Elämän värit
Pelillisyyttä hyödyntävä Elämän värit -toimintamalli tarjoaa voimavaralähtöisen lähestymistavan maahan muuttaneiden vanhempien tukemiseen, kotoutumiseen ja suomen kielen oppimiseen.
Lähtökohtana oli tarve kehittää maahan muuttaneiden perheiden ryhmätyöhön toimintamalli, jota voi käyttää sosiaalihuoltolain mukaisessa työssä maahan muuttaneiden perheiden kanssa. Elämän värit -peliä pilotointiin ja tutkittiin äitien ja isien ryhmissä Espoossa. Ryhmät järjestivät Espoon kaupungin aikuissosiaalityö, perheneuvola ja perhesosiaalityö
yhteistyössä Pääkaupunkiseudun (nykyisin Uudenmaan) sosiaalialan osaamiskeskus Soccan kanssa. Molemmissa ryhmissä oli mukana vertaisohjaaja.
Elämän värit -pilottiryhmissä puhuttiin paljon parisuhteen rooleista ja siitä, miten sukupuoliroolit muuttuvat uudessa kotimaassa. Usein lasten ja vanhempien sekä puolisoiden väliset roolit joutuvat suuremman paineen alaisiksi kuin keskivertoperheillä. Elämän värit -pilottiryhmässä erityisesti äidit antoivat kiitosta siitä, että ryhmässä voitiin puhua erilaisista kulttuurisista tavoista kasvattaa lapsia ja elää perhe-elämää. Elämän värit -ryhmä voi toimia paikkana, jossa voidaan pohtia omia toimintamalleja ja omaa suhdetta kulttuurisiin tapoihin.
Sosiaalisten verkostojen hauraus, yksinäisyys sekä mahdollisuudet solmia ystävyyssuhteita uudessa kotimaassa olivat keskeisiä puheenaiheita Elämän värit -pilottiryhmissä. Elämän värit -pilottiryhmissä sekä äidit että isät kertoivat tukiverkostojen puutteesta. Osallistujat toivat myös esille epäluottamusta, joka kohdistui omaan kulttuuriseen yhteisöön. Ei luotettu siihen, että omat asiat eivät leviäisi yhteisön piirissä tai pelättiin tuomitsemista. Monille uuteen maahan muuttaminen tarkoittaa myös monien perhe- ja sukulaissuhteiden katkeamista ja perheenjäsenet voivat olla hajallaan eri maissa ja ikävöidä toisiaan. Osalla on myös paljon huolta kotimaahan jääneiden läheisten hyvinvoinnista. Erityisesti äitien pilottiryhmässä he toivat esiin huolia kotimaihin jääneistä lapsista tai omista vanhemmistaan. Moninaisilla perhesuhteilla on merkitystä vanhemman hyvinvoinnin kannalta ja näin myös ammattilaiset voivat kuulla kokonaisvaltaisesti vanhemman hyvinvointiin ja elämäntilanteeseen vaikuttavista perhe- ja läheissuhteista.
Palvelujen tuntemus ja tieto yhteiskunnasta nostettiin tärkeänä asiana esille sekä äitien että isien Elämän värit -pilottiryhmissä. Monelle on vaikeaa muun muassa seurata suomalaisia uutisia tai ajankohtaiskeskustelua sekä löytää itselleen tai lapsilleen sopivia toimintamahdollisuuksia. Sekä äidit että isät puhuivat pilottiryhmissä myös syrjintäkokemuksista, jotka liittyivät muun muassa yhteiskunnassa koettuihin kielteisiin asenteisiin. Pilottiryhmissä jotkut vanhemmat olivat huolissaan myös lapsiinsa kohdistuneesta kiusaamisesta.
Elämän värit -pilottiryhmissä keskusteluteemoina olivat myös perheiden heikko taloudellinen tilanne ja työttömyys. Erityisesti isät pohtivat paljon vaikeutta saada palkkatyö Suomessa. Heikko taloudellinen tilanne yhdistettiin myös perheen mahdollisuuksiin tukea lapsia harrastuksissa ja vastata nuorten toiveisiin.
Elämän värit -pilottiryhmissä vanhemmat kokivat tarvitsevansa tukea ja keinoja erityisesti nuorten kasvattamiseen. Kouluterveyskyselyssä on tullut esille, että ulkomaista syntyperää olevien nuorten keskusteluvaikeudet vanhempien kanssa ovat yleisempiä kuin muilla nuorilla. Nuori etsii identiteettiään, ja kahden kulttuurin välissä auktoriteettikonfliktit voivat kasvaa suuremmiksi kuin valtaväestön nuorilla. Elämän värit -pilottiryhmissä keskusteltiin myös vanhempien odotuksista, erilaisista kouluttautumisvaihtoehdoista sekä jaettiin vanhempien kokemuksia lasten koulunkäynnin tukemisesta.
Maahan muuttaneet perheet kohtaavat täysin samanlaisia haasteita kuin kuka tahansa perhe, ja nämä ongelmat eivät ole sidoksissa uuteen kulttuuriin. Elämän värit -pilottiryhmissä vanhemmat kaipasivat tietoa muun muassa lasten kehitysvaiheista tai nuorten pelaamisesta ja sosiaalisen median käytöstä. Usein vanhemmat tarvitsevat yksinkertaista ja konkreettista apua, joissa kulttuurisilla tekijöillä ei ole mitään merkittävää osuutta.
Elämän värit -ryhmä vastaa tarpeeseen kehittää palvelujärjestelmään lähestymistapoja, joissa maahan muuttaneiden vanhempien kohtaamisen lähtökohtana on yksilöllisyys, kuuntelu, dialogisuus ja valtasuhteiden tietoinen purkaminen. Elämän värit -ryhmässä pyritään tietoisesti pelillisyyden ja leikillisyyden keinoin myönteiseen kohtaamiseen, vahvistamaan voimavaroja, purkamaan valtasuhteita ja syventämään keskusteluja. Keskeistä on tutustuminen, luottamuksellisen ilmapiirin luominen sekä myös ammattilaisten osallistuminen ja kokemusten jakaminen. Pelillisyys tukee moniäänistä dialogia ja Elämän värit -pelin kautta nousee puheeksi erilaisia teemoja. Aiemmissa selvityksissä onkin todettu, että toiminallisuuteen perustuvat työmenetelmät tarjoavat monikulttuurisiin kohtaamisiin uudenlaisia vuorovaikutuksen ja yhteistoiminnan areenoita ja auttavat vahvistamaan ja tunnistamaan osallistujien voimavaroja.
Olennaista on vanhempien oman toimijuuden ja pystyvyyden tunteen vahvistaminen sekä osallistava ja voimaannuttava lähestymistapa. On myös tärkeää, että maahan muuttaneiden perheiden kanssa käytettävät vanhemmuuden tuen menetelmät lisäävät luottamusta viranomaisia ja yhteiskunnan tarjoamia palveluita kohtaan. Luottamusta ovat saattaneet nakertaa monet asiat, kuten traumaattiset kokemukset kotimaassa, kielteiset kokemukset syrjinnästä, epäluottamus viranomaisiin tai integroitumisen haasteet.
Elämän värit -ryhmässä tärkeää on yhteinen keskustelu vanhemmille tärkeistä asioista ja vertaistuki. Ryhmät voivat tarjota kohtaamispaikan arjen kokemusten, surujen ja ilojen jakamiseen. Ryhmästä voi parhaimmillaan saada tietoa ja varmuutta oman vanhemmuuden toteuttamiseen. Tavoitteena on tarjota vanhemmille tietoa ja välineitä, jotka ovat sopusoinnussa suomalaisen lainsäädännön kanssa ja toimivat suomalaisessa ympäristössä. Elämän värit -pilottiryhmässä erityisesti äidit kiittivät vertaistuesta, jota he muilta vanhemmilta saivat.
Elämän värit -pelin ideasta konkreettiseksi lautapeliksi
Toimintamalli pohjautuu Pääkaupunkiseudun PRO SOS -osahankkeessa vuosina 2017-2018 kehitettyyn Elämän värit -peliin. Pelin kehitettiin yhdessä 14 eri-ikäisen ja eri kulttuuritaustoista Suomeen muuttaneiden naisten, Espoon aikuissosiaalityön työntekijöiden ja pelillisyyden kokemusasiantuntijan kanssa. Lue lisää pelin kehittämisestä: https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/pelin-kehittaminen-toimijuuden-mahdollistajana
Mietimme ja testasimme yhdessä kysymyskorttien sisältöjä, peliryhmän toimivuutta, pelin sääntöjä sekä ulkoasua. Alusta asti oli selvää, että valmis peli tulee maksutta tulostettavaksi tai painotalosta tilattavaksi kenen tahansa käyttöön. Pelin kehittäjät halusivat kehittää työvälineen, joka hyödyttää sosiaalityön asiakkaita ja maahan muuttaneita perheitä. Lähtökohtana oli jään murtaminen ja omasta elämäntilanteesta kertominen luottamuksellisessa ilmapiirissä.
Peli lähti käyttöön muun muassa Espoon sosiaalisen kuntoutuksen tiimiin ja espoolaiseen kirjastoon, jossa peliä pelattiin innolla.
Peli täydentyy Elämän värit -toimintamalliksi
Vuonna 2019 jatkokehitimme Elämän värit -pelistä Elämän värit -toimintamallin. Toimintamalli sisältää tarkan suunnitelman 12 kerran Elämän värit -ryhmälle, tutkimusperustaisia tietokortteja pelin teemojen käsittelyyn sekä ohjeita ryhmien vetämiseen ja ryhmäprosessin arviointiin.
Tutkimustaustana hyödynsimme pelillisyyden, positiivisen kasvatuksen ja vanhemmuuden tutkimusta. Tämä vaiheen teimme osana pääkaupunkiseudun Lapsen paras - yhdessä enemmän (Lape) -hankkeen jatkoa.
Pilotoimme Elämän värit -peliä äitien ja isien ryhmissä Espoossa. Erityisesti naisten ryhmään tavoitettiin asukastaloista palveluiden ulkopuolella olevia kotiäitejä sekä jo palveluissa asioivia tuen tarpeessa olevia äitejä. Mukana oli myös Espoon kaupungin aikuissosiaalityön, perheneuvolan ja perhesosiaalityön ammattilaisia sekä vertaisohjaajia.
Palautteiden perusteella Elämän värit -peli toimi ryhmissä hyvin. Asiakkaat oppivat sen avulla lukemaan ja keskustelemaan suomeksi. Ohjaajat kertoivat, että ryhmässä puhuttiin avoimesti ja keskusteltiin intensiivisesti aroistakin aiheista. Hiljaisempien ja ujompien rohkeus lisääntyi ja kaikki osallistuivat yhteiseen tekemiseen.
Esiin tuli konkreettisia lapsiperheiden asioita ja vertaistuki korostui kokemusten ja arjen vinkkien jakamisessa. Myös tieto Suomesta ja suomalaisesta yhteiskunnasta lisääntyi. Maahan muuttanut vanhempi voitiin kohdata kunnioittavasti ja tukea voimavaralähtöisesti osallistujien vanhemmuutta.
Asiakkaat osallistuivat ryhmäprosessin arviointiin näyttöön perustuvan prosessimittarin (Group Session Rating Scale, GSRS) avulla. Sen avulla he antoivat joka ryhmäkerran jälkeen palautetta käytetyistä menetelmistä, ryhmän yhteishengestä ja suhteesta työntekijään. Jos tulokset jäivät alle tietyn pistemäärän, ryhmäkerrasta keskusteltiin. Osallistujat saattoivat esimerkiksi toivoa, että haluavat enemmän pelata tai puhua kasvatuskysymyksistä. Palautteet auttoivat meitä kehittämään ryhmää entistä paremmaksi!
Pitkäjänteisen kehittämisen tulokset, konkreettiset ohjeet ja vinkit sekä tutkimus- ja teoriatieto on koottu Elämän värit -ohjaajan oppaaseen. Toimintamalli on yksissä kansissa kenen tahansa hyödynnettäväksi! Ohjaajan opasta ovat myös kommentoineet ja testanneet asiantuntijat Helsingin koulutustyöpajoissa kouluttajakoulutuksessa.