Digitaalisten palveluiden kehittäminen vammaispalveluihin

Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaisten palveluihin on kehitetty ja otettu käyttöön erilaisia digitaalisia ratkaisuja vammaisen henkilön itsemääräämisoikeutta tukemaan. 

Toimintaympäristö **

Teknologian käyttöönotto ja mahdollisuuksien kartoittaminen on välttämätöntä, jotta palvelut saadaan turvattua kaikille myös tulevaisuudessa.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat kehitysvammaiset ja vammaiset henkilöt sekä heidän läheisensä. PirSOTE-hankkeen suunnittelija on käynyt asumisen ja päiväaikaisen toiminnan yksiköissä ja opettanut asiakkaita ja työntekijöitä laajasti digitaalisten laitteiden käyttöön mm. etävastaanotot, Yeti-tabletit.

Ideointi

Henkilöstölle tehtyjen kyselyjen perusteella on tunnistettu mm. seuraavia mahdollisuuksia digipalveluissa:

  • Etävastaanotot laajasti käyttöön (lääkäri, palvelutarpeen arviot, tukiasuminen ym.)​
  • Yhteisöllisessä asumisessa yhteysmahdollisuus yöaikaan etävastaanoton kautta ympärivuorokautiseen yksikköön, jossa työntekijä paikalla​
  • Etälääkärikäynnit asumisyksiköihin​
  • Ohjattu ryhmätoiminta etäyhteydellä ja etäpäivätoiminta​
  • Evondos lääkerobotti tukiasumiseen ja muihin asumispalveluihin​
  • Infonäytöt yksiköihin​
  • Yeti-tabletti asiakaskäyttöön 
  • Taikalattia yksiköihin​
  • Yhteiskäyttöinen tabletti yksiköihin​
  • Virtuaaliseinä​
  • VR-lasit rauhoittumistilanteisiin ja uusien tilanteiden harjoittelemiseen (VR-lasit ja 360 kameran hankinta- ja käyttöönottosuunnitelma)​
Ratkaisun perusidea **

Asiakkaan itsemääräämisoikeuden vahvistaminen sekä palvelujen saatavuuden parantaminen digitaalisten ratkaisujen avulla. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Prosessi: Kysely henkilöstölle digipalveluiden käytön nykytilasta ja mahdollisuuksista. Kyselyn ja yhteisen keskustelun pohjalta mietittiin digipalvelut, joiden mahdollisuuksia lähdetään yhdessä asiakkaiden ja henkilöstön kanssa ensisijaisesti kartoittamaan. Suunnittelija jalkautui yksiköihin, jossa digipalveluiden käyttöönottoon annettiin tukea työntekijöille ja asiakkaille. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Tärkeä varmistaa riittävä osaaminen digitaalisista palveluista. Digiosaaja voi jakaa tietoa ja innostaa digipalveluiden käyttöönottoon sekä kehittämiseen toiminnassa. Toiminnan alkuvaiheessa on tärkeä olla resurssia digipalveluiden käyttöönoton tukemiseen ja koulutusten / perehdytyksen järjestämiseen. 

Toimintaa kehitettäessä on huomattu, että digitaalisten palveluiden käyttöönotossa ei riitä laitteiden hankinta eri yksiköihin. Tarvitaan lisäksi resurssia käyttöönoton tukeen. 

Toimintamalli on sovellettavissa eri hyvinvointialueille ja eri kohderyhmille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Työntekijöiden työaikaa on vapautunut suoraan asiakastyöhön, kun asiakkaat on voitu ohjata etävastaanotolle ja asiakkaan kanssa ei ole tarvinnut siirtyä fyysiselle vastaanottopisteelle (esim. terveyskeskus, vaativat erityispalvelut). Säästöä tulee matkakustannuksista, joita ei etävastaanotolla synny. 

Asiakkaille on järjestetty hyvinvointialuetasoisesti yhteistä toimintaa Yeti-tablettien avulla . Yeti-tabletin avulla asiakkaat pääsevät osallistumaan ohjelmaan, kun teknologia tukee ryhmän jäsenten osallisuutta (kaikki näkevät ja näkyvät toiminnassa). Eri päiväaikaisen toiminnan yksiköt ovat olleet samoissa tapahtumissa. Mahdollistaa sosiaalisen kanssakäymisen laajemmin asiakkaiden välillä. Mahdollista myös vaihtaa kokemuksia ja vinkkejä eri päiväaikaisen toiminnan yksiköiden välillä.