OmaEP digipalvelu, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1b, I4)
OmaEP digipalvelu kokoaa aiemmin pirstaleisesti ja vaikeasti saavutettavat digitaalisen palvelut yhteen paikkaan, helposti asiakkaan saataville. Asiointi palveluissa tapahtuu osoitteessa omaep.fi tai OmaEP mobiilisovelluksen kautta.
Digitalisaatio ja teknologian hyödyntäminen on hallitusohjelmassa nostettu yhdeksi tärkeimmistä keinoista parantaa julkisten palveluiden laatua, tehokkuutta ja saatavuutta.
Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyminen ja sen talouden vakauttaminen vaatii uudistuksia. Palveluverkkoa joudutaan tarkastelemaan ja arvioimaan vaihtoehtoisia, kustannustehokkaista tapoja tuottaa palveluita. Totutuista tavoista joudutaan luopumaan ja luomaan tilalle uusia tapoja tuottaa palveluita.
Etelä-Pohjanmaan palvelustrategian pääpainopisteenä on palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden turvaaminen hyvinvointialueen käynnistymis- ja vakiintumisvaiheessa. Palveluita tulee olla saatavilla yhdenvertaisesti. Digitalisaatiota ja teknologiaa hyödynnetään osana perustoimintaa. Digitalisaatio on strategian keskeinen painopistealue ja se näkyy läpileikkaavana teemana läpi palvelualojen.
THL FinSote (2020) tutkimus osoitti, että Etelä-Pohjanmaalla asioidaan digitaalisesti maan toiseksi vähiten (13,7%). Etelä-Pohjanmaalla koettiin myös esteitä ja huolia sähköisten palveluiden käyttöön liittyen valtakunnallisesti eniten (yli 80%).
Digipalveluita on kehitetty yhteistyössä eri palvelualueiden johdon kanssa, ammattilaisten sekä tietohallinnon kanssa. Hanke asiantuntijat ovat tukeneet palvelualueita digitaalisten palveluiden käyttöönottoon ja auttanut käyttöönoton suunnittelussa.
Tavoitteena on
- parantaa palveluiden saavutettavuutta tuomalla hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhteen näkymään (asukkaalle ja ammattilaiselle)
- edistää digipalveluiden yhdenmukaista ja tasavertaista saatavuutta alueella
- lisätä digitaalisen asioinnin määrää
- lisätä matalan kynnyksen palveluita
- parantaa asiakkaan palvelupolkujen sujuvuutta
- yhtenäistää palvelualueiden toimintatapoja ja edistää oikea-aikaista, oikeaan palveluun ohjautumista
- ottaa digitaaliset työvälineet systemaattiseksi osaksi - ammattilaisten arkea helpottamaan työtä
- ammattilaisten digitaitojen vahvistaminen
- asukkaiden digitaitojen vahvistuminen
- FinSote tutkimus (2025) sähköisen asioinnin lisääntyminen
- Sähköisten asiointien määrä nousu 35%:iin
- OmaEP verkkoasiointi ja mobiilisovelluksen latausmäärät
- OmaEP digipalvelun käyttöönotto (ammattilaisille ja asukkaille)
- Digitaalisten asiointikanavien suunnittelu ja toteutus tiiviissä yhteistyössä palvelualueiden kanssa
- Ammattilaisten osallistaminen kehittämiseen
- Asiakaspalauteperusteinen kehittäminen (asiakkaiden osallisuus palveluiden kehittämiseen)
- Ammattilaisten kouluttaminen ja tukeminen digitaalisten työvälineiden käyttöön
- Ammattilaisille suunnattujen tukiklinikoiden toteutus, koulutustilaisuudet, tukimateriaalin tuottaminen, tarvittaessa henkilökohtaisen tuen tarjoaminen, perehdyttäminen uusien toiminnallisuuksien käyttöönottoon
- Viestintä ja markkinointi (sisäinen ja ulkoinen)
- Asukastapahtumiin osallistuminen
- Ammattilaisille suunnatut infot
- Monikanavainen viestintä/markkinointi eri ikäluokat huomioiden viestinnän ja markkinoinnin toteutuksessa
- Tuen tarjoaminen asukkaille digitaalisten palveluiden käyttöön
- Palvelun käyttöopastusta erilaisilla tapahtumissa (hybridi ja lähitapaamisia)
- Toimintatapojen muutoksen tukeminen (esim. siirtymä paperisista esitietolomakkeista digitaalisiin)
- Ammattilaisten osallisuus kehittämiseen ja palvelun kehityksen tarpeiden tunnistaminen ammattilaisten näkökulmasta (kysely OmaEP toiminnallisuuksista)
- Palvelualueen tukeminen digitalisointi prosessin läpi ja jatkokehityskohteiden tunnistaminen ja eteenpäin vieminen
OmaEP digipalvelu on suunnattu kaikille Etelä-Pohjanmaan asukkaille.
Lähiterveyspalveluiden työpaja
Perhe- ja sosiaalipalveluiden työpaja