Digituen yhteistyöverkosto, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Alueen toimijoiden tapaamisten pohjalta järjestettiin koko alueen digituen toimijoille avoimia tilaisuuksia, joissa suunniteltiin yhteistyöverkoston toimintaa.
Neljännes suomalaisista kamppailee digiosaamisen perustaitojen kanssa. Länsi-Uudellamaalla, jossa asuu noin 495 000 ihmistä, tämä tarkoittaa, että arviolta 124 000 asukkaalla ei ole riittäviä digitaitoja. Hyvinvointialueet panostavat digitaalisten palveluidensa kehittämiseen, ja hallintolaki sekä digipalvelulaki velvoittavat hyvinvointialueita neuvomaan omien digitaalisten palveluiden käytössä. Digitaalisten palveluiden yhteydessä tulee olla selkeä tieto siitä, mihin asiakas voi ottaa yhteyttä kysyäkseen palveluista.
Digitaidot mahdollistavat yhdenvertaisen osallistumisen ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisen. Hyvinvointialueen strategiassa tavoitteena on digitaalisten palveluiden käytön lisääntyminen. Asukkaat tarvitsevat tietoa ja tukea, jotta mahdolliset esteet palveluiden käytölle voidaan poistaa. Digitaalisten palveluiden käytön lisäämisellä tavoitellaan asiakaskokemuksen ja sujuvan asioinnin parantamista sekä kustannushyötyjä, joita syntyy, kun Sote-ammattilaisten aikaa säästyy.
Digitaalisten palveluiden käyttö yhteiskunnassa on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina. Lisäksi yhteiskunnan tasolla halutaan, että digitaalisesta asiointi on ensisijainen vaihtoehto viranomaisten kanssa asioidessa- Tämä kehitys tarjoaa monia etuja, kuten nopeamman ja helpomman pääsyn palveluihin sekä mahdollisuuden hoitaa asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Asukkaiden digitaitojen vahvistaminen lisää myös turvallisen asioinnin taitoja, jolloin voidaan välttää mahdollisia käyttäjälähtöisiä tietoturvariskejä. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue pyrkii aktiivisesti tukemaan asukkaita digitaitojen kehittämisessä, jotta kaikki voivat hyödyntää digitaalisia palveluita.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella ei ole ollut koko alueen kattavaa digitoimijoiden verkostoa. Toimintamallissa kootaan yhteen alueen kymmenen kunnan toimijoita ja käynnistetään yhteistyötä, jonka avulla asukkaiden digitaitoja voidaan vahvistaa yhteistyöllä.
Digituen tavoitteena on vastata monimuotoisen ja muuttuvan väestömme tarpeisiin. Digituella pyritään lisäämään arjen sujuvuutta, jotta asukkaat voivat hyödyntää digitaalisia palveluita tehokkaammin. Asukkaiden tuella edistetään yhdenvertaisia osallistumismahdollisuuksia.
Yhteistyö toimijoiden kesken käynnistyi eri toimijoiden tapaamisilla, joissa haettiin yhteistä tahtotilaa ja yhteisiä digituen kehittämiskohtia. Alkuvaiheessa oli tärkeää tutustua eri toimijoihin, joita alueella on paljon. Joulukuussa 2024 tehtiin kysely, jossa vastaajina oli digitukea Länsi-Uudellamaalla antavia tahoja. Kyselyn perusteella toimijat halusivat yhteisiä tapaamisia, joissa verkostoitua ja suunnitella yhteistyötä. Keväällä 2025 järjestettiin kaksi tapaamista, joissa aiheina oli tiedon vaihto, yhteistyön suunnittelu ja asiakasohjaus.
Yhteistyön käynnistämisessä olennaista oli yhteinen tahtotila ja asukkaiden tuen tarve, johon yhden toimijan on vaikea vastata. Osa toimijoista tarjoaa digitukea tietylle kohderyhmälle, jolloin on tärkeää, että kukin tuntee toistensa toiminnan ja osaa tarvittaessa ohjata asiakkaita eteenpäin.
Tavoitteena on parantaa asukkaiden digitaitoja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella, jotta he voivat hyödyntää digitaalisia palveluita itsenäisesti.
Tavoitteena on myös käynnistää vahva yhteistyö alueen digitoimijoiden kesken, jotta vältämme päällekkäistä työtä, olemme tietoisia toistamme toiminnasta ja osaamme ohjata asiakkaita toistemme toimintaan.
Verkostoyhteistyön toteutumisen hyötymittarina käytettiin Kyllä/Ei-mittaria. Tavoiteltuun lopputulokseen päästiin siinä mielessä, että projektin päättyessä yhteistyö alueen toimijoiden kanssa oli käynnistetty. Digitukea antaville järjestöille ja kunnille tehtiin kysely yhteistyön tarpeesta ja myöhemmästä jatkotyöskentelystä. Tapaamisten ja osallistujien määrät tilastoitiin, ja samalla seurattiin, saatiinko koko alueen kattava osallistujajoukko. Yhteistyötapaamisiin osallistuneilta pyydettiin palautetta yhteistyön hyödyllisyydestä.
Hyvinvointialueen asukkaat muodostavat laajan kohderyhmän, jolla on monenlaisia digituen tarpeita. Osalle riittää tiedollinen tuki, jonka saa esimerkiksi lukemalla uudesta käyttöönotettavasta palvelusta. Kuitenkin hyvinvointialueen asukkaiden joukosta voidaan tunnistaa erityisiä kohderyhmiä, joilla digituen tarve on suurempaa. Näihin ryhmiin kuuluvat esimerkiksi ikääntyneet, jotka saattavat tarvita apua digitaalisten palveluiden käytössä, sekä henkilöt, joilla on rajoitettu pääsy teknologiaan tai heikot digitaaliset taidot. Lisäksi maahanmuuttajat ja erityistä tukea tarvitsevat henkilöt voivat hyötyä kohdennetusta digituesta, joka auttaa heitä navigoimaan ja hyödyntämään hyvinvointialueen tarjoamia digitaalisia palveluita.
Hyvinvointialueen verkkosivuilla kerättiin asukkaiden ja ammattilaisten toiveita digitukeen liittyen verkkokyselyllä. Vastausten perusteella toivotaan monipuolista ja saavutettavaa digitukea, joka huomioi erityisryhmien tarpeet ja tarjoaa konkreettista apua sekä fyysisesti että digitaalisesti. Toiveissa nousivat esille myös videot ja selkokieliset ohjeet, joita voitaisiin hyödyntää järjestöjen toiminnassa, jolloin tieto leviää laajemmin verkoston kautta. Lisäksi kaivattiin lisää tiedottamista olemassa olevista palveluista ja digituen mahdollisuuksista.