Duus-konsepti
Legendan mukaan sotamies Duus perusti Tuusniemen. Aiheesta tehtiin yhteisöelokuva Duus -totuus Tuusniemen synnystä. Vuonna 2021 tehtiin Duus-tube youtubesarja. Nyt on avattu Duusniemi.fi-sivut, Duus-hahmoa ollaan käytetty ja tullaan käyttämään kaikessa Tuusniemen markkinoinnissa.
Toimintamallin nimi
Legendan mukaan sotamies Duus perusti Tuusniemen. Aiheesta tehtiin yhteisöelokuva Duus -totuus Tuusniemen synnystä. Vuonna 2021 tehtiin Duus-tube youtubesarja. Nyt on avattu Duusniemi.fi-sivut, Duus-hahmoa ollaan käytetty ja tullaan käyttämään kaikessa Tuusniemen markkinoinnissa.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2022:
Duus-konsepti modernisoi Tuusniemen syntylegendan nykyaikaan, osallistaa asukkaita yhteisöllisesti, erottautuu persoonallisella tyylillä ja toimintatavoilla, hyödyntää Duus-hahmoa monikanavaisesti kunnan markkinoinnissa.
Tuusniemi on asukasmaäärältään varsin pieni (2500), mutta laaja ja monimuotoinen, runsasvetinen ja metsäinen kunta, joka muodostuu kahdeksasta kyläkeskittymästä, joilla on omat kyläyhdistykset. Tuusniemen kylät ry on kyläyhdistysten kattojärjestö.
Tuusniemen ikärakenne on, verrattuna esim. useimpiin muihin maakunnan kuntiin, poikkeuksellisen kallellaan vanhempiin ikäluokkiin ja syntyvät ikäluokat ovat pieniä.
Tuusniemi sijaitsee kahden maakuntakeskuksen Joensuun ja Kuopion välissä, erinomaisten kulkuyhteyksien etäisyydellä. Moni matkalainen ajaa Tuusniemen taajaman ohi, osan toivotaan pysähtyvän ja tutustuvan ympäröivään seutukuntaan, ja sen monimuotoisiin kyliin ja luontokohteisiin, syvällisemmin.
Duus- koseptin tavoitteena on modernisoida Tuusniemen syntylegenda nykyaikaan, hyödyntää nykyaikaisia digitaalisia ja visuaalisia viestintäkanavia, käyttää Duus-hahmoa monikanavaisesti kunnan markkinoinnissa sekä toteuttaa toimenpiteet osallistavasti, pitkälti talkootyöllä.
Tuusniemen strategiana on toimia rohkeasti rakkaudella ja siihen Duus-konsepti limittyy täysin. Pitkäaikaistavoitteena on kasvattaa Tuusniemen tunnettavuutta, matkailija- ja asukasmäärää sekä edistää osallisuutta ja innovaatioita.
Tuusniemen luontokohteiden ja historiallisten legendojen tähdittämän täyspitkän Duus-elokuvan budjetti oli noin 30 000 euroa (rahoittajana leader), Tuusniemen tapahtumia, paikkoja ja ihmisiä gonzomaisesti esittelevää Duus-tubea rahoittivat paikalliset yrittäjät ja Tuusniemen kehittämissäätiö yhteensä noin 2000 eurolla. Duusniemi.fi- koontisivuston tekoon Tuusniemen Kylät ry varasi 500 euroa. Talkootyötä on tehty satoja tunteja.
Paikkallisia ja lähialueiden kulttuurinharrastajia ja -ammattilaisia osallistettiin Duus-yhteisöelokuvan ja Duus-tuben käytännön kuvauksissa. Kylien asukkaita osallistettiin myös muulla tavoin esim. ravitsemuksen, tarpeiston ja kuvausolosuhteiden järjestämisessä. Tuusniemen elokuvanäytökset olivat yleisölle ilmaisia, Duus-tube-sarja ja muut oheistapahtumat kaikille avoimia. Duus-elokuvan elokuvateatteritasoisesti tuotettua kokopitkää elokuvaa näytettiin useilla eri paikkakunnilla ja se keräsi korona-ajasta huolimatta runsaasti katsojia. Duus-elokuvasta tuotettiin myös dvd, jonka myyntiin laitetut painokset hupenivat nopeasti.
Duus-tubessa mukana olleiden Tuusniemen kesätapahtumien järjestäjät ja niihin osallistujat pääsivät osaksi yhteisöllistä sarjaa ja Duus-hahmo oli osa tapahtumia. Paikallisia yrittäjiä osallistettiin näkyvyyttä vastaan tukemaan pienillä summilla Duus-tubea. Duus-tubea on tähän mennessä katsottu yli 14 000 kertaa. Leviämiseen on oltu varsin tyytyväisiä, mutta sitä pyritään kasvattamaan entisestään.
Paikallisessa ja alueellisessa lehdistössä, radiossa sekä sosiaalisessa mediassa on ollut useita juttuja Duus-konseptiin liittyen. Markkinoinnissa on hyödynnetty useita some-kanavia. Suoraa palautetta Duus-konseptista on tullut runsaasti sekä katsojilta, osallistujilta että sidosryhmiltä. Ne ovat olleet liki kauttaaltaan positiviisia.
Duus-hahmo jalkautuu jatkossa(kin) ihmisten pariin, luontokohteisiin sekä useisiin eri tapahtumiin ja Duus-nimeä käytetään niiden markkinoinnissa (esim. huhtikuussa järjestetään Duusrock, jossa paikalliset nuorisobändit pääsevät esiintymään). Duus-hahmoa, kuvia ja tarinoita käytetään Tuusniemen markkinointimateriaaleissa (lähiaikoina mm. Matkamies-lehdessä ja seuraavassa Tuusniemi-kesälehdessä).
Tuusniemen luontokohteiden kävijämäärät ovat lisääntyneet ja Duus-konsepti on jo nyt lisännyt omalta osaltaan kiinnostusta tustustua alueeseen. Duus-konseptin vaikuttavuus Tuusniemen kunnan imagoon on ollut kunnan sisällä ja lähialueilla merkittävää.
Tarvitaan osaamista aihepiiriin liittyen, luovia taitoja, kontakteja alan osaajiin sekä asukkaisiin, paikallistuntemusta ja teknistä osaamista sekä mielellään henkilön/henkilöitä, jotka ovat valmiita käyttämään toimintamallin kehittämiseen sekä työ- että vapaa-aikaa. Prosessi vaatii varsinkin alussa talkootyötä myös kyläläisiltä, muilta osallistujilta ja osin ammattilaisiltakin. Mitä pidemmälle prosessi etenee, konsepti syvenee ja tulee tutuksi, sitä pienemmäksi talkootyön osuus jää.
Tarinankeruussa luotiin pohja ja tehtiin konsepti tutuksi tekijöille ja osallistujille. Elokuva toi konseptin tutuiksi useimmille tuusniemeläisille (ja lähialaueiden elokuvaharrastajille), kesälehti kesätuusniemeläisille, Duus-tube alkoi levittää sitä laajemmalle, Duusniemi.fi antaa konseptiin hurahtaville mahdollisuuden tutustua aihepiiriin myös aavistuksen syvällisemmin. Tietoisuuden lisääntyminen aihepiiristä on avannut uusia mahdollisuuksia jatkaa ja kehittää ideaa. Naapurikuntien kanssa on jo tehty suunnitelmia tarinallistamisen edistämisestä alueen yhteisessä markkinoinnissa.