Ensikäynnin sähköinen ajanvaraus opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalveluihin, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1 ja I4)
Lukion tai ammattiopiston opiskelija voi varata digitaalisesti ajan oman oppilaitoksensa kuraattorin tai psykologin ensikäynnille. Ensikäynnillä opiskelija voi keskustella mieltä askarruttavista asioista, esim. hyvinvointiin ja opiskeluun liittyen.
Opiskeluhuoltoa toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen ja koulutuksen järjestäjien välisenä yhteistyönä. Hyvinvointialue vastaa opiskeluhuoltopalvelujen järjestämisestä Kymenlaakson alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa. Tavoitteenamme on edistää tarpeenmukaisia ja vaikuttavia palveluita kymenlaakson opiskelijoille siten, että perustasolta saadaan vaikuttavaa psykososiaalista hoitoa ja näin ollen riski mielenterveyden häiriöiden kroonistumiselle pienenee. Tämä näkyy käytännössä toimivassa ennaltaehkäisyssä, eri digitaalisten kanavien saatavuuden paranemisessa ja vaikuttavissa palveluissa.
Opiskeluhuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää ja yhteisöllistä, koko oppilaitoksen hyvinvointia lisäävää
toimintaa ja toimintakulttuuriin vaikuttamista. Opiskeluhuoltopalvelut toteuttavat yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä
yhteistyössä opiskelijoiden, huoltajien ja oppilaitosten henkilökunnan kanssa. Lisäksi opiskelijoilla on oikeus
yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Opiskeluhuoltopalvelut kohdentuvat oppilaitoksiin lakisääteisten henkilöstömitoitusten ja -suositusten pohjalta. Tavoitteenamme on parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta sekä digitaalisten palvelujen turvin kohdentaa sote-ammattilaisen aikaa paremmin heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden kohtaamiseen.
Tavoitteiden määrittely, toimintamallien kuvaaminen, aikataulutus, käyttöönotontuki sekä seuranta ja arviointi tehtiin yhteistyössä palveluiden, investointi 1:n ja 4:n, ICT:n sekä järjestelmän tuottajan kanssa.
Opiskelijat voivat valita erilaisista yhteydenottokanavista omiin tarpeisiinsa parhaiten sopivan väylän sekä tavata ammattilaisia joko lähi- tai etätapaamisessa.
Muutosta mitataan ja arvioidaan seuraamalla avattujen ja varattujen aikojen määriä, sekä asiakas- ja henkilöstökokemuskyselyjen avulla.
Opiskeluhuollon palveluiden tulee olla jokaisen opiskelijan ja oppilaitoksen käytettävissä. Kymenlaakson hyvinvointialueella nuorten palveluita kehitetään nuorten ajatuksia ja toiveita huomioiden. Ensikäynnin sähköinen ajanvaraus on Kymenlaaksossa kohdennettu toisen asteen oppilaitoksen opiskelijoiden käyttöön, sillä ajanvaraaminen digitaalisesti vaatii vahvan tunnistautumisen.