Ensihoidon kiireettömien D-tehtävien puhelinarviointi

Hätäkeskuksen kautta tulevien kiireettömien ns. D-tehtävien puhelinarviointi sen sijaan, että ambulanssi hälytetään suoraan kohteeseen erityisesti yli 75-vuotiaiden kohderyhmä huomioiden.

Toimintamallin nimi
Ensihoidon kiireettömien D-tehtävien puhelinarviointi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hätäkeskuksen kautta tulevien kiireettömien ns. D-tehtävien puhelinarviointi sen sijaan, että ambulanssi hälytetään suoraan kohteeseen erityisesti yli 75-vuotiaiden kohderyhmä huomioiden.

Toteutuspaikka
Kanta-Hämeen Hyvinvointialue, ensihoitopalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Liitteet ja linkit
Kuva
RRP infograafi

Tekijä

Toni Lindholm

Luotu

25.09.2024

Viimeksi muokattu

18.04.2025
Ratkaisun perusidea

Kotona asuu entistä huonokuntoisempia ihmisiä. Tämä johtaa kasvavaan ensihoidon kysyntään. Isolla osalla D-tehtävinä tulevista asiakkaista ei ole mitään päivystyksellistä terveydenhuollon tarvetta, vaan syynä ensihoidon aktivointiin on usein toimintakyvyn muutos. Asiakkaan ”häiriötilanne” tutkitaan strukturoidun protokollan mukaisesti ja tämän jälkeen on sovitut konsultaatiokäytänteet ja sovitaan mahdolliset jatkotoimet. Kysymys on useimmin kotona pärjäämättömyydestä, sosiaalisista ongelmista, yksinäisyydestä, perussairauksien hoidosta ja useimmiten näiden kaikkien yhdistelmästä. 

Ensihoidon tehtävämäärä on pysynyt menneet vuodet melko tasaisena, kesäkuukausina aina vähän kasvaen. Korona-aika muutti tämän kokonaan. Korona sotki ennustettavuuden kokonaisuudessaan ja sen jäljiltä tehtävämäärä on noussut n. 3-5% näinä kahtena vuotena 6(32) peräkkäin kokonaisuudessaan ja sama trendi näkyy yli 75-vuotiaissa. 

Tehtävillä toimenpiteillä palautetaan ensihoidon kysyntä koronaa edeltävälle tasolle.

Toimintaympäristö

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen muodostaa 11 kuntaa, joita kuvaa hajautuneisuus kolmeen seutuun: Forssan seutuun (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä), Hämeenlinnan seutuun (Hattula, Hämeenlinna, Janakkala) ja Riihimäen seutuun (Hausjärvi, Loppi, Riihimäki). Vuoden 2023 lopussa Kanta-Hämeen asukkaista 75-vuotta täyttäneitä oli 22 111 henkilöä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmämme ovat kaikki ensihoidon asiakkaat, jotka 112-puhelun myötä arvioituvat kiireettömien D-tehtävien luokkaan. Painopisteenämme erityisesti yli 75-vuotiaat.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönottoa varten tarvittavat resurssit kohdistuvat pääosin henkilöstöresursseihin. Riittävän ammattitaitoisten työntekijöiden löytäminen on keskeinen osa toiminnan onnistumista. Henkilöstön aikaisemman työkokemuksen merkitys on suuri. Omissa havainnoissamme paras työntekijäprofiilin kulmakivet olivat laaja-alainen hoitotyön osaaminen, vanhustyön kokemus ja palvelujärjestelmän tuntemus.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tulokset toiminnasta ovat erinomaisia. 03/2023-03/2025 välisenä aikana puhelinarviointiyksikkö on käsitellyt 5941 tehtävää, joista ensihoitoyksiköille on jouduttu ohjaamaan ainoastaan 52%. Tavoitteemme oli hoitaa puhelimessa 1/3 tehtävistä, mutta lopputuloksena keskiarvot ovat vakiintuneet 48% luokkaan.

Puhelinarvioinnin tulevaisuus RRP2 hankkeen jälkeen on sidottu ensihoitopalveluiden palvelutasopäätökseen ja toiminta vakiinnutetaan pysyväksi.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toiminnan aloittaminen vaatii ainoastaan rohkeutta kokeilla tehtävien käsittelyä puhelimitse. Potilaita vastaanottavien päivystyspisteiden informointi, yhteistyökumppanien aktivointi (mm. sosiaali- ja kriisipäivystys) ja yhteistyö ensihoitoyksiköiden kanssa on keskeinen osa toiminnan onnistumista.

Yhteistyön kehittäminen eri etäpalveluiden kanssa (Chat, 116117, yms.) kannattaa aloittaa hyvissä ajoin.

Kansikuva
Logo

Kehittämisen vaihe

Valmis