Ensihoidon arviointiyksikkö (EVA) Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Yhden ensihoitajan ensihoitoyksikkö, jonka tavoitteena on tarjota ja järjestää ensihoitoon ohjautuville kiireettömille potilaille tarkoituksenmukaista hoitoa, sekä lisätä kotiin vietäviä palveluita mm. päivystyskäyntien sijaan. 

Toimintaympäristö

Ensihoidon toimintaympäristö, osana hyvinvointialueen akuuttipalveluita.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ensihoidon ja akuuttihoidon potilasmäärät ovat pitkään olleet sitkeässä, noin 5% vuosittaisessa kasvussa mm. väestön ikääntymiskehityksestä johtuen. Tehtävämäärien kasvuun on reagoitu osaltaan niin hätäkeskuslaitoksen riskinarviouudistuksella, kuin ensihoitopalveluiden kehittämiselläkin, ja kasvu on taittumassa. Ensihoitoon ohjautuu kuitenkin edelleen tehtäviä, jotka olisi hoidettavissa tarkoituksenmukaisemmin keinoin, syitä tähän on useita. Ikääntyminen ja sosioekonomiset haasteet vaikeuttavat asiakkaiden hakeutumista oikeaan palveluun omatoimisesti, palvelujärjestelmän monimutkaisuus turhauttaa, tai ei jakseta odottaa. Monelle ikäihmiselle hätäkeskus on se viimeinen oljenkorsi johon tarttua, kun muita keinoja ei ole.

Kotihoidon ja asumispalveluiden yksiköillä on rajalliset hoidolliset resurssit, ja aiempaa pidempään kodinomaisissa oloissa asuvat ikääntyneet tarvitsevat usein tehostetumpaa sairaanhoidollista tukea. Jokainen päivystykseen siirtyminen on ikääntyneelle voimia koetteleva tilanne ja vaikutukset saattavat näkyä toimintakyvyssä pitkään.  Hoidon tarpeen arvioinnin ja sairaanhoidollisen tuen tarjoaminen kotiin vietävin palveluin noudattaa valtakunnallista linjaa liikkuvien palveluiden lisäämisestä ja vähentää päivystyskäyntejä.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ensihoidon arviointiyksiköllä (EVA) tarkoitetaan yhden ensihoitajan ensihoitoyksikköä, jonka tavoitteena on hallita ensihoidon ja akuuttihoidon tehtäväkuormaa kustannustehokkaasti, tarjota ja järjestää ensihoitoon ohjautuville kiireettömille potilaille tarkoituksenmukaista hoitoa, sekä lisätä kotiin vietäviä palveluita mm. päivystyskäyntien sijaan. 

Hätäkeskuksen välittämien kiireettömien tehtävien lisäksi Ensihoidon arviointiyksikkö hoitaa Kymenlaakson hyvinvointialueella kotihoidon ja asumispalveluyksiköiden yhteydenottoja ja tarjoaa sairaanhoidollista tukea kyseisten yksiköiden hoitotyön ammattilaisille.  

Tärkeitä rajapintoja ovat erityisesti päivystyksen, kotihoidon, kotisairaalan, sosiaalitoimen ja asiakasohjauksen toimijat. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä toteuttaa ensihoidon ammattilaisista koostuva ydinryhmä, johon kuuluu sekä hoitotyön että lääketieteen asiantuntijoita. Kehittämistyötä edistetään useissa moniammatillisissa yhteistyöryhmissä hyvinvointialueen sisällä, ja tällä pyritään muodostamaan vahva yhteistyöverkosto kehittämistyön laajan vaikuttavuuden varmistamiseksi. Ydinryhmä osallistaa muita toimijoita kehittämiseen mm. kyselytutkimusten ja kentältä kerättyjen suullisten palautteiden avulla, sekä osallistamalla sidosryhmiä itseään koskevien ohjeistusten ja toimintamallien suunnitteluun ja toteutukseen kaikkia osapuolia palvelevalla tavalla.

Tavoiteltu muutos

Kehittämistyöllä pyritään hallitsemaan ensihoidon ja akuuttihoidon tehtäväkuormaa kustannustehokkaasti, tarjoamaan ja järjestämään ensihoitoon ohjautuville kiireettömille potilaille tarkoituksenmukaista hoitoa, sekä lisäämään kotiin vietäviä palveluita mm. päivystyskäyntien sijaan.  Yhtenä tärkeänä tavoiteltavana muutoksena on vähentää erityisesti ikääntyneiden turhia siirtymiä päivystykseen, ja lisätä näiden potilasryhmien osalta kotiin vietäviä palveluita, sekä tarjota sairaanhoidollista tukea sosiaalipalveluiden toimijoille kotihoidossa ja asumispalveluiden yksiköissä.

Muutoksen mittaaminen
  1. Miten paljon päivystyskäyntejä EVA pystyy vähentämään (soitosta seuraavat 24h)? X-3, X-5 ja X-8
  2. Miten paljon tehtäviä EVA pystyy hoitamaan yksin (ei muita ensihoidon yksiköitä tehtävälle)?
  3. Miten paljon tehtäviä ohjautuu EVA:lle kaikenkaikkiaan?
  4. Miten paljon EVA kohtaa potilaita (kohteessa -status)?
  5. Mikä on EVA:lla mediaani tehtävän kesto puhelimitse hoidetussa tehtävässä (vastaanotettu - puhelinarvion aloitusaika -vapaa-status)?
  6. Mikä on EVA:lla mediaani tehtävän kesto kohteessa hoidetussa tehtävässä (vastaanotettu - vapaa)
  7. Päivystyskäynnin keskimääräinen hinta, ambulanssitehtävän keskimääräinen hinta, EVA:n puhelutehtävän keskimääräinen hinta, EVA:n kohteessa käynnin keskimääräinen hinta?
  8. Miten paljon tehtäviä tulee EVA:lle muualta kuin häken kautta, sosiaalipalveluiden sairaanhoidollinen tuki?
  9. EVA:n hälytyskoodi vs. suorite?
  10.  Miten paljon EVAN tutkima potilas lyhentää ambulanssin tehtäväsidonnaisuusaikaa?
  11.  Miten EVA:lle suunnitellut tehtäväkoodit jakautuvat eri vuorokaudenaikoihin?
  12.  Ambulanssien hälytyskoodi vs. X-suorite?
Toteutussuunnitelma

EVA-yksiköllä on mahdollisuus varsin perusteelliseen tilanarvioon potilaan luona, sekä laajaan vieritestaukseen (tulehdusarvot, hemoglobiini, nestetasapaino, virtsan liuskatestaus sekä EKG). Hoitovälineistö on osin tavanomaista ambulanssia laajempi, ja yksiköllä on mahdollisuus joihinkin toimenpiteisiin kuten katetrointiin, katetrien huuhteluun, haavojen hoitoon ja liimaamiseen, tai nenäverenvuodon tyrehdyttämiseen soveltuvin välinein. Lääkehoidossa voidaan ohjata omahoitoon, aloittaa yleisimmät antibiootit lieväoireisiin infektioihin, huolehtia kivunhoidosta ja tavanomaisten perussairauksien tehostetusta hoidosta potilaan luona, lääkärin ohjeen mukaan. Hoidon toteutuksessa voidaan tukeutua myös alueen kotisairaalan kanssa tehtävään yhteistyöhön.

EVA-yksiköllä on käytettävissä LifeCare potilastietojärjestelmä, sekä mahdollisuus kirjata hoidon suunnitteluun liittyvät asiat tiedoksi muille potilaan hoitoon osallistuville. EVA-yksiköllä on myös laajat rajapinnat ja sidosryhmät muihin oman hyvinvointialueen toimijoihin sekä monissa tilanteissa mahdollisuus ohjata potilaan hoito suoraan ensikontaktista ja hoidontarpeen arviosta tarkoituksenmukaiseen paikkaan. Hoito suunnitellaan ja toteutetaan tarvittaessa lääkärin konsultaation perusteella, ja hoito-ohjetta voidaan pyytää niin ensihoitolääkäriltä kuin päivystyksen lääkäriltäkin, ja virka-aikaan yhteys voidaan saada myös perusterveydenhuollon tai asumispalveluyksiköiden lääkäreihin. Päivystysaikaan voidaan hyödyntää myös yksiköiden omia sopimuslääkäripalveluita.

Tärkeitä rajapintoja ovat erityisesti päivystyksen, kotihoidon, kotisairaalan, sosiaalitoimen ja asiakasohjauksen toimijat. EVA-yksikön tärkein työväline on aika, vahva hoidon tarpeen arvioinnin kokemus ja osaaminen, sekä mahdollisuus paneutua ensihoidolle ohjautuneen, kiireettömän potilaan tilanteeseen tavanomaista ensihoitoyksikköä kokonaisvaltaisemmin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yksiköt hälytetään kiireettömille ensihoitotehtäville hätäkeskuksen toimesta. Vastealueena on Kymenlaakson hyvinvointialueen kuntien rajat, lukuun ottamatta muutamia erillisiä erikoisvastealueita (mm. Repovesi ja varuskunnat, sisävesi- ja merialueet sekä saaristo). 

Kotihoidon ja asumispalveluyksiköiden tehtävissä yhteydenotto tulee EVA-yksikköön suoraan Ensihoidon arviointiyksikön erilliseen puhelimeen. 

Kehittämisvaiheessa sidosryhmiltä yhteistyöpalavereissa saatu suullinen ja kirjallinen palaute on avainasemassa. Asiakkailta on kerätty ja kerätään suullista palautetta. Kirjallisen palautteen keräämistä pohdittiin, mutta toimintamallin tässä kehitysvaiheessa ei lisätty asiakkaan palautteen antamisen mahdollistavaa laitteistoa EVA-yksikön välineistöön.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Muualta saatujen kokemusten mukaan puhelimitse tapahtuva alustava, tai lopullinen hoidon tarpeen arviointi mahdollistaa siirtämään merkittävän osan ensihoidon kohtaamista potilaista tarkoituksenmukaisempaan hoitoon ensihoito- tai akuuttipalveluiden ulkopuolelle, aina kuitenkin potilaan hoidon tarve huomioiden tarkoituksenmukaiseen palveluun.

Ideointi

Toiminnan kehittämisen keinoja etsitään laaja-alaisesti sidosryhmiin tukeutuen. Yhteistyöpalavereissa kehitetään ja suunnitellaan yli toimialuerajojen hyödyttäviä ratkaisuja ja toimintamalleja. 

Ratkaisun testaaminen

EVA-toiminnan suunnittelu Kymenlaakson pohjoisella alueella Kouvolassa. Työstäminen kohti pilotointia 1-3/2023

Pilottivaihe yhdellä EVA-yksiköllä Kouvolan alueella päiväaikaan 12h / 7 päivänä viikossa.  4-12/2023

Laajentumisen suunnittelu, Kotisairaalan Arvi-toiminnan yhdistyminen ensihoidon EVA-toimintaan 1-4/2024

Tuotantovaihe, toiminnan laajentuminen koko Kymenlaakson alueelle ympärivuorokautiseksi toiminnaksi neljällä EVA-yksiköllä. Toiminta sisältää sosiaalipalveluille tarjottavan sairaanhoidollisen tuen (ent. "Arvi-toiminta"). 4/2024 - jatkuu edelleen.

Kokeilun tavoitteet

Pilotointi- sekä laajentumisvaiheen tavoitteena on parantaa kehitettyä mallia vastaamaan Kymenlaakson tarvetta, määrittää mittaristo ja raportointimahdollisuudet, kerätä palautetta yhteistyötahoilta sekä asiakkailta, parantaa prosessia, selvittää linkittyvät palvelut, lisätä tietoisuutta toimintamallista.

Ratkaisun perusidea

Yksikkö on yhden ensihoitajan operoima ensihoitopalvelun yksikkö, joka täyttää ensihoitoasetuksen vaatimukset yhden hoitotasoisen ensihoitajan miehittämälle yksikölle.

Ensihoidon arviointiyksikön toiminnan pääprosessit koostuvat:

  • Puhelimitse tapahtuvasta hoidon tarpeen arvioinnista, ja potilaan ohjauksesta.
  • Potilaan luona tapahtuvasta tarkentavasta, kiireettömästä, ja laajempaa tutkimusvälineistöä hyödyntävästä hoidon tarpeen arvioinnista.
  • Kotona tapahtuvasta hoidon suunnittelusta, jossa ohjausmahdollisuudet ovat tavanomaista ensihoidon kontaktia laajemmat.
  • Tukitoimista muulle ensihoitopalvelulle sekä kotihoidolle ja asumispalveluyksiköille.

Muualta saatujen kokemusten mukaan puhelimitse tapahtuva alustava, tai lopullinen hoidon tarpeen arviointi mahdollistaa siirtämään merkittävän osan ensihoidon kohtaamista potilaista tarkoituksenmukaisempaan hoitoon ensihoito- tai akuuttipalveluiden ulkopuolelle, aina kuitenkin potilaan hoidon tarve huomioiden tarkoituksenmukaiseen palveluun.

EVA-ensihoitaja soittaa kohteeseen ja tekee puhelimitse käytettävyysarvion sekä ensivaiheen hoidon tarpeen arvion. Puhelimessa pyritään selvittämään hoidon tarve keskustelemalla potilaan kanssa, selvittämällä esitiedot, oireet, ja toimintakyky. Potilaalle voidaan antaa jo puhelimessa omahoito-ohjeita. Arvion perusteella EVA-ensihoitaja tekee päätöksen mennä itse kohteeseen, lähettää kohteeseen ambulanssi, tai ohjata potilasta omahoitoon tai hakeutumaan omatoimisesti tarkoituksenmukaiseen hoitoon. Tietyissä tilanteissa EVA-ensihoitajan on tarkoituksenmukaista mennä kohteeseen selvittämään kiireettömäksi arvioidun potilaan hoidon tarve sekä valmistelemaan potilas kuljetukseen, vaikka ensivaiheen arviossa tulisikin esille varsin ilmeinen kuljetustarve. Tällä toiminnalla turvataan kiireellisten ensihoitoyksiköiden resurssia siihen saakka, kunnes potilas on valmis kuljetukseen. Toisaalta tarpeetonta tuplaresurssin käyttöä on syytä välttää tilanteissa, joissa järjestelystä ei ole osoitettavissa selvää hyötyä potilaan tai järjestelmän kannalta. 

Prosessien tehokkuutta ja turvallisuutta tukevat osaltaan EVA-yksikköön selvästi rajattu henkilöstö, jonka toimenkuva fokusoituu juuri tähän toimintamalliin ja jonka osaamista hyödynnetään toiminnan edelleen kehittämisessä. 

Ensihoidon arviointiyksikkö on toimintavalmiudessa ympäri vuorokauden, 7 päivää viikossa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

EVA-yksikkö on kokeilusta saakka toiminut päivittäisenä osana ensihoitopalvelua. Yksikön toiminnan kehittäminen ja käynnistäminen on onnistunut sitoutuneen johdon ja ensihoitajien myötävaikutuksella.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminta käynnistettiin pilottivaiheessa olemassa olevalla ensihoidon kalustolla, sittemmin on hankittu toimintaan erikseen suunnitellut ajoneuvot. Hoitovälineistö ja tutkimuskeinot ovat kehittyneet ja lisääntyneet koko toiminnan käynnistämisen ajan tarve- ja kokemuslähtöisesti. Toimintaohjeita on lisätty ja parannettu koko kehittämistyön ajan, sidosryhmien kanssa tehdyn yhteistyön pohjalta. EVAn käytettävissä olevat keinot  ja yhteistyöverkosto on kasvanut merkittävästi kehittämisen myötä. Henkilöstö on sitoutunutta ja motivoitunutta, ja valittu rekrytoinnilla erityisesti EVA-toimintaan edellytetyin osaamisvaatimuksin. 

Mittareiden ja työn vaikuttavuuden arvioinnin kanssa on vielä haasteita, johtuen ensihoidon erilaisista tietojärjestelmistä ja niiden tuottaman tiedon saattamisesta käytettävään muotoon. Kirjaamisessa pyritään huomioimaan mahdollisuudet kerätä dataa taannehtivasti, kun soveltuvat keinot löydetään.