Ensihoidon EVA-yksikkö
Yhden ensihoitajan ensihoitoyksikköä, jonka tavoitteena on tarjota ja järjestää ensihoitoon ohjautuville kiireettömille potilaille tarkoituksenmukaista hoitoa, sekä lisätä kotiin vietäviä palveluita mm. päivystyskäyntien sijaan.
Oivalla ja ymmärrä
Ensihoidon ja akuuttihoidon potilasmäärät ovat sitkeässä, noin 5% vuosittaisessa kasvussa mm. väestön ikääntymiskehityksestä johtuen. Ensihoitoon ohjautuu usein myös tehtäviä, jotka olisi hoidettavissa tarkoituksenmukaisemmin keinoin, syitä tähän on useita. Ikääntyminen ja sosioekonomiset haasteet vaikeuttavat asiakkaiden hakeutumista oikeaan palveluun omatoimisesti, palvelujärjestelmän monimutkaisuus turhauttaa, tai ei jakseta odottaa. Monelle ikäihmiselle hätäkeskus on se viimeinen oljenkorsi johon tarttua, kun muita keinoja ei ole.
Kehittämistyötä toteuttaa ensihoidon ammattilaisista kootty ydinryhmä, johon kuuluu sekä hoito- että lääkäritason ammattilaisia. Ydinryhmä osallistaa muita toimijoita kehittämiseen mm. kyselytutkimusten ja kentältä kerättyjen suullisten palautteiden avulla
Entistä suurempi määrä ns. turhaan päivystykseen kuljetetuista asiakkaista tulisivat autetuksi jo omassa kodissa.
- Miten paljon päivystyskäyntejä EVA pystyy vähentämään (soitosta seuraavat 24h) (X-3, X-5 ja X-8)
- Miten paljon tehtäviä EVA pystyy hoitamaan yksin (ei muita ensihoidon yksiköitä tehtävälle)
- Miten paljon tehtäviä ohjautuu EVA:lle
- Miten paljon EVA kohtaa potilaita (kohteessa status)
- Mikä on EVA:lla mediaani tehtävän kesto puhelimitse hoidetussa tehtävässä (vastaanotettu-vapaa)
- Mikä on EVA:lla mediaani tehtävän kesto kohteessa hoidetussa tehtävässä (vastaanotettu-vapaa)
- Päivystyskäynnin keskimääräinen hinta, ambulanssitehtävän keskimääräinen hinta, EVA:n puhelutehtävän keskimääräinen hinta, EVA:n kohteessa käynnin keskimääräinen hinta……….
- Miten paljon tehtäviä tulee EVA:lle muualta kuin häken kautta
- EVA:n hälytyskoodi versus suorite
- Miten paljon EVAN tutkima potilas lyhentää ambulanssin kohteessa aikaa
- Miten EVA:lle suunnitellut tehtäväkoodit jakautuvat eri kellonaikoihin
- Ambulanssien hälytyskoodi versus X-koodit
Yksikkö hälytetään tehtäville hätäkeskuksen toimesta. Vastealueena on Kouvolan kaupungin rajat, lukuun ottamatta muutamia erillisiä erikoisvastealueita (Repovesi ja varuskunnat).
Toimintamalli on tavoitteena laajentaa koko HVA:n alueelle vuoden 2024 aikana.
Asiakkailta on kerätty ja kerätään suullista palautetta. Kirjallisen palautteen keräämistä pohdittiin, mutta toimintamallin tässä kehitysvaiheessa ei lisätty asiakkaan palautteen antamisen mahdollistavaa laitteistoa EVA-yksikön välineistöön.
Kuvittele ja kokeile
Muualta saatujen kokemusten mukaan puhelimitse tapahtuva alustava, tai lopullinen hoidon tarpeen arviointi mahdollistaa siirtämään merkittävän osan ensihoidon kohtaamista potilaista tarkoituksenmukaisempaan hoitoon ensihoito- tai akuuttipalveluiden ulkopuolelle, aina kuitenkin potilaan hoidon tarve huomioiden tarkoituksenmukaiseen palveluun.
EVA-yksikön toiminnan pääprosessit koostuvat
- Puhelimitse tapahtuvasta hoidon tarpeen arvioinnista, ja potilaan ohjauksesta.
- Potilaan luona tapahtuvasta tarkentavasta, kiireettömästä, ja laajempaa tutkimusvälineistöä hyödyntävästä hoidon tarpeen arvioinnista.
- Kotona tapahtuvasta hoidon suunnittelusta, jossa ohjausmahdollisuudet ovat tavanomaista ensihoidon kontaktia laajemmat.
- Tukitoimista muulle ensihoitopalvelulle.
Idean työstäminen kokeiluun 1-3/2023
kokeilu 4-12/2023
laajentaminen 1-12/2024
Kokeilun tavoitteena on parantaa kehitettyä mallia vastaamaan Kymenlaakson tarvetta, määrittää mittaristo ja raportointimahdollisuudet, kerätä palautetta yhteistyötahoilta sekä asiakkailta, parantaa prosessia, selvittää linkittyvät palvelut, lisätä tietoisuutta toimintamallista