E-ohjaaja -toimintamalli Siun sotessa puhe- ja toimintaterapiassa
E- ohjaaja -toimintamalli on luotu tukemaan lasten puhe- ja toimintaterapian saatavuutta ja toteutumista Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella. Toimintamallissa e-ohjaajat ovat lapsen ja perheen tukena arvion/terapian toteutuessa etäyhteydellä.
Toimintamallin nimi
E- ohjaaja -toimintamalli on luotu tukemaan lasten puhe- ja toimintaterapian saatavuutta ja toteutumista Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella. Toimintamallissa e-ohjaajat ovat lapsen ja perheen tukena arvion/terapian toteutuessa etäyhteydellä.
Puheterapiassa etäterapiaa toteutetaan ostopalveluna ja toimintaterapiassa palvelun toteuttavat hyvinvointialueen omat toimintaterapeutit. E-ohjaaja toimii siis lapsen lähiavustajana kun varsinainen terapian toteuttaja on etänä.
Siun sotessa e-ohjaajamallia lähdettiin kokeilemaan ensin puheterapiassa yhden kommunikaatio-ohjaajan täydellä työpanoksella, nyt ohjaajia on kolme, joista yksi toimii puhe- ja toimintaterapiassa e-ohjaajana.
Puheterapiassa E- ohjaajille on varattu omat vastaanottotilat, jonne lapsi tulee terapiaan. Toimintaterapiassa e- ohjaajalla on valmius liikkua koko hyvinvointialueella, joten etäkuntoutuksen on mahdollista toteutua lapsen kotona tai päiväkodissa , sekä toimintaterapian omissa tiloissa.
E-ohjaajan tehtäviin liittyy avustamisen lisäksi terapia- ja kotiharjoittelumateriaalien valmistus terapeutin antamien ohjeiden mukaan. E-ohjausta on kokeiltu toimintaterapiassa myös lapsen kotona ja päiväkodissa.
Lasten puheterapiaan saapuu noin 400 kpl lähetettä vuodessa, näistä pitkäkestoista, vuosia kestävää puheterapiaa tarvitsee noin 70%. Puheterapeutteja Pohjois-Karjalassa on jo kymmenien vuosien ajan ollut riittämätön määrä. Tämä on johtanut pitkiin jonoihin ja pidentyneisiin hoitoaikoihin. Vajetta on paikattu ostamalla puheterapiaa paikallisilta palveluntuottajilta, mutta niitä ei ole ollut riittävästi. Lisäksi viime vuosina puheterapeuttivajetta on paikattu enenevissä määrin ostamalla merkittävä määrä etäpuheterapiaa yksityisiltä palveluntuottajilta. Kyseinen palvelumuoto ei kuitenkaan suoraan sovi kaikille, mutta onnistuu, mikäli käytettävissä on avustaja.
Lastentoimintaterapiassa resurssien ja asiakasmäärien epätasainen jakaantuminen hyvinvointialueella haastaa lasten toimintaterapian toteutumista.
E- ohjaaja mallissa kohderyhmänä on puhe- tai toimintaterapiaa tarvitsevat lapset ja heidän perheensä. Pilottien aikana kokemuksia on koottu sekä lasten vanhemmilta että etäterapian tuottajilta. Lastentoimintaterapiassa palautetta on kysytty lapselta välittömästi terapiatilanteen lopussa sekä sähköisellä kyselyllä lasten vanhemmilta.
E- ohjaajalle ei ole olemassa omaa valmistavaa koulutusta vaan e-ohjaajia on pyritty hakemaan sopivan kokemuksen ja koulutushistorian perusteella. Tämä tietenkin haastaa rekrytointia. Kokemus erityislasten kanssa toimimisesta sekä erityisesti päiväkodissa työskentelystä on osoittautunut eduksi. Tehtävä ei edellytä sote alan koulutusta, mutta tuo siihen lisäarvoa.
Lisäksi puheterapiassa tarvitaan etävastaanottoa varten tilat ja yhteydet sekä siihen liittyvä tekniset laitteet. Toimintaterapiassa on e-ohjaajalla on ollut mukana ja käytössä kannettava tietokone, tietokoneen kameran lisäksi erillinen irtokamera sekä dokumenttikamera sekä kaksi hiirtä ja Jabra kaiutin.
Puheterapiassa palvelun toteutustavat on hyvä tärkeää miettiä yhdessä palveluntuottajan kanssa. Palvelun tuottajaksi kannattaa valita pitkän kokemuksen etäkuntoutuksesta omaava yritys.
Toimintaterapiassa on koettu tärkeäksi e-ohjaajan hyvä perehdytys ja yhteisen ymmärryksen rakentuminen toimintaterapian tavoitteista ja toteutuksesta. Toimintaterapiatilanteiden sujuvuutta edistää toimintaterapeutin ja e-ohjaajan yhteistyö: terapiakerran toteutuksen läpikäyminen ennen lapsen vastaanotolle saapumista sekä reflektointi mahdollisimman pian vastaanottokäynnin jälkeen.
Kokemukset avustajaohjatusta etäpuheterapiasta ovat olleet selkeästi positiiviset, jonka vuoksi Siun Sote on palkannut pilotissa olevat kaksi ohjaajaa jo toistaiseksi voimaassa oleviin työsuhteisiin ja yksi määräaikaiseen työsuhteeseen.
Avustajaohjattu etäpuheterapia on madaltanut perheiden kynnystä osallistua etäpuheterapiaan. Osa perheistä on rohkaistunut toteuttamaan etäpuheterapian suoraan kotiin positiivisten kokemusten myötä.
Pilotissa olevat e-ohjaajat ovat pystyneet vastaanottamaan viikossa noin 20 lasta / e-ohjaaja. E-ohjaaja toimintamallin myötä puheterapian tutkimusjonossa päästiin kesällä 2022 ensimmäistä kertaa koskaan hoitotakuuseen. Myös keskimääräinen odotusaika puheterapiajaksoille on lyhentynyt useilla kuukausilla.
Toimintaterapian näkökulmasta etäkuntoutuksen toteutuminen on suunnitelmallista, tavoitteellista sekä sujuvampaa, kun lapsen lähiavustajana toimii oma e- ohjaaja. Ympäristötekijät ovat vähäisemmät sillä tila, laitteet ja välineet ovat valmiina ja yhdessä tehdyn suunnitelman mukaiset.
Lapsen näkökulmasta voi olla eduksi, että lähiavustajana toimii vieraampi aikuinen. On huomattu, että lapsen oma toiminnan suunnittelu lisääntyy.
Lasten kokemukset e-ohjaajan kanssa tuotetusta toimintaterapiasta ovat olleet erittäin myönteisiä ja palautteena on mm. saatu " nähdäänkö huomenna uudelleen".
Ammattilaisten näkökulmasta on tärkeää, että tekniset laitteet ja tietoliikenne yhteydet ovat toimivat ja että ammattilaisella on riittävä osaaminen etälaitteiden käyttöön.