Digitaaliset palvelut ja digituki -verkkosivusto​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen luvn.fi-verkkosivustolle toteutettu tietosivu, joka kokoaa yhteen hyvinvointialueen digitaaliset palvelut sekä digituen kanavat.​

Toimintamallin nimi
Digitaaliset palvelut ja digituki -verkkosivusto​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen luvn.fi-verkkosivustolle toteutettu tietosivu, joka kokoaa yhteen hyvinvointialueen digitaaliset palvelut sekä digituen kanavat.​

Toteutuspaikka
Keskitetty asiointipalvelu
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

11.06.2025

Viimeksi muokattu

11.06.2025
Ratkaisun perusidea

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle luotiin digituen palvelukonsepti, joka kuvaa, miten tuemme asukkaita digitaalisten palveluiden käytössä. Palvelukonseptiin sisältyvät projektin tuotoksina syntyneet verkkosivut asukkaille, ammattilaisten tietopankki sekä lähidigituen konsepti. 

Asukkaille suunnattu verkkosivusto tarjoaa tietoa alueen digitaalisista palveluista sekä digituesta, ja sen tavoitteena on parantaa asukkaiden digitaitoja ja lisätä tietoisuutta käytössä olevista digitaalisista palveluista​.

Toimintaympäristö

Neljännes suomalaisista kamppailee digiosaamisen perustaitojen kanssa. Länsi-Uudellamaalla, jossa asuu noin 495 000 ihmistä, tämä tarkoittaa, että arviolta 124 000 asukkaalla ei ole riittäviä digitaitoja. Hyvinvointialueet panostavat digitaalisten palveluidensa kehittämiseen, ja hallintolaki sekä digipalvelulaki velvoittavat hyvinvointialueita neuvomaan omien digitaalisten palveluiden käytössä. Digitaalisten palveluiden yhteydessä tulee olla selkeä tieto siitä, mihin asiakas voi ottaa yhteyttä kysyäkseen palveluista.​

Digitaidot mahdollistavat yhdenvertaisen osallistumisen ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisen. Hyvinvointialueen strategiassa tavoitteena on digitaalisten palveluiden käytön lisääntyminen. Asukkaat tarvitsevat tietoa ja tukea, jotta mahdolliset esteet palveluiden käytölle voidaan poistaa. Digitaalisten palveluiden käytön lisäämisellä tavoitellaan asiakaskokemuksen ja sujuvan asioinnin parantamista sekä kustannushyötyjä, joita syntyy, kun Sote-ammattilaisten aikaa säästyy.​

Digitaalisten palveluiden käyttö yhteiskunnassa on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina. Lisäksi yhteiskunnan tasolla halutaan, että digitaalisesta asiointi on ensisijainen vaihtoehto viranomaisten kanssa asioidessa- Tämä kehitys tarjoaa monia etuja, kuten nopeamman ja helpomman pääsyn palveluihin sekä mahdollisuuden hoitaa asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Asukkaiden digitaitojen vahvistaminen lisää myös turvallisen asioinnin taitoja, jolloin voidaan välttää mahdollisia käyttäjälähtöisiä tietoturvariskejä. Hyvinvointialue pyrkii aktiivisesti tukemaan asukkaita digitaitojen kehittämisessä, jotta kaikki voivat hyödyntää digitaalisia palveluita täysimääräisesti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvointialueen asukkaat muodostavat laajan kohderyhmän, jolla on monenlaisia digituen tarpeita. Osalle riittää tiedollinen tuki, jonka saa esimerkiksi lukemalla uudesta käyttöönotettavasta palvelusta. Kuitenkin hyvinvointialueen asukkaiden joukosta voidaan tunnistaa erityisiä kohderyhmiä, joilla digituen tarve on suurempaa. Näihin ryhmiin kuuluvat esimerkiksi ikääntyneet, jotka saattavat tarvita apua digitaalisten palveluiden käytössä, sekä henkilöt, joilla on rajoitettu pääsy teknologiaan tai heikot digitaaliset taidot. Lisäksi maahanmuuttajat ja erityistä tukea tarvitsevat henkilöt voivat hyötyä kohdennetusta digituesta, joka auttaa heitä navigoimaan ja hyödyntämään hyvinvointialueen tarjoamia digitaalisia palveluita.​

Verkkosivuilla tarkoituksena on tarjota yleisluonteista ohjausta, joka sopii kaikille kohderyhmille. Kuitenkin sivustolle kootussa tiedossa on myös tietylle kohderyhmälle tarkoitettua asiaa esimerkiksi digituen toimijoissa ikääntyneille ja vieraskielisille tarkoitettua toimintaa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asukkaiden ja ammattilaisten tiedottaminen​

Tiedota asukkaita sosiaalisen median ja verkkosivu-uutisten avulla. Kohtaa asukkaita niin oman organisaation kuin yhteistyötahojen tilaisuuksissa. Huomioi erityisesti tapahtumat, joissa on oletettavasti digituen tarvitsijoita ja joita verkkosivuston tieto hyödyttää.​

Verkkosivujen päivittäminen: Jatkuva päivitys ja uusien ohjeiden lisääminen

Jotta tieto on ajankohtaista, verkkosivusto vaatii jatkuvaa päivittämistä. Myös digitaalisten palveluiden muutokset vaikuttavat verkkosivuun, koska uusien palveluiden myötä nousee myös tarve uusille ohjeistuksille. Jotta päivittäminen ja tarvittavat muutokset jäävät pysyväksi toimintatavaksi, sen tulee jäädä osaksi organisaation pysyviä rakenteita. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella sivuston ylläpito jää osaksi keskitettyjen asiointipalveluiden toimintaa, jolloin varmistetaan tiedon ajantasaisuus.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Verkkosivuston kävijämäärä nousi merkittävästi projektin aikana. Sivuston julkaisun jälkeen kävijämäärät seurantajaksoilla olivat seuraavat:

  • 9.10.-7.11.2024: 263 käyntiä
  • 8.11.2024-31.1.2025: 1362 käyntiä
  • 1.2.-28.4.2025: 3451 käyntiä

Asukkaiden kanssa oli 326 kohtaamista seurantajaksolla 1.1.-7.5.2025, jotka tapahtuivat asukastapahtumissa, digituen luennoilla sekä lähidigituessa.​

Hyvinvointialueella 9.4.2025 käyttöönotettu digitaalinen asiointipalvelu Lunna lisäsi verkkosivuvierailijoiden määrää merkittävästi, minkä saattaa johtua lisääntyneestä tiedon tarpeesta digitaalisten palveluiden käyttöön liittyen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Suunnittele huolellisesti ja hyödynnä organisaation osaamista kuten viestintää ja eri palveluiden asiantuntijoita​

Päivitä materiaaleja: Pidä verkkosivut ajan tasalla ja lisää uusia käyttöohjevideoita ja selkokielisiä ohjeita tarpeen mukaan.​

Kerää ja hyödynnä palautetta: Kerää systemaattisesti palautetta asiakkailta ja käytä sitä sivuston kehittämiseen. Palautetta kannattaa pyytää mahdollisten kyselyiden lisäksi suullisesti​

Tiedota aktiivisesti: Viestintäsuunnitelma auttaa siinä, että viestintä ei unohdu, jolloin asukkaat eivät löydä tiedon luo.