Digitaalisen sote-keskuksen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut -pilotti
Digitaalisessa sote-keskuksessa tarjotaan matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita digitaalisesti etäyhteyden avulla. Mielenterveys Chatissa psykiatrinen sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin ja ohjaa asiakkaan tarpeenmukaisiin palveluihin.
Suomalainen mielenterveyspalvelujärjestelmä on tukkeutunut kysynnän kasvun vuoksi kaikilla tasoilla: peruspalveluissa, erikoissairaanhoidossa ja Kela-rahoitteisessa kuntoutupsykoterapiassa. Hoitoon pääsyn ja eri hoitovaiheiden viiveet ovat pitkiä. Esimerkiksi palvelusetelipsykoterapioista vain puolet potilaista kykenee aloittamaan psykoterapian kolmen kuukauden sisällä palvelusetelin saamisesta. Hoitojen käynnistymisen viivästymisestä johtuen hoitojen vaikuttavuus laskee ja riski mt-häiriöiden kroonistumiselle kasvaa. Kroonistuvat häiriöt ja työvoimapula (erityisesti psykoterapeutit ja psykiatrit) vaikeuttavat entisestään hoitovelan purkamista.
Mielenterveyden kriisin korjaamiseen ja hoitovelan purkuun on tarpeen panostaa välittömästi. Ongelma ei ole haasteiden tai ratkaisujen tunnistamisessa vaan siinä, että laajojen muutosten tekeminen nykyisessä järjestelmässä on vaikeaa. Järjestelmä on monimutkainen ja monikanavainen, ja siinä on useita palveluntuottajia. Kasvavaa hoitovelkaa ei voi purkaa vain lisäämällä nykymuotoista toimintaa. Tarvitaan sekä pitkän tähtäimen strategista tukea että nopeasti käyttöön saatavia toimenpiteitä. Mielenterveyden palvelut on porrastettava nykyistä systemaattisemmin.
Painopiste on siirrettävä nopeasti alkavien, vaikuttavien ja digituettujen hoitomuotojen laajaan levittämiseen. Vaikuttavien ja nopeasti alkavien hoitojen on oltava kaikkien suomalaisten saatavilla asuinpaikasta riippumatta. Kansalaisille on tarjottava välineitä, jotka tukevat heidän osallisuuttaan ja ymmärrystään hoidoista. Kaikkien sote-ammattilaisten on saatava tukea ja ohjausta tekemäänsä mielenterveystyöhön. Alueen hoitopolkuja sekä hoitoprosesseja on seurattava systemaattisesti. Kertyvä aluekohtainen tieto sekä alueiden välisten tietojen vertailtavuus rakentavat perustan palvelujärjestelmän kehittämiselle. Tarvitaan kansallisia tukipalveluita ja yhteiskehittämistä, koska ongelmat ovat monimutkaisia ja yhteisiä kaikille hyvinvointialueille. Yhteiskehittäminen myös säästää resursseja.
Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen Mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämisohjelman ja Psykososiaalisten menetelmien käyttöönoton koordinaatiohankkeen yhteisen Digitaalisen sote-keskuksen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut-pilotin tavoitteena on tarjota oikea-aikaisesti vaikuttavaa hoitoa asiakkaille matalalla kynnyksellä.
Digisotekeskuksen palveluvalikoimaan kuuluu Mielenterveys Chat, Omaolo - muu yhteydenotto -toiminta ja psykiatrisen sairaanhoitajan videovastaanotot. Mielenterveys Chatissa tehdään hoidon tarpeen arvio ja ohjataan asiakas tarpeen mukaisen hoidon piiriin. Hoidon tarpeen arvioinnin työkaluna käytetään terapianavigaattoria. Asiakas voi laittaa viestiä ammattilaiselle Omaolon Muu yhteydenotto kanavan kautta. Palvelulupauksena on, että ammattilainen vastaa viestiin neljän tunnin sisällä digisoten aukioloaikoina. Digisoten ammattilainen vastaa seuraavissa aihealueissa:
- Arjesta selviytyminen
- Mielen hyvinvointi ja jaksaminen
- Päihteet ja muu riippuvuus
- Väkivalta tai kaltoinkohtelu
Psykiatrisen hoitajan etävastaanotolla käytetään menetelminä seuraavia:
- Ohjattu omahoito (1-3 käyntiä)
- IPC (3-6 käyntiä)
- Käynti kerrallaan toimintatapa
- Motivoiva haastattelu
- Päihteiden ja rahapelaamisen puheeksiotto ja mini-interventio
Digisotekeskuksessa hoidetaan lieviä tai keskivaikeita mielenterveyshäiriöitä. Itsetuhoiset asiakkaat, psykoottiset, mania- ja bipolaarihäiriöiset sekä neuropsykiatriset selvitykset hoidetaan kivijalkasotekeskuksessa.
Tiedostimme, että nykyinen palvelujärjestelmä ei kykene vastaamaan kysynnän kasvuun. Syntyi idea digitaalisista mielenterveyspalveluista, jota lähdettiin ideoimaan pienellä ydinporukalla. Totesimme idean olevan toteutuskelpoinen, ja lähdettiin kokoamaan verkostoa, joka lähtee suunnittelemaan toimintakonseptia. Vuoropuhelua käytiin laajasti eri toimijoiden kanssa, jonka pohjalta tehtiin suunnitelma. Digitaalisen sote-keskuksen matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden -pilotti aloitettiin 14.8.2023. Pilotin aikana toteutetaan jatkuvaa arviointia, jonka pohjalta toimintaa kehitetään eteenpäin.