EPHVA RRP2/P4, inv. 4: OmaEP digipalvelu
OmaEP digipalvelu kokoaa aiemmin pirstaleisesti ja vaikeasti saavutettavat digitaalisen palvelut yhteen paikkaan, helposti asiakkaan saataville. Asiointi palveluissa tapahtuu osoitteessa omaep.fi tai OmaEP mobiilisovelluksen kautta.
Digitalisaatio ja teknologian hyödyntäminen on hallitusohjelmassa nostettu yhdeksi tärkeimmistä keinoista parantaa julkisten palveluiden laatua, tehokkuutta ja saatavuutta.
Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyminen ja sen talouden vakauttaminen vaatii uudistuksia. Palveluverkkoa joudutaan tarkastelemaan ja arvioimaan vaihtoehtoisia, kustannustehokkaista tapoja tuottaa palveluita. Totutuista tavoista joudutaan luopumaan ja luomaan tilalle uusia tapoja tuottaa palveluita.
Etelä-Pohjanmaan palvelustrategian pääpainopisteenä on palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden turvaaminen hyvinvointialueen käynnistymis- ja vakiintumisvaiheessa. Palveluita tulee olla saatavilla yhdenvertaisesti. Digitalisaatiota ja teknologiaa hyödynnetään osana perustoimintaa. Digitalisaatio on strategian keskeinen painopistealue ja se näkyy läpileikkaavana teemana läpi palvelualojen.
THL FinSote (2020) tutkimus osoitti, että Etelä-Pohjanmaalla asioidaan digitaalisesti maan toiseksi vähiten (13,7%). Etelä-Pohjanmaalla koettiin myös esteitä ja huolia sähköiseen palveluiden käyttöön liittyen valtakunnallisesti eniten (yli 80%).
Etelä-Pohjanmaan digitaalisten palveluiden alhaista käyttöastetta selittää mm. käytössä olleiden digitaalisten palveluiden pirstaleisuus, aluekohtaiset vaihtelut saatavuudessa sekä palveluiden löydettävyys. Toisin sanoen; palveluita oli käytössä, mutta niiden löytäminen oli asiakkaalle vaikeaa, joten niiden käyttö jäi vähäiseksi.
Myös ammattilaisille digitaalisten palveluiden käyttäminen näyttäytyi pirstaleisena. Ammattilaisella oli käytössään moninaisia järjestelmiä, joiden käyttöön tuli perehtyä. Jokainen järjestelmä avataan eri paikasta ja jokainen järjestelmä vaatii erillisen käyttöoikeuden hakemista, opettelua ja koulutusta.
Digipalveluita on kehitetty yhteistyössä eri palvelualueiden johdon kanssa, ammattilaisten sekä tietohallinnon kanssa. Hanke asiantuntijat ovat tukeneet palvelualueita digitaalisten palveluiden käyttöönottoon ja auttanut käyttöönoton suunnittelussa.
Tavoitteena on
- parantaa palveluiden saavutettavuutta tuomalla hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhteen näkymään (asukkaalle ja ammattilaiselle)
- helpottaa ammattilaisen työtä
- asiointimahdollisuuksien monikanavaistuminen
- ammattilaisten digitaitojen vahvistaminen
- asukkaiden digitaitojen vahvistuminen
- FinSote tutkimus (2025) sähköisen asioinnin lisääntyminen
- Sähköisten asiointien määrä nousu 35%:iin
- OmaEP verkkoasiointi ja mobiilisovelluksen latausmäärät
- OmaEP digipalvelun käyttöönotto (ammattilaisille ja asukkaille)
- Viestintä ja markkinointi
- Ammattilaisten kouluttaminen
- Tuki ammattilaisille ja asukkaille palvelun käyttöön
- Toimintatapojen muutoksen tukeminen (esim. siirtymä paperisista esitietolomakkeista digitaalisiin)
OmaEP digipalvelu on suunnattu kaikille Etelä-Pohjanmaan asukkaille.