Elintapaohjaus kuntouttavassa työtoiminnassa ja sosiaalisessa kuntoutuksessa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)
Toimintamalli vahvistaa elintapaohjausta heikommassa asemassa oleville ja integroi sen osaksi kuntouttavaa työtoimintaa ja sosiaalista kuntoutusta asiakkaiden hyvinvoinnin ja ammattilaisten työn tueksi.
Hyvinvointialueilla on kansallinen velvoite vahvistaa elintapaohjausta osana ennaltaehkäiseviä ja kuntouttavia sote-palveluita. Samalla väestön eriarvoisuus hyvinvoinnissa on kasvussa, ja sosiaalipalveluiden asiakkaita on tavoitettava paremmin myös elintapa-asioissa. Taustalla vaikuttavat THL:n suositukset, valtion ohjaus sekä hyvinvointialueen strategia.
Heikommassa asemassa olevien asiakkaiden elintapojen tukeminen on ollut hajanaista ja työntekijöiden osaamisessa vaihtelua. Elintapaohjauksen sisällöt eivät ole juurtuneet osaksi sosiaalipalveluiden arkea. Toimintamalli linkittyy Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen strategiaan sekä Kestävän kasvun RRP-hankkeen tavoitteisiin vahvistaa ennaltaehkäisyä ja ammattilaisten osaamista.
Kehittämistyöhön ovat osallistuneet sosiaalipalveluiden työntekijät, esihenkilöt, kehittämispalvelut ja koulutuksen tarjoaja (UKK-instituutti). Työntekijöitä on osallistettu tarpeiden kartoitukseen, ja soveltamistapojen ideointiin. Toimintamallia viedään eteenpäin osana yksiköiden arkea ja ryhmätoimintaa.
Elintapaohjaus vakiintuu osaksi kuntouttavaa työtoimintaa ja sosiaalista kuntoutusta. Työntekijät kokevat varmuutta ohjauksessa eri elintapaohjauksen teemoissa. Asiakkaat hyötyvät suunnitelmallisesta, arkeen linkittyvästä ohjauksesta. Hyvinvointi ja osallisuus vahvistuvat.
Seurannassa tarkastellaan työntekijöiden osaamista ja kokemuksia koulutuksesta sekä sitä, kuinka elintapaohjauksen rakenteita on otettu käyttöön. Asiakastasolla mitataan koettua hyötyä. Indikaattoreina mm. osallistujamäärät, asiakaspalaute ja elämänlaatu-kysely.
Toimintamalli käynnistettiin henkilöstön koulutuksella (UKK-instituutin verkkokurssi Elintapaohjauksen perusteet), jota seuraa rakenteiden kehittäminen: elintapaohjauksen nivominen osaksi työ- ja ryhmätoimintaa ja prosessikuvauksen laatiminen. Toimintaa arvioidaan ja vakiinnutetaan yksiköiden käytäntöihin vuoden 2025 aikana.
Kohderyhmänä ovat sosiaalipalveluiden asiakkaat, erityisesti kuntouttavassa työtoiminnassa ja sosiaalisessa kuntoutuksessa. Asiakkaat ovat usein haastavassa elämäntilanteessa, ja heidän tukeminen edellyttää yksilöllistä ja käytännönläheistä otetta. Asiakasymmärrystä on kerätty työntekijöiden kokemusten kautta, ja asiakaspalautetta kerätään osana ryhmätoimintoja.