

Kehittämisellä tavoitellaan kansallista tavoitetasoa ja lainsäädännön vaatimuksia hoitoon pääsyn parantamiseksi tarjoamalla asiakkaille digitaalisia palveluita. Tavoitteena on helpottaa kivijalkapalveluihin kohdistuvaa painetta tarjoamalla asiakkaille digitaalinen väylä palveluihin ohjautumiseen ja näin vapautetaan resurssia kivijalkapaluita tarvitseville asiakkaille. 

Muutoksen mittaaminen

Digitaalisten palvelukanavien asiointimääriä seurataan ja tilastoidaan säännöllisesti. Käyttöönoton myöhemmässä vaiheessa asiointimääriä on mahdollista verrata muun muassa perusterveydenhuoltoon tuleviin puhelumääriin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digitaaliset palvelut on tarkoitettu kaikille hyvinvointialueen asukkaille sekä soveltuvin osin myös kausiasukkaille ja satunnaisille kävijöille. Asukkaille tarjotaan kohdennettua digitukea erilaisissa tapahtumissa/tilaisuuksissa sekä asioidessaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Digitaalisen palvelualustan palveluvalikoimaa laajennetaan ja kehitetään vaiheittain. Asiakasymmärrystä lisätään jatkuvasti digipalvelualustan kautta kerättävällä asiakaspalautteella. 

Ratkaisun perusidea

Sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoaminen uuden digitaalisen palvelualustan kautta. Asiakasta palvelevat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, mutta asiointi tapahtuu digitaalista palvelualustaa hyödyntäen. Toimintamallin tavoitteena on yhtenäistää organisaatiossa käytössä olevia digitaalisia työvälineitä. 

Kehittämistyötä ja käyttöönottoja tehdään yhteistyössä eri toimi- ja palvelualueiden yksiköiden ammattilaisten kanssa. Näin kehitettävät toimintamallit palvelevat ammattilaisten käytännön työtä sekä asiakkaiden asioimista palveluissa. Yhteistyötä tehdään muun muassa sosiaali- ja terveysalan, digi- ja tietopalveluiden sekä digitaalisen palvelualustan toimittajan kanssa.

Tavoitteena on  laajentaa ja juurruttaa digitaalisen palvelualustan käyttöä organisaatiossa mahdollisimman kattavasti. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

RRP-hankkeen tukemana hyvinvointialueelle on hankittu digitaalinen palvelualusta. Tulevaisuuden sotekeskus-hankkeessa pilotoitiin moniammatillista digisotekeskusta, jonka toimintaa on jatkettu ja tuettu RRP-hankkeella. Digisotekeskuksessa asiakas- ja potilastyötä on tekemässä yli 20 henkilön moniammatillinen tiimi. Digitaalisen palvelualustan kautta asiakkaat voivat ottaa yhteyttä digisotekeskukseen chat-palvelun kautta. Chatissa asioiminen tapahtuu joko reaaliaikaisesti tai erikseen määriteltyjen palvelulupausten mukaisesti. Digitaaliselta palvelualustalta löytyvät asiointiaiheet on suunniteltu siten, että ne ovat hoidettavissa etäyhteydellä. Keskitetty moniammatillinen sotekeskus mahdollistaa asiakkaiden asioiden hoitamisen yhdellä yhteydenotolla. Tämän hetkisen palvelutarjonnan näet Digitaaliset palvelut - siunsote.fi. Tällä hetkellä digitaalinen palvelualusta palvelee pääsääntöisesti arkisin klo 8–15:30 koko hyvinvointialueen asukkaita. 

Digitaalinen palvelualusta on otettu käyttöön huhtikuussa 2024 ja käyttöönottoja tullaan laajentamaan hyvinvointialueella syksyllä 2024 kattamaan perusterveydenhuoltoa, erikoissairaanhoitoa sekä sosiaalipalveluita.

Käyttöönoton vaiheet ovat kuvattuna erillisessä tiedostossa.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Perustelut, miksi muutoksia tehdään/halutaan
  • Kykyä tehdä asioita toisin (ei vain korvata olemassa olevia)
  • Selkeät tavoitteet
  • Suunnitelman ja  muokattavissa olevan aikataulun
  • Riittävästi resurssia (kehittäminen + substanssi)
  • Tiivistä yhteistyötä eri ammattilaisten kanssa
  • Muutosmyönteisyyttä ja keskeneräisyyden sietämistä
  • Joustavuutta
  • Osaamisen kehittämistä
  • Ammattilaisten tuki
  • Saatavan tiedon hyödyntäminen (mittarointi)
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tätä kenttää päivitetään myöhemmin. Tämän hetkisen palvelutarjonnan näet Digitaaliset palvelut - siunsote.fi