Elämäsi Kangas - Digimarkkinointikampanja rakentamaan aluebrändiä ja vauhdittamaan alueen asuntomyyntiä
Jyväskylän Kankaan digikampanjan tavoitteena oli lisätä kaupunkikehitysalueen tunnettuutta asuinalueena, hyödyntää alueella jo asuvia puolestapuhujina ja herättää kiinnostus potentiaalisissa asunnonostajissa. Keinoina vaikuttaja- ja asukastarinat, visuaaliset kuvat ja videot.
Toimintaympäristö ja taustatietoja
Jyväskylän Kangas on kaupungin merkittävin kehittämishanke, jonne tavoitellaan 5000 asukasta ja 2100 työpaikkaa vuoteen 2040 mennessä. Alueen kokonaisinvestointi on 1 Mrd euroa. Kehittämistavoitteina on mm. luoda alueelle elinkaaren mittaisia resurssiviisaita ratkaisuja, joita ovat esimerkiksi asumisen ja rakentamisen kustannusten laskeminen, resurssien ja luonnonvarojen (materiaalit, tilat, laitteet) tehokkaampi käyttö sekä vetovoimaisen asuin- ja työpaikkaympäristön ja uusien työpaikkojen synnyttäminen kaupunkirakenteen avulla.
Kankaalle kehittyy uusi, viihtyisä ja teknologinen kaupunginosa, joka tarjoaa työtä, palveluita ja yhteisöllisyyttä lähellä kaupungin keskustaa. Puistokehän suojassa, Tourujoen kupeessa sijaitseva Kangas on urbaani alue, jossa toiminta, asuminen ja palvelut järjestyvät ihmisten ehdoilla, vastuullisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla. Historiallisen vanhan paperitehtaan ympärille keskittyvä omaleimainen rakentaminen sekä kulttuuri ja taide tukevat Kankaan identiteettiä. Kankaalla on myös älyä. Smart City -ajattelu tekee Kankaasta teknologisesti viisaan ja turvallisen alueen, jossa erilaiset toimisto- ja asukasratkaisut tukevat alueen käyttäjien tarpeita nyt ja tulevaisuudessa.
Alueen kehittämisen perustana on yhteistyökumppanuus kunnan ja rakennusliikkeiden kesken. Jyväskylän kaupungin, YIT:n, Skanskan ja Jyväs-Parkin kesken solmittu kumppanuus mahdollistaa alueen pitkäjänteisen kehittämisen ja perustan laaja-alaiselle yhteistyölle. Yhteistyökumppanuus on jatkuva ja kestää alueen valmistumiseen saakka.
Jyväskylän Kankaalla kehittäminen, maankäytön suunnittelu, kaavoitus, käytännön rakentaminen sekä markkinointi ja viestintä tapahtuvat osapuolten välisissä vuorovaikutteisissa prosesseissa. Edellä mainittu toimintatapa ei ole kovinkaan yleistä kunnallisella kentällä. Hyvä yhteistyö Kankaalla kumpuaa osapuolten keskinäisestä luottamuksesta, tahdosta sekä sitoutumisesta.
Kankaan alueen markkinointia ja viestintää ohjaa, suunnittelee ja toteuttaa Jyväskylän kaupungin ja rakennusliikkeiden (Skanska ja YIT) edustajista koottu Kankaan markkinointi- ja viestintätyöryhmä. Työryhmän vetovastuu on Jyväskylän kaupungilla. Markkinointityöryhmän tavoitteet pohjautuvat alueen strategisiin kehittämistavoitteisiin. Myös markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteiden kustannukset jaetaan kaupungin, Skanskan ja YIT:n kesken. Kankaan digimarkkinointikampanja on esimerkki yhteisesti suunnitellusta, toteutetusta ja kustannetusta kampanjasta.
Lähtötilanne ja kampanjan tavoitteet
Kankaan digimarkkinointikampanjan taustalla vaikuttavat alueelle vuonna 2020 päivitetty markkinointiviestinnän konsepti ja konseptin jalkautussuunnitelma. Markkinointiviestinnän konseptissa on määritelty strategisella tasolla alueen identiteetti: brändipersoonat kohderyhmittäin, kohderyhmäkohtaiset ydinviestit, alueen veto- ja työntövoimatekijät, viestinnän sävyt sekä visuaalinen ilme. Jalkautussuunnitelmassa on määritelty markkinointitoimenpiteitä ja tavoitteita sekä yleisellä tasolla että kohderyhmäkohtaisesti, sosiaalisen median julkaisutyypit ja sisältö- ja kuvatyylit, julkaisuesimerkit sekä muihin medioihin suunnitellut kaupunkimarkkinoinnin sisältöesimerkit.
Kankaan alueen markkinointi on jaettu kolmeen eri kategoriaan: alue- ja kaupunkimarkkinointiin, asukasmarkkinointiin sekä yritys- ja palvelumarkkinointiin. Kankaan digimarkkinointikampanjassa keskityttiin pääosin kahteen ensimmäiseen kategoriaan eli alue- ja asukasmarkkinointiin.
Jyväskylän Kankaalla oli olemassa ennestään somekanavat (FB & IG) sekä verkkosivut, mutta vastaavanlaisia, strategisia kampanjoita ei oltu asuinalueelle tehty aikaisemmin. Kyseessä oli pilottikampanja, jonka tarkoituksena oli muiden tavoitteiden lisäksi myös kokeilla yhteisesti toteutettua digimarkkinointikampanjoinnin vaikuttavuutta alueen tunnettuuteen ja asuntomyyntiin.
Kankaan alueen digimarkkinointikampanjan tavoitteena oli nostaa Kankaan tunnettuutta, tuoda esille alueen uniikkia luonnetta ja sen palveluita sekä mahdollisuuksia, herättää kiinnostusta potentiaalisten asunnonetsijöiden /-ostajien keskuudessa ja nostaa Kankaan alue ihmisten mieliin kiinnostavana uutena asuinalueena. Myös Kankaalla jo asuvat huomioitiin kampanjassa, jotta ylpeys omaa kotipaikkaa kohtaan voi kasvaa ja asukkaat voivat toimia alueen puolestapuhujina. Kampanja kohdennettiin Keski-Suomeen ja siinä hyödynnettiin Kankaan omia sosiaalisen median kanavia. Kampanjassa hyödynnettiin jo olemassa olevaa Kankaan uutta kuvamateriaalia ja videoita. Näiden lisäksi tuotettiin myös uutta materiaalia.
Mittaaminen ja tulokset
Kampanjan tulokset olivat erinomaiset. Kampanja on tukenut alueen tunnettuuden kehittymistä, vauhdittanut rakentamista (esimerkiksi yksi asuinrakennuskohde laitettiin ennakkomyynnistä varsinaiseen myyntiin kampanjan vauhdittamana) ja asuntomyyntiä sekä tuonut esille alueen yrittäjiä ja luonut sitä kautta alueelle myös työllistymis- ja elinkeinovaikutuksia. Lisäksi kampanjan alueella on vahvistettu Kankaan aluebrändiä. Vaikka kampanja kohdennettiin Jyväskylän ja Keski-Suomen alueelle ensisijaisesti, sai se huomiota myös näiden alueiden ulkopuolella. Yhteiskampanjointi rakennusyhtiöiden ja kaupungin kesken sai positiivista huomiota mm. rakennusyhtiöiden henkilöstön keskuudessa valtakunnallisesti ja erityiskiitosta saimme laadukkaista, ammattimaisista ja hyvin tuotetuista sisällöistä. Kampanja myös osoitti, että yhteiskampanjointi on erittäin kustannustehokasta ja kannattavaa sekä resurssien jakamisen että kampanjan sisältöjen toimivuuden näkökulmasta, kun sisällöissä jo suunnitteluvaiheessa otetaan huomioon eri toimijoiden näkökulmat ja tarpeet.
Mitattavat tavoitteet mainonnassa olivat tavoitettujen henkilöiden määrä, sisältöjen reaktiomäärä, klikkaukset myytävien asuntojen kohdeilmoituksiin sekä klikkaukset Jyväskylän Kankaan verkkosivuille. Lisäksi toissijaisena tavoitteena oli vahvistaa Kankaan omia sosiaalisen median kanavia eli kasvattaa kanavien seuraajamääriä halutuissa kohderyhmissä.
Digitaalisen kampanjan etuna on sen hyvä mitattavuus ja tulosten seuranta. Kampanja tavoitti kokonaisuudessaan yli 120 000 henkeä ja kampanjan mainoksilla oli lähes 650 000 näyttökertaa Facebookissa sekä Instagramissa. Mainonnan avulla ohjattiin ihmisiä Kankaan sekä rakennusyritysten sivuille yli 7200 kertaa. Markkinointikampanjan vaikutus nähtiin niin Jyväskylän kaupungin kanavissa kuin myös rakennusliikkeiden sivuilla kasvaneena kiinnostuksena aluetta ja alueen asuntotarjontaa kohtaan. Kankaan Facebook-sivun seuraajamäärä kasvoi kampanjan aikana 3,54%. Vastaavasti kampanjan aikana Kankaan Instagram-tilin reaktiomäärät kasvoivat 169,67% ja Facebook-sivulla 212,36% verrattuna vastaavaan aiempaan jaksoon.
Skanskan ja YIT:n kohdesivujen katselukerrat nousivat kampanjan viimeisen vaiheen eli varsinaisen kohdemarkkinoinnin ajankohtana verrattuna edelliseen saman kestoiseen ajankohtaan tuntuvasti. Skanskalla kohdesivun katselukerrat nousivat 143,64% ja asuntosivun katselukerrat vastaavasti 158,72%. YIT:n verkkosivuilla vastavuoroisesti Kankaan kohdesivun katselukerrat nousivat 198,19% enemmän kuin edellisenä vastaavana ajankohtana.
Kampanja alkoi elokuussa 2020 ja päättyi helmikuussa 2021. Kampanja toimi mielestämme niin hyvin, että päätimme tehdä kampanjasta jatkuvan mainonnan mallin ja se kohdentuu aikaisempien kategorioiden lisäksi jatkossa myös yritys- ja palvelumarkkinointiin.
Kampanjaa on muokattu ja optimoitu 2021 alkupuolella jatkuvan digimarkkinoinnin malliksi ja jatkomarkkinointi aloitetaan huhtikuussa 2021. Suunnitelmat jatkosta on tehty vuoden 2021 loppuun saakka.
Budjetti
Kampanjan kokonaisbudjetti oli vähän alle 20 000€ (alv. 0%) ja se jakautui seuraavasti:
- Kampanjasuunnitelma 2 630€
- Kampanjasivun suunnittelu 1 235€
- Sisällöntuotanto 5 120€
- Kampanja somessa ja mainonta 8 155€
- Vaikuttajamarkkinointi 2 573€
Yhteensä 19 713€ (alv. 0%)
Budjetti jaettiin kolmeen osaan Jyväskylän kaupungin, Skanskan ja YIT:n kesken, jolloin kullekin jäi kampanjan kustannukseksi vain 6571€ (alv. 0%).
Kampanjan perusidea ja kärkiviestit
Löydä kotipaikka keskeltä kaupunkia!
Kampanjan tavoitteena oli vahvistaa Kankaan kiinnostavuutta asuinalueena ja houkuttelee yhä uusia asunnonetsijöitä alueen asuntotarjonnan äärelle sekä edelleen asukkaiksi Jyväskylän parhaalle asuin alueelle.
Kampanjan teemoina käytetään Kankaan asukaskohderyhmälle jo määriteltyjä viestejä, jotka herätettiin visuaalisesti eloon sosiaalisen median kanavissa.
Kampanja keskitettiin kahden teeman ympärille:
- Elämäsi Kangas
- Kotipaikka keskellä kaupunkia
Kampanjan kohderyhmää ovat nuoret aikuiset ensiasunnon ostajat, lapsettomat aikuistaloudet sekä yli 50-vuotiaat keski-ikäiset. Kohderyhmien valossa kanaviksi valikoituivat Instagram ja Facebook, josta tämä yleisö tavoitetaan hyvin.
Markkinointikampanja eteni monivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa puhuteltiin Kankaan asukkaita ja kyseltiin heidän kokemuksiaan ja mielipiteitään Kankaalla asumisesta. Käytimme asukkaiden ottamia kuvia ja heidän sitaattejaan lempipaikoistaan Kankaalla osana kampanjan markkinointia. Lisäksi loimme vinkkien pohjalta vaikuttajayhteistyökokonaisuuden ”unelmapäivä Kankaalla”.
Sosiaalinen media tuntui näin ollen luontevalta kanavalta markkinoinnille, sillä vuoropuhelu alueen asukkaiden kanssa sekä heidän sitouttamisensa oli helppoa. Sosiaalinen media toimi myös tehokkaana väylänä tavoittaa sekä alueen asukkaat että alueesta kiinnostuneet henkilöt.
Kampanjan edetessä mainonnan piiriä kasvatettiin ja siihen otettiin mukaan Jyväskylän ympäröivät alueet sekä Keski-Suomi laajemminkin. Tunnettuusmarkkinoinnin jälkeen siirryttiin myös suoraan myytävien asuntojen kohdemarkkinointiin, jossa puhuteltiin potentiaalisia asunnonostajia ja esiteltiin heille Kankaalla vapaana ja ennakkomarkkinoinnissa olevia kohteita. Nykyisten kangaslaisten lisäksi puhuteltiin myös potentiaalisia uusia kangaslaisia.
Elämäsi Kangas – asukkaiden osallistaminen
Kangas on elävä, kehittyvä ja siellä asuvien ihmisten näköinen kaupunginosa, joten on luonnollista, että alueelle mahdollisesti muuttavien ihmisten äänelle annetaan arvoa. Osallistavuudella saimme aikaan aitoa kiinnostusta kampanjaan. Kutsuimme yleisön mukaan Kankaan asuinympäristön ja asukasyhteisön kehittämiseen ja kysyimme heiltä, millainen on heidän unelma-asuinympäristönsä.
Pyysimme yleisöä kertomaan konkreettisia vinkkejä, ideoita, haaveita ja unelmia, ja kuvittamaan ne itse otetulla valokuvalla. Kampanja-aikana Kankaan somekanaviin nostettiin sekä valmiiksi tuotettuja valokuvia, joilla kampanjaa mainostettiin, että yleisön jakamia kuvia, joilla kampanjaan saatiin mukaan aitoutta. Yleisön kuvat nostetaan myös kampanjasivun seinälle, jolloin ne rakentavat kankaalaisten ja mahdollisten tulevien kankaalaisten oman mosaiikin, Kankaan!
Elämäsi Kangas – vaikuttajayhteistyö
Elämäsi Kangas -teema antoi runsaasti mahdollisuuksia erilaisten sisältöjen suunnitteluun ja vaikuttajayhteistyö toimii erinomaisesti aiheen käsittelyssä. Vaikuttajayhteistyön kautta rakensimme alueen mielikuvaa ja yhdistimme yleisölle tutun paikallisen vaikuttajan sekä Kankaan alueen. Vaikuttajan valintaa ohjasi myös kohderyhmä, koska halusimme tavoittaa erityisesti 25-40-vuotiaat aikuiset (erityisesti naiset), jotka ovat vahvasti vaikuttamassa taloutensa asumispäätöksiin.
Täsmällinen tuotettava sisältö suunniteltiin valitun vaikuttajan kanssa yhdessä, mutta kampanjassa pyrittiin yhdistelmään, jossa on vaikuttajan omiin kanaviin tuottamaa sisältöä, sekä Business Jyväskylän tuottamia artikkeleita vaikuttajan näkökulmasta, jotka nostettiin Kankaan verkkosivuille. Kaikki nämä sisällöt jaetiin Kankaan kanavissa.
Kotipaikka keskellä kaupunkia
Kampanjan toinen teema nousi esiin kanavissa sekä kampanjasivulla videoin ja valokuvin. Vahvoilla teemoihin nojaavilla visuaalisilla viesteillä avattiin, mitä tarkoittaa kotipaikka keskellä kaupunkia ja kuvitettiin Kankaan alueen vahvuudet tästä näkökulmasta. Aihe toi esiin myös luontoarvot kiinnostavalla ja yllättävällä tavalla – kaupungin keskeltä löytyy vehreä keidas, joka mahdollistaa kaupunkipuutarhat, viheralueet ja ulkoilun ja liikunnan luonnossa. Tehokeinona käytettiin sosiaalisen median pystyvideoita.
Kampanjaidea rakentui videomainoksiin, joilla pyrittiin herättämään positiivinen tunne asumisesta ja elämästä Jyväskylän Kankaalla. Lyhyet videot muodostavat sarjan, jotka avaavat aluetta, asumista ja palveluita asukkaan näkökulmasta – esittelevät kotipaikkaa keskellä kaupunkia. Videot toimivat niin sarjana kuin ominaan ja niistä oli luonnollinen ohjaus kampanjan laskeutumissivulle. Videossa oli ääni, mutta ne suunniteltiin toimimaan myös äänettöminä, kuten pystyvideota usein kulutetaan.
Kampanjan landing page
Kampanjasivu luotiin Jyväskylän kaupungin verkkosivujen alle osoitteeseen https://www.jyvaskyla.fi/kangas, sillä sivustolta on luonteva ohjaus myös muihin asukasta kiinnostaviin aiheisiin esimerkiksi yritystoimintaan, kaavoitukseen ja alueen infran kehittymiseen liittyen. Kampanjasivu keskittyi esittelemään Kankaan aluetta asumisen ja asukkaiden näkökulmasta, nostaen esiin sekä kampanjassa yleisöltä kerättyä sisältöä (Elämäsi Kangas -teeman alla) ja kampanjaan tuotettuja sisältöjä ja kuvia alueen keskeisistä vetovoimatekijöistä (Kotipaikka keskellä kaupunkia). Laskeutumissivun rakennetta ja sisältöä suunniteltaessa varmistettiin, että kampanjasivulta löytyy kaikki potentiaalista asukasta kiinnostava kriittinen tieto ja mahdollisuus edetä sujuvasti kaupungin sivuilla tutustumaan esimerkiksi Kankaan alueen vapaisiin asuntoihin. Sivustolle ohjattiin sosiaalisessa mediassa pyöritettävästä mainonnasta.
Kohderyhmä
Nuoret aikuiset ensiasunnon ostajat, lapsettomat aikuistaloudet sekä yli 50-vuotiaat keski-ikäiset.
Keskeiset markkinointitoimenpiteet
Digitaalinen markkinointikampanja keskittyi sosiaalisen median kanaviin ja kampanjasivustoon. Kampanjassa hyödynnettiin asukkaiden osallistamista viestien sisältöön ja tuotantoon sosiaalisessa mediassa, tehtiin vaikuttajayhteistyötä ja taktista myytävien asuntojen kohdemarkkinointia sekä sisältömarkkinointia alueen ominaisuuksista, eduista ja historiasta kohderyhmää kiinnostavalla tavalla.
Päämarkkinointikanavat
Facebook ja Instagram sekä Jyväskylän Kankaan sivuston kampanjasivu
Asiakasymmärrys
Jyväskylän Kankaan markkinointi- ja viestintätyöryhmä (edustus Jyväskylän kaupunki ja asuntoja myyvät yhtiöt Skanska ja YIT) käytti asiakasymmärryksen kerryttämiseen rakennusyhtiöiden tilastotietoja Kankaan asuntoja erityisesti ostavista kohderyhmistä ja Jyväskylän kaupungin alueen palveluyhtiön kautta kerryttämää tietoa ja kokemusta asukkaiden palautteista liittyen alueeseen, sen vahvuuksiin ja heikkouksiin sekä asunnon ostamiseen vaikuttaviin tekijöihin alueella.
Kankaan alueen asuntoja eniten ostavat kohderyhmät ovat:
- ensiasunnon ostajat, ikä 19-28 v.
- vakiintuneet aikuistaloudet, joissa yleensä ei ole lapsia
- sijoittajat
- 50-60-vuotiaat