Ensihoidon kiireettömien D-tehtävien puhelinarviointi

Hätäkeskuksen kautta tulevien kiireettömien ns. D-tehtävien puhelinarviointi sen sijaan, että ambulanssi hälytetään suoraan kohteeseen erityisesti yli 75-vuotiaiden kohderyhmä huomioiden.

Toimintaympäristö

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen muodostaa 11 kuntaa, joita kuvaa hajautuneisuus kolmeen seutuun: Forssan seutuun (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä), Hämeenlinnan seutuun (Hattula, Hämeenlinna, Janakkala) ja Riihimäen seutuun (Hausjärvi, Loppi, Riihimäki). Vuoden 2023 lopussa Kanta-Hämeen asukkaista 75-vuotta täyttäneitä oli 22 111 henkilöä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämisessä sitoudumme Kanta-Hämeen hyvinvointialueen strategian neljän painopistealueen edistämiseen: 

Järjestämme vaikuttavat palvelut

Suunnittelemme ja järjestämme palvelumme niin, että ne vastaavat asiakasryhmien kokoa ja tarpeita. Vaikuttavuus saavutetaan oikein mitoitettujen palvelujen tehokkaalla tuottamisella ja systemaattisella kehittämisellä.

Autamme sopivalle polulle

Sopivan palvelupolun löytyminen vaatii asiakasymmärrystä ja näkemystä - syliä, johon voi tukeutua. 

Osaamme ennakoida

Toimimme aidon ennakoivasti ja varaudumme ympäristön muutoksiin niin, että kaikki kantahämäläiset voivat paremmin. 

Onnistumme toisiimme luottaen

Pyrimme johtamisessamme selkeyteen ja johdonmukaisuuteen. Hyvä johtaminen ja luottamus ovat avaimia työhyvinvointiin ja yhteiseen onnistumiseen. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lähtötilanne:

  • Ensihoidon mahdollisuudet asiakkaan kokonaisuuden hoitamiselle hyvin rajalliset
  • Kiireettömät tehtävät vaikeuttavat palvelutasopäätöksen toteutumista kiireellisten tehtävien osalta

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukkoon kuuluivat

Toni Lindholm, Hankkeen vetäjä

Puhelinarviointia tekevä henkilöstö:

Sanna Salminen, sairaanhoitaja

Oili Hintikka, sairaanhoitaja

Jani Mild, ensihoitaja

Tavoiteltu muutos
  • Tavoitteenamme oli saada hoidettua 1/3 puhelinarviointiin ohjautuvista tehtävistä ilman ensihoidon aktivoinnin tarvetta
  • Ohjata erityisesti yli 75-vuotiaat asiakkaat suoraan oikean avun piiriin

 

Muutoksen mittaaminen

Kuukausittaisella tasolla seuraamme

  • Ensihoidolle ohjattujen tehtävien määrä vähenee
  • Yli 75-vuotiaiden potilaiden osuus ensihoidon tehtävissä vähenee
Toteutussuunnitelma
  • Eri ammattilaisten välinen yhteistyö tarvitsee vielä kehittämistä.
  • Asiakkaan "pompottelua" eri ammattilaisten välillä tulee välttää
  • Muiden kulkuvälineiden aktivointia (taksit, inva- ja paaritaksit) mikäli potilaan terveydentila sen sallii
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmämme ovat kaikki ensihoidon asiakkaat, jotka 112-puhelun myötä arvioituvat kiireettömien D-tehtävien luokkaan. Painopisteenämme erityisesti yli 75-vuotiaat.

Idean testaus asiakkaalla

Puhelinarviointi kiireettömien D-tehtävien osalta aloitettiin maaliskuussa 2023.

Ratkaisun testaaminen

Ensimmäisestä kuukaudesta lähtien tavoitteemme (1/3 tehtävistä hoidetaan puhelimitse) tavoitettiin.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena oli hoitaa puhelimessa 1/3 ensihoidon kiireettömien D-tehtävien kategoriaan ohjautuvista tehtävistä.

Ratkaisun perusidea

Kotona asuu entistä huonokuntoisempia ihmisiä. Tämä johtaa kasvavaan ensihoidon kysyntään. Isolla osalla D-tehtävinä tulevista asiakkaista ei ole mitään päivystyksellistä terveydenhuollon tarvetta, vaan syynä ensihoidon aktivointiin on usein toimintakyvyn muutos. Asiakkaan ”häiriötilanne” tutkitaan strukturoidun protokollan mukaisesti ja tämän jälkeen on sovitut konsultaatiokäytänteet ja sovitaan mahdolliset jatkotoimet. Kysymys on useimmin kotona pärjäämättömyydestä, sosiaalisista ongelmista, yksinäisyydestä, perussairauksien hoidosta ja useimmiten näiden kaikkien yhdistelmästä. 

Ensihoidon tehtävämäärä on pysynyt menneet vuodet melko tasaisena, kesäkuukausina aina vähän kasvaen. Korona-aika muutti tämän kokonaan. Korona sotki ennustettavuuden kokonaisuudessaan ja sen jäljiltä tehtävämäärä on noussut n. 3-5% näinä kahtena vuotena 6(32) peräkkäin kokonaisuudessaan ja sama trendi näkyy yli 75-vuotiaissa. 

Tehtävillä toimenpiteillä palautetaan ensihoidon kysyntä koronaa edeltävälle tasolle.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönottoa varten tarvittavat resurssit kohdistuvat pääosin henkilöstöresursseihin. Riittävän ammattitaitoisten työntekijöiden löytäminen on keskeinen osa toiminnan onnistumista. Henkilöstön aikaisemman työkokemuksen merkitys on suuri. Omissa havainnoissamme paras työntekijäprofiilin kulmakivet olivat laaja-alainen hoitotyön osaaminen, vanhustyön kokemus ja palvelujärjestelmän tuntemus.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toiminnan aloittaminen vaatii ainoastaan rohkeutta kokeilla tehtävien käsittelyä puhelimitse. Potilaita vastaanottavien päivystyspisteiden informointi, yhteistyökumppanien aktivointi (mm. sosiaali- ja kriisipäivystys) ja yhteistyö ensihoitoyksiköiden kanssa on keskeinen osa toiminnan onnistumista.

Yhteistyön kehittäminen eri etäpalveluiden kanssa (Chat, 116117, yms.) kannattaa aloittaa hyvissä ajoin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tulokset toiminnasta ovat erinomaisia. 03/2023-03/2025 välisenä aikana puhelinarviointiyksikkö on käsitellyt 5941 tehtävää, joista ensihoitoyksiköille on jouduttu ohjaamaan ainoastaan 52%. Tavoitteemme oli hoitaa puhelimessa 1/3 tehtävistä, mutta lopputuloksena keskiarvot ovat vakiintuneet 48% luokkaan.

Puhelinarvioinnin tulevaisuus RRP2 hankkeen jälkeen on sidottu ensihoitopalveluiden palvelutasopäätökseen ja toiminta vakiinnutetaan pysyväksi.