Ajanvaraukseton yhteisvastaanotto torstaisin klo 14-16. Ohjausta ja neuvontaa asumiseen, tukiin, byrokratian hoitamiseen ym. Kahvitarjoilu. Paikalla etsivä nuorisotyöntekijä, perhekeskuksen ohjaaja ja nuorten aikuisten sosiaalityöntekijä. Lisäksi muita, esim. psyk. sh. 

Toimintaympäristö

Kaarinassa on monta nuorten aikuisten parissa toimivaa työntekijää ja yhteistyö heidän välillään toimii hyvin ja tiiviisti. Monesti nuorilla on samanaikaisesti monia eri haasteita ja siksi heillä on tarvetta samanaikaisesti monen eri työntekijän työpanokselle. Jotta nuori saisi mahdollisimman ajoissa riittävän tuen, olemme pohtineet yhteisvastaanoton kehittämistä, jonne nuori voisi saapua aikaa varaamatta ja saada samalla kertaa vastauksia moniin kysymyksiinsä sekä kontaktin tarvittaviin tahoihin heti. 

Asiakkaiden ohjautuminen sosiaalipalveluihin on muuttunut viime vuosina olennaisesti toimeentulotuen Kela-siirron vuoksi. Siksi on hyödyllistä kehittää uusia tapoja tavoittaa asiakkaita. 

Liitteet
Kuva
Kaarina-lehti
Kun aikuistuminen kompastelee: Asiat kuntoon Kohtaamon sohvalla
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kaarinan strategian 2018-2025 arvot ovat: yhdessä, avoimesti, asiakaslähtöisesti. Strategian yhtenä päämääränä on hyvinvoinnin edistäminen ennakoivasti, jossa tavoitteena mm. palvelutarpeiden kartoittaminen ja varhainen puuttuminen ongelmiin. Strategian päämääränä on myös sujuvat ja turvalliset arjen palvelut läheltä, jossa painotetaan yhden luukun periaatteen toteutumista. Yhteisvastaanotto toteuttaa näitä kaikkia.

Nuorten aikuisten parissa työskentelevillä on monenlaiset keinot bongata nuoria palveluihin: shl:n mukaiset ilmoitukset, koulujen ilmoitukset koulupudokkaista ym. Työntekijöiden yhteistyön toimiessa hyvin ohjautuu nuoret myös työntekijältä toiselle oikea-aikaisesti. Nuorten omat keinot tavoittaa oikea työntekijä oikeassa asiassa ovat heikommat ja siksi tarvitaan väyliä/paikkoja, joista nuori ohjautuu mahdollisimman hyvin oikeaan palveluun. 

Ennen Kohtaamoa nuorten aikuisten sosiaalityöntekijä on käynyt kerran kuussa etsivien nuorisotyöntekijöiden järjestämässä K18-illassa ja nämä käynnit osoittautuneet hyviksi. Illoissa on syntynyt monenlaista yhteiskunnallista keskustelua sekä nuoret ovat halutessaan saaneet kysyä henkilökohtaisesta tilanteestaan. Kun työntekijä jalkautuu nuorten pariin, on moni nuori ottanut puheeksi pieneltäkin tuntuneet ongelmansa, joiden kautta on noussut esiin monta muutakin nuoren mieltä painanutta pulmaa. 

 

 

Liitteet
Kuva
Halloween
FCK PRBLM ENT IS HERE
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Nuori aikuinen saa samantien ohjausta ja neuvontaa moneen eri asiaan. Jos hän asioi yhdellä työntekijällä ja ohjautuu sitä kautta toiselle, menee tähän aikaa ja nuori saa selittää samat asiat uudelleen, vaikka siirto tapahtuisikin saattamalla vaihtaen.

Kohtaamossa työskentelee juurikin ne työntekijät, jotka itse jatkavat työntekoa nuoren kanssa; tällöin nuori saa heti kontaktin ja kasvot oikealle työntekijälle. 

Nuorilla on paljon mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä. Psykiatrinen sairaanhoitaja voi antaa yleistä neuvontaa sekä toimia tarvittaessa päihde- ja mielenterveysyksikkö Vintin sisäänheittäjänä. 

Työntekijät hyötyvät, kun hahmottavat paremmin, kuka kenenkin asiakkaana ja voivat vähentää päällekkäistä työskentelyä. Näin säästetään resursseja.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Johanna Paasivirta, alle 25-vuotiaiden sosiaalityöntekijä/aikuissosiaalityö

Jere Järvinen ja Leena Miettinen, etsivä nuorisotyöntekijä

Raimo Kettunen, perhekeskuksen ohjaaja

Alkuvaiheen suunnittelussa: Päihde- ja mielenterveystyön yksikön sosiaalityöntekijä + kaupungin nuorten työryhmä, jossa edellämainittujen lisäksi uraohjaaja sekä te-palveluiden asiantuntijoita

Tavoiteltu muutos

Nuoren aikuisen moninaisiin ongelmiin vastataan riittävällä tuella mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Tavoitteena tavoittaa etenkin ne nuoret, jotka eivät ole vielä missään palvelussa.

Muutoksen mittaaminen

Käyntien määrän laskeminen. Säännölliset arviointikeskustelut työntekijöiden kesken. Palautteen kysyminen asiakkailta. Toiveiden kysyminen asiakkailta teemojen suhteen. 

Toteutussuunnitelma

Kohtaamossa asioidaan päihteettömänä, vähintään asiointikunnossa. Puhalluttamaan ei lähdetä.

Vähintään kaksi työntekijää paikalla eli jos joku pois, voidaan toteuttaa, mutta yksin ei.

Kohderyhmän ulkopuolisia eli ala- tai yli-ikäisiä ei oteta Kohtaamoon muuta kuin perustellusta syystä.

Kohtaamossa on mahdollista asioida anonyymisti eli henkilöllisyystodistusta eikä nimiä kysellä erikseen paitsi jos se on välttämätöntä esimerkiksi jonkun asian hoitamiseksi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Nuorten työryhmässä työskentelee työntekijöitä, jotka ovat pitkään työskennelleet nuorten aikuisten kanssa. Työryhmässä on pohdittu yhteisvastaanoton aloittamista jo pitkään. 

Nuorilla aikuisilla painottuu laaja-alaisesti itsenäistymiseen liittyvät pulmat. Opinto-/työllistymispolun rakentamisen, talousasioiden hoitamisen sekä omillaan asumisen ilmiöt, psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi sekä ihmissuhdeasiat limittyvät pitkälti toisiinsa ja puutteet yhdellä osa-alueella vaikuttavat kaikkiin muihin. Huomioimalla nuoren tilanteessa mahdollisimman nopeasti nämä kaikki osa-alueet tuetaan nuorta oikea-aikaisesti oikeisiin asioihin ja vaikutetaan samalla parhaiten kokonaistilanteeseensa. 

Ratkaisun perusidea

Entin Kohtaamo on torstaisin klo 14-16 toimiva ajanvaraukseton yhteisvastaanotto 17-29-vuotiaille kaarianalaisille nuorille aikuisille, jotka kaipaavat ohjausta monenlaisissa itsenäistymiseen liittyvissä asioissa. Kohtaamossa työskentelee säännöllisesti etsivä(t) nuorisotyöntekijä(t), perhekeskuksen ohjaaja ja nuorten aikuisten sosiaalityöntekijä. Lisäksi vierailevia työntekijöitä joko asiakas- tai teemakohtaisesti kutsuttuna: mm. psykiatrinen sairaanhoitaja, ammatinvalinnanpsykologi, uraohjaaja, kuntoutusohjaaja jne. Nuori aikuinen saa samantien kasvot työntekijälle, jonka kanssa alkaa asioitaan selvittämään eteenpäin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suurin haaste on toiminnasta tiedottaminen oikealle kohderyhmälle. 

Laadittu esite ja juliste, jota jaettu kauppoihin, kirjastoihin, eri virastoihin (sosiaalipalvelut, perhekeskus, päihde- ja mielenterveysyksikkö Vintti, lastensuojelu, Te-palvelut, Kela), Valo-valmennukseen, Kaarina-lehteen, Facebookiin, Instargramiin, kaupungin nettisivuille sekä vuokrataloyhtiö Mainingin ilmoitustauluille.

Nuoret itse tavoitetaan tehokkaimmin suusta suuhun-mainostuksella. Etsivillä nuorisotyöntekijöillä on oma whatsapp-ryhmä, jonne jakaneet mainoksen ja muistuttavat viikoittain. 

Laajalla mainostuksella pyritään tavoittamaan myös nuorten omaisia, jotka voivat ohjata nuoren Kohtaamoon.

Kokoonnutaan säännöllisesti pohtimaan toiminnan sujumista ja suunnittelemaan sen kehittämistä ja tiedottamista edelleen. 

Liitteet
Kuva
Maininki
Mainingin mainos
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toiminnan käynnistäminen on vaatinut yhteisen tahtotilan sen järjestämiseksi. Työntekijöiden kiitettävä sitoutuminen toimintaan on kaiken edellytys. Toimintaan käytetty viikottainen työaika on pieni sen hyötyyn nähden. Yhteisvastaanottoa kunnan omana toimintana voi hyvin soveltaa myös vanhemmille sosiaalityön kohderyhmille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kokemukset tähän mennessä ovat postitiivisia. Nuoria on melko hyvin löytänyt paikalle ja kysytty ns. oikeita kysymyksiä. Työntekijöiden näkökulmasta on ollut toimivaa, että on aika ja paikka, minne voi ohjata nuoren tietäen, että saa sieltä apua eikä tarvitse alkaa varaamaan erikseen tapaamisaikaa/selvittämään aikaa muiden työntekijöiden kanssa. 

Yllättävin/positiivisin kokemus oli se, että jo ensimmäisen kerran jälkeen otti pari kaikille vierasta nuorta yhteyttä sopiakseen käynnistä, koska olivat kuulleet toiminnasta. 

Kohtaamossa on ollut hyvä ja rento tunnelma ja nuorten lisäksi työntekijät ovat kohdanneet toisiaan ja päässeet vaihtamaan kuulumisia. 

Ammantinvalintapsykologin vierailu koettiin hyväksi ja jatkossakin toteutetaan erilaisia teemakertoja, mm. liittyen yhteishakuun, kela-tukiin jne. 

Liitteet
Kuva
Ammatinvalintapsykologi
Ammatinvalinnanohjaus