E-ohjaaja -toimintamalli Siun sotessa puhe- ja toimintaterapiassa

E- ohjaaja -toimintamalli on luotu tukemaan lasten puhe- ja toimintaterapian saatavuutta ja toteutumista Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella. Toimintamallissa e-ohjaajat ovat lapsen ja perheen tukena arvion/terapian toteutuessa etäyhteydellä. 

Toimintaympäristö **

Lasten puheterapiaan saapuu noin 400 kpl lähetettä vuodessa, näistä pitkäkestoista, vuosia kestävää puheterapiaa tarvitsee noin 70%. Puheterapeutteja Pohjois-Karjalassa on jo kymmenien vuosien ajan ollut riittämätön määrä.  Tämä on johtanut pitkiin jonoihin ja pidentyneisiin hoitoaikoihin.  Vajetta on paikattu  ostamalla puheterapiaa paikallisilta palveluntuottajilta, mutta niitä ei ole ollut riittävästi.  Lisäksi viime vuosina puheterapeuttivajetta on paikattu  enenevissä määrin ostamalla merkittävä määrä etäpuheterapiaa yksityisiltä palveluntuottajilta.  Kyseinen palvelumuoto  ei kuitenkaan suoraan sovi kaikille, mutta onnistuu, mikäli käytettävissä on avustaja.

Lastentoimintaterapiassa resurssien ja asiakasmäärien epätasainen jakaantuminen hyvinvointialueella  haastaa lasten toimintaterapian toteutumista.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

E- ohjaaja toimintamallilla on pyritty ratkaisemaan  osaltaan palvelujen saatavuutta  Pohjois-Karjalan  hyvinvointialueella ja siten lisäämään asukkaiden tasa-arvoisempaa palveluun pääsyä.

Tavoiteltu muutos

Kehitetyn toimintamallin tavoitteena on pystyä tarjoamaan puhe- ja toimintaterapiaa tasavertaisesti koko  hyvinvointialueella  hoitotakuun lainsäädännön mukaisesti. 

Muutoksen mittaaminen

Toimintamallia arvioidaan  seuraamalla asiakaspalautteita  ja arvioon pääsyä hoitotakuun mukaisesti sekä terapiaan pääsyn nopeutumista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

E- ohjaaja mallissa kohderyhmänä on puhe- tai toimintaterapiaa tarvitsevat lapset ja heidän perheensä.  Pilottien aikana kokemuksia on koottu sekä lasten  vanhemmilta että etäterapian tuottajilta.  Lastentoimintaterapiassa palautetta on kysytty lapselta  välittömästi terapiatilanteen lopussa sekä sähköisellä kyselyllä lasten vanhemmilta.

Ratkaisun perusidea **

 Puheterapiassa etäterapiaa toteutetaan ostopalveluna ja toimintaterapiassa palvelun toteuttavat hyvinvointialueen omat toimintaterapeutit. E-ohjaaja toimii siis lapsen lähiavustajana kun varsinainen terapian toteuttaja on etänä. 

Siun sotessa e-ohjaajamallia lähdettiin kokeilemaan ensin puheterapiassa yhden  kommunikaatio-ohjaajan täydellä työpanoksella, nyt ohjaajia on kolme, joista yksi toimii puhe- ja toimintaterapiassa e-ohjaajana.

Puheterapiassa E- ohjaajille on varattu omat vastaanottotilat, jonne lapsi tulee terapiaan. Toimintaterapiassa e- ohjaajalla on valmius liikkua koko hyvinvointialueella, joten  etäkuntoutuksen on mahdollista toteutua lapsen kotona tai päiväkodissa , sekä toimintaterapian omissa tiloissa.

 E-ohjaajan tehtäviin liittyy avustamisen lisäksi terapia- ja kotiharjoittelumateriaalien valmistus terapeutin antamien ohjeiden mukaan. E-ohjausta  on kokeiltu toimintaterapiassa myös lapsen kotona ja päiväkodissa.

 

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

E- ohjaajalle ei ole olemassa omaa valmistavaa koulutusta vaan e-ohjaajia on pyritty hakemaan sopivan kokemuksen ja koulutushistorian perusteella. Tämä tietenkin haastaa rekrytointia. Kokemus erityislasten kanssa toimimisesta sekä erityisesti päiväkodissa työskentelystä on osoittautunut eduksi. Tehtävä ei edellytä  sote alan koulutusta, mutta tuo siihen lisäarvoa. 

Lisäksi puheterapiassa tarvitaan etävastaanottoa varten tilat ja yhteydet sekä siihen liittyvä tekniset laitteet. Toimintaterapiassa on e-ohjaajalla on ollut  mukana ja käytössä kannettava tietokone, tietokoneen kameran lisäksi erillinen irtokamera sekä dokumenttikamera sekä kaksi hiirtä ja Jabra kaiutin.

Puheterapiassa palvelun toteutustavat on hyvä tärkeää miettiä yhdessä palveluntuottajan kanssa. Palvelun tuottajaksi kannattaa valita pitkän kokemuksen etäkuntoutuksesta omaava yritys.

Toimintaterapiassa  on koettu tärkeäksi  e-ohjaajan  hyvä perehdytys ja yhteisen ymmärryksen rakentuminen toimintaterapian tavoitteista ja toteutuksesta. Toimintaterapiatilanteiden sujuvuutta edistää toimintaterapeutin ja e-ohjaajan yhteistyö: terapiakerran toteutuksen läpikäyminen ennen lapsen vastaanotolle saapumista sekä reflektointi mahdollisimman pian vastaanottokäynnin jälkeen.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin toteuttamisessa  on tärkeä pitää kiinni ennalta sovituista suunnitelmista kuten terapia-ajoista ja työnjaosta. 

Etukäteen valmisteltu ja toisille jaettu terapiamateriaali helpottaa  ja sujuvoittaa terapian toteutumista ja etäterapian aloittamista.

Toimintamallia kannattaa kokeilla rohkeasti eri asiakasryhmien kanssa .

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kokemukset avustajaohjatusta etäpuheterapiasta ovat olleet selkeästi positiiviset, jonka vuoksi Siun Sote on palkannut pilotissa olevat kaksi ohjaajaa jo toistaiseksi voimaassa oleviin työsuhteisiin ja yksi määräaikaiseen työsuhteeseen.

Avustajaohjattu etäpuheterapia on madaltanut perheiden kynnystä osallistua etäpuheterapiaan. Osa perheistä on rohkaistunut toteuttamaan etäpuheterapian suoraan kotiin positiivisten kokemusten myötä.

Pilotissa olevat e-ohjaajat ovat pystyneet vastaanottamaan viikossa noin 20 lasta / e-ohjaaja. E-ohjaaja toimintamallin myötä puheterapian tutkimusjonossa päästiin kesällä 2022 ensimmäistä kertaa koskaan hoitotakuuseen. Myös keskimääräinen odotusaika puheterapiajaksoille on lyhentynyt useilla kuukausilla.

 Toimintaterapian näkökulmasta etäkuntoutuksen toteutuminen  on suunnitelmallista, tavoitteellista sekä sujuvampaa, kun  lapsen lähiavustajana toimii oma e- ohjaaja. Ympäristötekijät ovat vähäisemmät sillä tila, laitteet ja välineet ovat valmiina ja yhdessä tehdyn suunnitelman mukaiset.

Lapsen näkökulmasta voi olla eduksi, että lähiavustajana toimii vieraampi aikuinen.  On huomattu, että lapsen oma toiminnan suunnittelu lisääntyy. 

Lasten kokemukset e-ohjaajan kanssa tuotetusta toimintaterapiasta ovat olleet erittäin  myönteisiä ja palautteena on mm. saatu " nähdäänkö huomenna uudelleen". 

Ammattilaisten näkökulmasta on tärkeää, että tekniset  laitteet ja tietoliikenne yhteydet ovat toimivat ja että ammattilaisella on riittävä osaaminen etälaitteiden käyttöön.