Digitaaliset palvelut tutuksi kesätyöntekijöiden avulla, Pirkanmaan Hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallissa hyödynnettiin nuoria kesätyöntekijöitä uuden keskitetyn digitaalisen palvelun tutuksi tekemisessä. Kesätyöntekijät kertoivat sosiaali- ja terveysasemilla palvelusta, jakoivat esitteitä ja avustivat sovelluksen lataamisessa.
Digitaaliset palvelut ovat yleistyneet sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä. Pirkanmaan Hyvinvointialueella aloitti uusi digitaalinen palvelu toukokuussa 2024. Palvelu on kaikille pirkanmaalaisille käytössä, mutta tietoa palvelusta on tuotava esille monipuolisesti eri asukasryhmille digiosallisuuden ja digiesteettömyyden lisäämiseksi sekä vahvistamiseksi. Sosiaali- ja terveysasemilla asioivat ihmiset saivat tietää mahdollisuuksistaan asioida keskitetyissä digitaalisissa palveluissa ja tukea uuden sovelluksen lataamiseen ja käyttöönottoon.
Kohderyhmänä toimivat Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysasemilla asioivat asukkaat. Johtuen toiminnan sijoittumisesta sosiaali- ja terveysasemille, toiminta tavoittaa parhaiten ikäihmisiä sekä paljon palveluita tarvitsevia. Ikäihmiset jäävät helposti digitaalisten palvelujen ulkopuolelle, jonka takia heidän tukemisensa palvelujen käyttöönotossa on tärkeää. Myös paljon palveluita tarvitseville on hyvä saada tietoa vaihtoehtoisista hoitoon pääsemisen kanavista.