Elintapaohjaus-liikuntaneuvonnan toimintamalli, Varsinais-Suomen HVA (RRP, P4, I2)
Hyvinvointialueen ja kuntien yhdyspintapalvelu, jossa asiakas saa tukea elintapojen muuttamiseen tyypin 2 diabeteksen ehkäisemiseksi.
Varsinais-Suomen hyvinvointialue on asukasluvultaan Suomen kolmanneksi suurin (noin 490 000 asukasta) ja 27 kunnan muodostama kaksikielinen hyvinvointialue. Varsinais-Suomen työikäisten elintavoissa ja terveydessä on parannettavaa sairauksien ja liitännäissairauksien ehkäisemiseksi; joka viides on lihava, reilu kolmannes kokee terveytensä keskitasoiseksi tai sitä huonommaksi ja yli 60 % liikkuu riittämättömästi terveytensä kannalta (Varsinais-Suomen hyvinvointisuunnitelma 2023-2025).
Sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on ollut painopisteen siirtäminen raskaista korjaavista palveluista ennaltaehkäiseviin palveluihin. Tämä on merkittävää sekä Suomen kestävän talouden että väestön terveyden ja työ- ja toimintakyvyn kannalta. Pitkäaikaissairauksista 60 % johtuu terveyttä heikentävistä elintavoista. Sairastuvuutta voidaan vähentää vaikuttamalla elintapoihin. Esimerkiksi tyypin 2 diabetes on yleinen sairaus (noin 35 000 tyypin 2 diabetesta sairastavaa Varhan alueella), sen kohonnut riski on noin joka kolmannella aikuisikäisistä, se on kallis hoitokustannuksiltaan ja se kuormittaa sote-palvelutuotantoa sekä aiheuttaa yksilöille hyvinvoinnin alenemista.
Elintapaohjaus ja liikuntaneuvonta ovat palvelua, joissa kohonneeseen sairastumisriskiin kuuluva asiakas saa tukea elintapojensa muuttamiseksi terveyttä edistävään suuntaan. Petteri Orpon hallitusohjelma linjaa elintapaohjauksen ja liikuntaneuvonnan järjestämistä yhdyspinnalla: ”Liikunnan ja terveyden edistäminen huomioidaan poikkihallinnollisesti kuntien ja hyvinvointialueiden strategioissa. Vahvistetaan elintapaohjausta ja liikuntaneuvontaa kunnissa ja hyvinvointialueilla hyödyntäen samalla terveysteknologian mahdollisuuksia.” Ministeriöt ohjeistavat toiminnan järjestämistä; STM on ohjeistanut elintapaohjauksen järjestämisen hyvinvointialueille ja OKM liikuntaneuvonnan järjestämisen osana elintapaohjauksen kokonaisuutta kunnille. Hyvinvointialueiden ja kuntien rahoitus muodostuu vuodesta 2026 alkaen osin hyte-kertoimien perusteella. Hyvinvointialueen hyte-kertoimissa yhtenä indikaattorina on elintapaohjauksen kohdentuminen työikäisiin esidiabeetikoihin ja raskausajan diabeetikoihin.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueella ei ole ollut yhtenäistä prosessinomaisen elintapaohjauksen toimintatapaa ja palveluohjaus hyvinvointialueelta kunnan ja kolmannen sektorin palveluihin on toiminut puutteellisesti (asiakasohjaajille suunnattu kysely, elintapaohjauksen ja liikuntaneuvonnan teemahaastattelut ja järjestöjen elintapaohjauksen kysely 2023).Hyvinvointialueella toteutettu elintapaohjaus ja kuntien toteuttama liikuntaneuvonta eivät juurikaan ole linkittyneet keskenään ja palveluketju on toiminut heikosti. Liikuntaneuvontaa on järjestetty alle 50 %:ssa alueen kunnista. Esi-diabeetikoille ja raskausajan diabeetikoille ei ole kohdennettu selkeitä interventioita tai ne ovat toteutuvat alueella kirjavasti.
Pitkäaikaissairauksista 60 % johtuu terveyttä heikentävistä elintavoista. Sairastuvuutta voidaan vähentää vaikuttamalla elintapoihin. Esimerkiksi tyypin 2 diabetes on yleinen sairaus (noin 35 000 tyypin 2 diabetesta sairastavaa Varhan alueella), sen kohonnut riski on noin joka kolmannella aikuisikäisistä, se on kallis hoitokustannuksiltaan (5 000-20 000 €/vuosi/potilas) ja se kuormittaa sote-palvelutuotantoa sekä aiheuttaa yksilöille hyvinvoinnin alenemista.
Hallitusohjelma linjaa ja ministeriöt ohjeistavat elintapaohjauksen ja liikuntaneuvonnan järjestämistä. Petteri Orpon hallitusohjelman Suomi liikkeelle –ohjelmassa (2023) : ”Liikunnan ja terveyden edistäminen huomioidaan poikkihallinnollisesti kuntien ja hyvinvointialueiden strategioissa. Vahvistetaan elintapaohjausta ja liikuntaneuvontaa kunnissa ja hyvinvointialueilla hyödyntäen samalla terveysteknologian mahdollisuuksia. Arvioidaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen tarkoitetun rahoituksen kohdentumista kunnissa ja hyvinvointialueilla.” STM on ohjeistanut elintapaohjauksen järjestämisen hyvinvointialueille ja OKM liikuntaneuvonnan järjestämisen osana elintapaohjauksen kokonaisuutta kunnille.
RRP-hankkeen monialainen hyte-palvelukonseptin yhtenä osa-alueena on monialaiset hyte-palvelut ja toiminta ja integroidut toimintamallit yhdyspinnoilla. Varhan palvelustrategiassa olevista palvelulupauksista yksi on "Hyvinvointisi on meille tärkeää. Tuemme sinua huolehtiessasi omasta hyvinvoinnistasi." Varhan hyvinvointisuunnitelmassa 2023-2025 elintapaohjaus-liikuntaneuvonta on nostettu yhdeksi kehitettäväksi toimenpiteeksi.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueella ei ole yhtenäistä prosessinomaisen elintapaohjauksen toimintatapaa ja palveluohjaus hyvinvointialueelta kunnan ja kolmannen sektorin palveluihin toimii puutteellisesti (asiakasohjaajille suunnattu kysely, elintapaohjauksen ja liikuntaneuvonnan teemahaastattelut ja järjestöjen elintapaohjauksen kysely 2023). Hankerahaa kohdennettiin järjestöyhteistyöhön ja sen puitteissa toteutettiin kysely ammattilaisille järjestöyhteistyön tarpeista. Palvelutarjotinta on edistetty, mutta ei toistaiseksi käyttöönotettu.
Hyvinvointialueella toteutettu elintapaohjaus ja kuntien toteuttama liikuntaneuvonta eivät juurikaan linkity keskenään ja palveluketju toimii heikosti. Liikuntaneuvontaa järjestetään alle 50 %:ssa alueen kunnista. Esi-diabeetikoille ja raskausajan diabeetikoille ei ole kohdennettu selkeitä interventioita tai ne toteutuvat alueella kirjavasti.
Kehittämistyötä tehdään hyvinvointialueen ja kuntien asiantuntijoiden sekä laajan verkoston (alueen kaikki kunnat, Lounais-Suomen Liikunnan ja Urheilun Rajattomasti liikuntaa -kuntakumppanuus, järjestöt, järjestöjen neuvottelukunta, Liikkuva aikuinen -ohjelma, kokemusasiantuntijat). Hyvinvointialueella kehittämisestä vastaa elintapaohjaus- ja kulttuurihyvinvoinnin tiimi sekä elintapaohjauksen kehittäjäverkosto. Kuntien kanssa kehittämistä tehdään yhdessä käynnistetyssä alueellisessa elintapaohjaus-liikuntaneuvonnan kehittäjäverkostossa. Elintapaohjaajista ja liikuntaneuvojista on muodostettu aluetasoisesti vastinparit. Toimijajoukko on innostettu mukaan tekemällä kehittämistyötä yhdessä, vastavuoroisesti ja avoimella tiedonvaihdolla.
Kehittämistä on esitelty laajasti hyvinvointialueen ja kuntien virkamies ja poliittiselle johdolle, hyte-koordinaattoriverkostolle sekä kuntien liikuntatoimien johdolle toimintamallin kehittämisen eri vaiheissa.
- Asiakkaan elintapojen muuttuminen terveyttä edistävään suuntaan, pystyvyyden tunteen ja voimaantumisen lisääntyminen sekä terveyden vahvistuminen.
- Ammatillisen toimintakulttuurin muutos (uusi toimintamalli, moniammatillisuus, palveluohjaus, voimavaralähtöinen työote) ja toimintamallin juurtuminen
- Pitkällä aikavälillä tyypin 2 diabeteksen ilmaantuvuus kohdejoukossa ja korjaavien sote-palveluiden tarve vähenee (hyte-kerroin indikaattorin seuranta).
Muutos 1. Asiakkaan elintapojen muuttuminen terveyttä edistävään suuntaan, pystyvyyden tunteen ja voimaantumisen lisääntyminen sekä terveyden vahvistuminen. Mittarit: muutokset ravitsemuksessa ja liikkumisessa sekä pystyvyyden tunteessa. Muutokset veriarvoissa, painossa ja koetussa terveydessä.
Muutos 2. Ammatillisen toimintakulttuurin muutos (uusi toimintamalli, moniammatillisuus, palveluohjaus, voimavaralähtöinen työote) ja toimintamallin juurtuminen Mittarit: YAMK opinnäytetyö ammattilaisten ohjaustavan muutoksesta, ammattilaisten ja asiakkaiden palaute prosessista, määrälliset mittarit asiakasvolyymeista, jatkuva kehittäminen, toimintamallin kuvaaminen hyvinvointialueen virallisena prosessina (Varhan IMS-toimintajärjestelmässä).
Muutos 3. Pitkällä aikavälillä tyypin 2 diabeteksen ilmaantuminen kohdejoukossa ja korjaavien sote-palveluiden tarve vähenee Mittarit: Laatupainotetut elinvuodet (QALY), tyypin 2 diabeteksen ilmaantuvuus kohdejoukossa pitkäaikaisessa seurannassa, korjaavien sote-palveluiden käyttö (akateeminen tutkimus valitulta pilottialueelta), hyte-kertoimen indikaattori-seuranta.
Muutos 1. Asiakkaan elintapojen muuttuminen terveyttä edistävään suuntaan, pystyvyyden tunteen ja voimaantumisen lisääntyminen sekä terveyden vahvistuminen. Keino: Esidiabeetikoiden tunnistaminen ja elintapojen säännönmukainen puheeksi ottaminen sote-keskuksen ammattilaisten taholta sekä asiakkaan ohjaaminen vaikuttavaan prosessinomaiseen elintapaohjaukseen asiakkaan motivaation ja hoidon oikea-aikaisuuden perusteella. Asiakkaan motivaation tunnistamiseksi puheeksi otossa hyödynnetään motivaatiomittaria. Elintapaohjaus on kuvattu ja se toteutuu moniammatillisesti. Kunnan liikuntaneuvonta on osa elintapaohjauksen kokoanisutta. Liikuntaneuvontaan lähettäminen sekä palaute siitä toteutuu yhteisesti sovitulla tavalla. Liikuntaneuvonnan lisäksi elintapaohjaajat voivat ohjata asiakkaan muihin eri palvelun tuottajien tuottamiin tukipalveluihin. Tässä hyödynnetään palvelutarjotinta, kun se on käytössä.
Muutos 2. Ammatillisen toimintakulttuurin muutos (uusi toimintamalli, moniammatillisuus, palveluohjaus, voimavaralähtöinen työote) ja toimintamallin juurtuminen. Keino: Toimintamallin kehittäminen, pilotointi ja jatkuva kehittäminen yhdessä Varhan ja kuntien ammattilaisten kanssa. Elintapaohjaajien ja liikuntaneuvojien yhteinen verkosto ja koulutukset. Pilotti toteutettiin olemassa olevin työntekijäresurssein. Toimintamalli laajenee keväällä 2025 kattamaan suurimman osan Varsinais-Suomea ja koko Varhan alueen vuoden 2026 alkuun mennessä.
Muutos 3. Pitkällä aikavälillä sairastuvuus diabetekseen ja korjaavien sote-palveluiden tarve vähenee. Keino: Varhan asiakkuuksissa oleville esidiabeetikoille ja raskausajan diabeetikoille tarjotaan säännönmukaisesti tukea elintapojen muuttamiseen diabeteksen ehkäisemiseksi (yhtenäinen alueellinen toimintamalli) monialaisessa yhteistyössä.
Asiakas kohderyhmänä ovat sote-keskusten asiakkaana olevat työikäiset esidiabeetikot ja raskausajan diabeetikot, joilla on tarve ja motivaatiota elintapojen muuttamiseen. Kehittämisessä on hyödynnetty kokemusasiantuntijoita sekä ammattilaisten kokemustietoa asiakaskohderyhmästä. Toimintamalli perustuu asiakaslähtöiseen ja voimavarakeskeiseen ohjaamiseen. Sekä asiakkaiden että ammattilaisten kokemuksia kerätään ja tulokset hyödynnetään jatkokehittämisessä.
Kehittämisessä kohderyhmänä ovat myös elintapaohjaus-liikuntaneuvonnan ammattilaiset sekä toiminnan suunnittelijat ja resurssien mahdollistajat. Kohderyhmää on haastateltu sekä hyvinvointialueella että kunnissa. Haastattelussa selvitettiin kehittämisen lähtökohdat ja haastateltavien näkemykset kehittämisen tarpeista. Toimintamalli on luotu yhdessä ammattilaisten kanssa sekä asiakkaita osallistaen.