Legendan mukaan sotamies Duus perusti Tuusniemen. Aiheesta tehtiin yhteisöelokuva Duus -totuus Tuusniemen synnystä. Vuonna 2021 tehtiin Duus-tube youtubesarja.  Nyt on avattu Duusniemi.fi-sivut, Duus-hahmoa ollaan käytetty ja tullaan käyttämään kaikessa Tuusniemen markkinoinnissa.

Toimintaympäristö

Tuusniemi on asukasmaäärältään varsin pieni (2500), mutta laaja ja monimuotoinen, runsasvetinen ja metsäinen kunta, joka muodostuu kahdeksasta kyläkeskittymästä, joilla on omat kyläyhdistykset. Tuusniemen kylät ry on kyläyhdistysten kattojärjestö.

Tuusniemen ikärakenne on, verrattuna esim. useimpiin muihin maakunnan kuntiin, poikkeuksellisen kallellaan vanhempiin ikäluokkiin ja syntyvät ikäluokat ovat pieniä. 

Tuusniemi sijaitsee kahden maakuntakeskuksen Joensuun ja Kuopion välissä, erinomaisten kulkuyhteyksien etäisyydellä. Moni matkalainen ajaa Tuusniemen taajaman ohi, osan toivotaan pysähtyvän ja tutustuvan ympäröivään seutukuntaan, ja sen monimuotoisiin kyliin ja luontokohteisiin, syvällisemmin.

Duus- koseptin tavoitteena on modernisoida Tuusniemen syntylegenda nykyaikaan, hyödyntää nykyaikaisia digitaalisia ja visuaalisia viestintäkanavia, käyttää Duus-hahmoa monikanavaisesti kunnan markkinoinnissa sekä toteuttaa toimenpiteet osallistavasti, pitkälti talkootyöllä. 

Tuusniemen strategiana on toimia rohkeasti rakkaudella ja siihen Duus-konsepti limittyy täysin. Pitkäaikaistavoitteena on kasvattaa Tuusniemen tunnettavuutta, matkailija- ja asukasmäärää sekä edistää osallisuutta ja innovaatioita. 

Tuusniemen luontokohteiden ja historiallisten legendojen tähdittämän täyspitkän Duus-elokuvan budjetti oli noin 30 000 euroa (rahoittajana leader), Tuusniemen tapahtumia, paikkoja ja ihmisiä gonzomaisesti esittelevää Duus-tubea rahoittivat paikalliset yrittäjät ja Tuusniemen kehittämissäätiö yhteensä noin 2000 eurolla. Duusniemi.fi- koontisivuston tekoon Tuusniemen Kylät ry varasi 500 euroa. Talkootyötä on tehty satoja tunteja.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tuusniemen Kylät ry oli kerännyt leaderin maisemaelementti-hankkeessa useilta kyliltä tarinoita ja kylät olivat valinneet keskeisiä maisemaelementtejä, joita ne halusivat tuoda esiin ja markkinoida omalta alueeltaan. Maa- ja kotaitalousnaisten Kulttuurimaisemasta liiketoimintaa -hankkeen tarinapajoissa puolestaan Tuusniemen kunnan työntekijä Sari Joutsen keräsi yhteen eri murusia tuusniemeläisten keskuudessa eläneestä tarinasta, jonka mukaan Tuusniemi oli saanut nimensä sotapalveluksesta keskiajalla karanneen saksalaisen sotamies Duusin mukaan.

Toinen Tuusniemen kunnan työntekijä Antti Syrjäläinen sai käsiinsä näiden kahden hankkeen kautta syntyneet luovat tuotokset, laati alustavan Duus-elokuvakäsikirjoituksen ja ehdotti Tuusniemen Kylät ry:lle Duus -legendan sekä hahmon hyödyntämistä Tuusniemen kylien luonnon ja maisemaelementtien ynnä tarinoiden esittelyssä sekä kyläläisten osallistamista mukaan konseptin toteuttamiseen. Tästä syntyi Duus-elokuva, johon saatiin jonkin verran leader-rahoitusta, joka käytettiin erityisesti mahdollisimman ammattimaiseen kuvaus- ja editointijälkeen.

Konseptia jatkoi vuonna 2021 Duus-tube youtubesarja, jossa pitkälti samalla työryhmällä sovittiin, että tuodaan Duus-hahmo nykyaikaan, sidotaan Duus entistä vahvemmin osaksi kuntamarkkinointia, hyödynnetään paikallisten yrittäjien sponsorointia/näkyvyyttä sekä mm. tunnettuja tuusniemeläisiä tubettajia. Sekä Duus-elokuvassa että Duus-tubessa tehtiin valtava määrä talkootyötä, mutta hyödynnettiin myös paikallisten ja lähialueen yrittäjien osaamista. 

 

 

 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tavoitteena oli saada aktivoitettua ja osallistettua paikallisia ja lähialueiden asukkaita, rikastaa ja piristää kulttuurielämää ja -harrastusta, palauttaa vanhoja ja luoda uusia yhteisiä tarinoita ja perinteitä, sekä erityisesti lisätä Tuusniemen näkyvyyttä alueellisesti ja valtakunnallisesti.

Duus-konseptilla on kehitetty erityisesti Tuusniemen luontokohteiden, tapahtumien ja palveluiden markkinointia. Tiivistä yhteistyötä tehdään myös visittuusniemikaavi.fi -matkailusivuston kanssa.

Tuusniemen slogan on "rohkeasti rakkaudella" ja sitä Duus-konsepti on omalta osaltaan toteuttanut ja edistänyt.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tuusniemen kunta on vahvasti mukana toteuttamassa kaikkia Duus-konseptin toimintamuotoja ja -kokeiluja. Kuntaedustus on mukana myös Tuusniemen Kylät ry:ssä. Kylät ry, sen muodostamat kylät sekä kotiseuyhdistys ovat sitoutuneet edistämään Duus-konseptia, koska näkevät hyvien käytännön kokemusten ja saatujen palautteiden perusteella sen merkityksen kunnan, kylien ja alueen markkinoinnissa. Kaikilla halukkailla on ollut mahdollisuus osallistua omien kykyjensä, toiveidensa ja aikataulujensa puitteissa projektiin. Osallisuus ja yhteisöllisyys saavat kaikki toimimaan yhteisen tavoitteen hyväksi. Jokaisen työryhmän jäsenten ideat otetaan huomioon ja innovaatioille sekä improvisaatiolle on annettu sijaa mahdollisuuksien mukaan myös esim. kuvaustilanteissa.

Tavoiteltu muutos

Halutaan luoda hahmo/konsepti/brändi, josta Tuusniemi jatkossa mahdollisimman laajalti tunnistetaan.

Tietoisuuden lisääntyminen Tuusniemestä ja/= "Duusniemestä".

Muutoksen mittaaminen

Osalllistujien, katsojien ja sidosryhmien palautteet.

Kuvallisten tuotosten katselumäärät.

Ulkopuolisen median kiinnostus/juttujen määrä ja some-klikkaukset.

Luontokohteiden kävijämäärät.

Tuusniemen asukasluvun kehittyminen.

Yhteistyön ja yhteisten tarinallistamiseen liityvien hankkeiden lisääntyminen lähialueilla.

 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Paikkallisia ja lähialueiden kulttuurinharrastajia ja -ammattilaisia osallistettiin Duus-yhteisöelokuvan ja Duus-tuben käytännön kuvauksissa. Kylien asukkaita osallistettiin myös muulla tavoin esim. ravitsemuksen, tarpeiston ja kuvausolosuhteiden järjestämisessä. Tuusniemen elokuvanäytökset olivat yleisölle ilmaisia, Duus-tube-sarja ja muut oheistapahtumat kaikille avoimia.  Duus-elokuvan elokuvateatteritasoisesti tuotettua kokopitkää elokuvaa näytettiin useilla eri paikkakunnilla ja se keräsi korona-ajasta huolimatta runsaasti katsojia. Duus-elokuvasta tuotettiin myös dvd, jonka myyntiin laitetut painokset hupenivat nopeasti.

Duus-tubessa mukana olleiden Tuusniemen kesätapahtumien järjestäjät ja niihin osallistujat pääsivät osaksi yhteisöllistä sarjaa ja Duus-hahmo oli osa tapahtumia. Paikallisia yrittäjiä osallistettiin näkyvyyttä vastaan tukemaan pienillä summilla Duus-tubea. Duus-tubea on tähän mennessä katsottu yli 14 000 kertaa. Leviämiseen on oltu varsin tyytyväisiä, mutta sitä pyritään kasvattamaan entisestään.

Paikallisessa ja alueellisessa lehdistössä, radiossa sekä sosiaalisessa mediassa on ollut useita juttuja Duus-konseptiin liittyen. Markkinoinnissa on hyödynnetty useita some-kanavia. Suoraa palautetta Duus-konseptista on tullut runsaasti sekä katsojilta, osallistujilta että sidosryhmiltä. Ne ovat olleet liki kauttaaltaan positiviisia.

Duus-hahmo jalkautuu jatkossa(kin) ihmisten pariin, luontokohteisiin sekä useisiin eri tapahtumiin ja Duus-nimeä käytetään niiden markkinoinnissa (esim. huhtikuussa järjestetään Duusrock, jossa paikalliset nuorisobändit pääsevät esiintymään). Duus-hahmoa, kuvia ja tarinoita käytetään Tuusniemen markkinointimateriaaleissa (lähiaikoina mm. Matkamies-lehdessä ja seuraavassa Tuusniemi-kesälehdessä).

Tuusniemen luontokohteiden kävijämäärät ovat lisääntyneet ja Duus-konsepti on jo nyt lisännyt omalta osaltaan kiinnostusta tustustua alueeseen. Duus-konseptin vaikuttavuus Tuusniemen kunnan imagoon on ollut kunnan sisällä ja lähialueilla merkittävää.

Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2022:

Duus-konsepti modernisoi Tuusniemen syntylegendan nykyaikaan, osallistaa asukkaita yhteisöllisesti, erottautuu persoonallisella tyylillä ja toimintatavoilla, hyödyntää Duus-hahmoa monikanavaisesti kunnan markkinoinnissa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tarvitaan osaamista aihepiiriin liittyen, luovia taitoja, kontakteja alan osaajiin sekä asukkaisiin, paikallistuntemusta ja teknistä osaamista sekä mielellään henkilön/henkilöitä, jotka ovat valmiita käyttämään toimintamallin kehittämiseen sekä työ- että vapaa-aikaa. Prosessi vaatii varsinkin alussa talkootyötä myös kyläläisiltä, muilta osallistujilta ja osin ammattilaisiltakin. Mitä pidemmälle prosessi etenee, konsepti syvenee ja tulee tutuksi, sitä pienemmäksi talkootyön osuus jää.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli soveltuu kaikkiin kuntiin ja alueille, joilla on oma tarina/tarinoita/legendoja ja identiteetti. Aluksi täytyy kerätä tarinat/legendat ja valita niistä sopivat jatkokehitykseen/yhdistellä tarinoita. Markkinoitavat paikat/kohteet on löydettävä ja niiden merkitys ja niihin liittyvät tarinat oltava tiedossa. Legendan/hahmon hyödyntämiselle täytyy luoda tavoitteet ja mitä toimenpiteitä ja tuotteita tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseen. Sitten tulee varsinainen tuote/tuotteet, niiden tuottamisen hinta, väylä sekä osaavat tekijät ja tarvittavat yhteistyökumppanit. 

Toimintamalli tässä muodossaan vaatii osittain talkootyötä, erityisesti kulttuuritoimijoilta. Myös luottamus, joustavuus ja yhteistyökyky ovat tärkeää luovissa projekteissa erityisisesti taiteen saralla, missä tuotosten luontiin liittyy luova prosessi. 

Täytyy mahdollisuuksien mukaan huomioida, että markkinoinnin keulakuva ja jokainen markkinoitava tuote on lähtöisin ruohojuuritasolta, oikeista legendoista. Mikäli tarina on liikaa päälleliimattu, onnistuminen jää vaisuksi. Liian perinteisiä kaavoja kannattaa välttää varsinkin historiallisia aiheita käsiteltäessä. Aikatasoilla leikittelevyys on suositeltavaa, myös käytettävissä olevia resursseja ja käytännön toimenpiteitä ajatellen. Markkinoinnin erottumisen ja leviämisen kannalta on varsinkin tämäntyyppisessä konseptissa usein parempi hullutella kuin pelata varman päälle. 

Taustoittaminen on tärkeää ja jokaisella toimenpiteellä on oltava merkitys, joka liittyy kokonaisuuteen. Kun tuoteperhe (esim. hahmogalleria) paisuu laajaksi, niin voi olla haastavaa pitää kokonaisuus ja tarinoiden yhteydet toisiinsa kasassa ja huolehtia, että kaikki toimenpiteet tukevat kokonaisuuden sisäistä logiikkaa. Kokonaisuuden organisointi kannattaa siten pitää mahdollisimman pitkälti samoissa käsissä.

Sudenkuoppana voi olla liian suora kunnan ja alueiden markkinointi, jolloin tarina ja viihdyttävyys unohdetaan. Silloin mainonta on luotaantyöntävää. Toisaalta täytyy myös aina pitää mielessä, etteivät taiteelliseet ja tarinankerronnalliset tavoitteet saa peittää liikaa alleen markkinoinnin kannalta merkittävää sisältöä. 

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tarinankeruussa luotiin pohja ja tehtiin konsepti tutuksi tekijöille ja osallistujille. Elokuva toi konseptin tutuiksi useimmille tuusniemeläisille (ja lähialaueiden elokuvaharrastajille), kesälehti kesätuusniemeläisille, Duus-tube alkoi levittää sitä laajemmalle, Duusniemi.fi antaa konseptiin hurahtaville mahdollisuuden tutustua aihepiiriin myös aavistuksen syvällisemmin. Tietoisuuden lisääntyminen aihepiiristä on avannut uusia mahdollisuuksia jatkaa ja kehittää ideaa. Naapurikuntien kanssa on jo tehty suunnitelmia tarinallistamisen edistämisestä alueen yhteisessä markkinoinnissa.