Digitaaliset palvelut ja digituki -verkkosivusto, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen luvn.fi-verkkosivustolle toteutettu tietosivu, joka kokoaa yhteen hyvinvointialueen digitaaliset palvelut sekä digituen kanavat.
Neljännes suomalaisista kamppailee digiosaamisen perustaitojen kanssa. Länsi-Uudellamaalla, jossa asuu noin 495 000 ihmistä, tämä tarkoittaa, että arviolta 124 000 asukkaalla ei ole riittäviä digitaitoja. Hyvinvointialueet panostavat digitaalisten palveluidensa kehittämiseen, ja hallintolaki sekä digipalvelulaki velvoittavat hyvinvointialueita neuvomaan omien digitaalisten palveluiden käytössä. Digitaalisten palveluiden yhteydessä tulee olla selkeä tieto siitä, mihin asiakas voi ottaa yhteyttä kysyäkseen palveluista.
Digitaidot mahdollistavat yhdenvertaisen osallistumisen ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisen. Hyvinvointialueen strategiassa tavoitteena on digitaalisten palveluiden käytön lisääntyminen. Asukkaat tarvitsevat tietoa ja tukea, jotta mahdolliset esteet palveluiden käytölle voidaan poistaa. Digitaalisten palveluiden käytön lisäämisellä tavoitellaan asiakaskokemuksen ja sujuvan asioinnin parantamista sekä kustannushyötyjä, joita syntyy, kun Sote-ammattilaisten aikaa säästyy.
Digitaalisten palveluiden käyttö yhteiskunnassa on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina. Lisäksi yhteiskunnan tasolla halutaan, että digitaalisesta asiointi on ensisijainen vaihtoehto viranomaisten kanssa asioidessa- Tämä kehitys tarjoaa monia etuja, kuten nopeamman ja helpomman pääsyn palveluihin sekä mahdollisuuden hoitaa asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Asukkaiden digitaitojen vahvistaminen lisää myös turvallisen asioinnin taitoja, jolloin voidaan välttää mahdollisia käyttäjälähtöisiä tietoturvariskejä. Hyvinvointialue pyrkii aktiivisesti tukemaan asukkaita digitaitojen kehittämisessä, jotta kaikki voivat hyödyntää digitaalisia palveluita täysimääräisesti.
Digituen tavoitteena on vastata monimuotoisen ja muuttuvan väestömme tarpeisiin. Digituella pyritään lisäämään arjen sujuvuutta, jotta asukkaat voivat hyödyntää digitaalisia palveluita tehokkaammin. Asukkaiden tuella edistetään yhdenvertaisia osallistumismahdollisuuksia.
Ennen Digitaaliset palvelut ja digituki –verkkosivua, hyvinvointialueen verkkosivuilla ei ollut vastaavaa kokonaisuutta, jossa kerrotaan hyvinvointialueella käytössä olevista palveluista ja digituen tarjoajista. Sivusto vastaa asukkaiden tiedontarpeeseen ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin muiden palveluiden piiriin.
Projektiryhmä, joka muodostui eri palveluiden edustajista arvioi verkkosivua ennen julkaisua. Projektiryhmän kommenttien perusteella tehtiin tarvittavia muutoksia, jotta verkkosivuilla oli huomioita olennaiset asiat. Sivustolla oli myös asukkaiden mahdollisuus antaa palautetta hyvinvointialueen digitaalisista palveluista sekä kertoa toiveita digituen kehittämiseksi.
Tavoitteena on parantaa asukkaiden digitaitoja sekä lisätä tietoa käytössä olevista digitaalisista palveluista Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.
Digitaaliset palvelut ja digituki-verkkosivuston toteutumista seurattiin Kyllä/Ei-mittarilla. Verkkosivujen kävijämäärän kehitystä seurattiin julkaisun jälkeen kolmen kuukauden sykleissä.
Hyvinvointialueen asukkaat muodostavat laajan kohderyhmän, jolla on monenlaisia digituen tarpeita. Osalle riittää tiedollinen tuki, jonka saa esimerkiksi lukemalla uudesta käyttöönotettavasta palvelusta. Kuitenkin hyvinvointialueen asukkaiden joukosta voidaan tunnistaa erityisiä kohderyhmiä, joilla digituen tarve on suurempaa. Näihin ryhmiin kuuluvat esimerkiksi ikääntyneet, jotka saattavat tarvita apua digitaalisten palveluiden käytössä, sekä henkilöt, joilla on rajoitettu pääsy teknologiaan tai heikot digitaaliset taidot. Lisäksi maahanmuuttajat ja erityistä tukea tarvitsevat henkilöt voivat hyötyä kohdennetusta digituesta, joka auttaa heitä navigoimaan ja hyödyntämään hyvinvointialueen tarjoamia digitaalisia palveluita.
Verkkosivuilla tarkoituksena on tarjota yleisluonteista ohjausta, joka sopii kaikille kohderyhmille. Kuitenkin sivustolle kootussa tiedossa on myös tietylle kohderyhmälle tarkoitettua asiaa esimerkiksi digituen toimijoissa ikääntyneille ja vieraskielisille tarkoitettua toimintaa.