Ensihoidon kiireettömien D-tehtävien puhelinarviointi

Hätäkeskuksen kautta tulevien kiireettömien ns. D-tehtävien puhelinarviointi sen sijaan, että ambulanssi hälytetään suoraan kohteeseen erityisesti yli 75-vuotiaiden kohderyhmä huomioiden.

Toimintamallin nimi
Ensihoidon kiireettömien D-tehtävien puhelinarviointi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hätäkeskuksen kautta tulevien kiireettömien ns. D-tehtävien puhelinarviointi sen sijaan, että ambulanssi hälytetään suoraan kohteeseen erityisesti yli 75-vuotiaiden kohderyhmä huomioiden.

Toteutuspaikka
Kanta-Hämeen Hyvinvointialue, ensihoitopalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Toni Lindholm

Luotu

25.09.2024

Viimeksi muokattu

25.09.2024
Ratkaisun perusidea

Kotona asuu entistä huonokuntoisempia ihmisiä. Tämä johtaa kasvavaan ensihoidon kysyntään. Isolla osalla D-tehtävinä tulevista asiakkaista ei ole mitään päivystyksellistä terveydenhuollon tarvetta, vaan syynä ensihoidon aktivointiin on usein toimintakyvyn muutos. Asiakkaan ”häiriötilanne” tutkitaan strukturoidun protokollan mukaisesti ja tämän jälkeen on sovitut konsultaatiokäytänteet ja sovitaan mahdolliset jatkotoimet. Kysymys on useimmin kotona pärjäämättömyydestä, sosiaalisista ongelmista, yksinäisyydestä, perussairauksien hoidosta ja useimmiten näiden kaikkien yhdistelmästä. 

Ensihoidon tehtävämäärä on pysynyt menneet vuodet melko tasaisena, kesäkuukausina aina vähän kasvaen. Korona-aika muutti tämän kokonaan. Korona sotki ennustettavuuden kokonaisuudessaan ja sen jäljiltä tehtävämäärä on noussut n. 3-5% näinä kahtena vuotena 6(32) peräkkäin kokonaisuudessaan ja sama trendi näkyy yli 75-vuotiaissa. 

Tehtävillä toimenpiteillä palautetaan ensihoidon kysyntä koronaa edeltävälle tasolle.

Kansikuva
Logo

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä