OmaEP digipalvelu kokoaa aiemmin pirstaleisesti ja vaikeasti saavutettavat digitaalisen palvelut yhteen paikkaan, helposti asiakkaan saataville. Asiointi palveluissa tapahtuu osoitteessa omaep.fi tai OmaEP mobiilisovelluksen kautta.

Toimintaympäristö

Digitalisaatio ja teknologian hyödyntäminen on hallitusohjelmassa nostettu yhdeksi tärkeimmistä keinoista parantaa julkisten palveluiden laatua, tehokkuutta ja saatavuutta. 

Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyminen ja sen talouden vakauttaminen vaatii uudistuksia. Palveluverkkoa joudutaan tarkastelemaan ja arvioimaan vaihtoehtoisia, kustannustehokkaista tapoja tuottaa palveluita. Totutuista tavoista joudutaan luopumaan ja luomaan tilalle uusia tapoja tuottaa palveluita. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Pohjanmaan palvelustrategian pääpainopisteenä on palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden turvaaminen hyvinvointialueen käynnistymis- ja vakiintumisvaiheessa. Palveluita tulee olla saatavilla yhdenvertaisesti. Digitalisaatiota ja teknologiaa hyödynnetään osana perustoimintaa. Digitalisaatio on strategian keskeinen painopistealue ja se näkyy läpileikkaavana teemana läpi palvelualojen.

THL FinSote (2020) tutkimus osoitti, että Etelä-Pohjanmaalla asioidaan digitaalisesti maan toiseksi vähiten (13,7%). Etelä-Pohjanmaalla koettiin myös esteitä ja huolia sähköiseen palveluiden käyttöön liittyen valtakunnallisesti eniten (yli 80%).

Etelä-Pohjanmaan digitaalisten palveluiden alhaista käyttöastetta selittää mm. käytössä olleiden digitaalisten palveluiden pirstaleisuus, aluekohtaiset vaihtelut saatavuudessa sekä palveluiden löydettävyys. Toisin sanoen; palveluita oli käytössä, mutta niiden löytäminen oli asiakkaalle vaikeaa, joten niiden käyttö jäi vähäiseksi. 

Myös ammattilaisille digitaalisten palveluiden käyttäminen näyttäytyi pirstaleisena. Ammattilaisella oli käytössään moninaisia järjestelmiä, joiden käyttöön tuli perehtyä. Jokainen järjestelmä avataan eri paikasta ja jokainen järjestelmä vaatii erillisen käyttöoikeuden hakemista, opettelua ja koulutusta.

Liitteet
Kuva
FinSoTe (2020)
Lähde: Parikka S, Koskela T, Ikonen J, Kilpeläinen H, Hedman L, Koskinen S, & Lounamaa A. Kansallisen terveys-, hyvinvointi ja palvelututkimus FinSoten perustulokset 2020. Verkkojulkaisu: thl.fi/finsote
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Digitaalisten palveluiden kokoaminen yhteen näkymään asukkaalle ja ammattilaiselle
  • Asiointikanavien monipuolistuminen
  • Ammattilaisen työnkuvan monipuolistuminen ja työn helpottuminen

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Digipalveluita on kehitetty yhteistyössä eri palvelualueiden johdon kanssa, ammattilaisten sekä tietohallinnon kanssa. Hanke asiantuntijat ovat tukeneet palvelualueita digitaalisten palveluiden käyttöönottoon ja auttanut käyttöönoton suunnittelussa.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on 

  • parantaa palveluiden saavutettavuutta tuomalla hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhteen näkymään (asukkaalle ja ammattilaiselle)
  • helpottaa ammattilaisen työtä
  • asiointimahdollisuuksien monikanavaistuminen
  • ammattilaisten digitaitojen vahvistaminen
  • asukkaiden digitaitojen vahvistuminen
Muutoksen mittaaminen
  1. FinSote tutkimus (2025) sähköisen asioinnin lisääntyminen
    1. Sähköisten asiointien määrä nousu 35%:iin
  2. OmaEP verkkoasiointi ja mobiilisovelluksen latausmäärät
Toteutussuunnitelma
  1. OmaEP digipalvelun käyttöönotto (ammattilaisille ja asukkaille)
  2. Viestintä ja markkinointi
  3. Ammattilaisten kouluttaminen
  4. Tuki ammattilaisille ja asukkaille palvelun käyttöön
  5. Toimintatapojen muutoksen tukeminen (esim. siirtymä paperisista esitietolomakkeista digitaalisiin)

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

OmaEP digipalvelu on suunnattu kaikille Etelä-Pohjanmaan asukkaille.

 

Ratkaisun perusidea

OmaEP digipalvelu kokoaa hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhteen näkymään asukkaalle ja ammattilaiselle. 

OmaEP digipalvelun kautta asiakkaat voivat:

  • asioida chat-palveluissa (10kpl)
  • liittyä heille varatuille etävastaanotoille
  • tehdä ajanvarauksia
  • tarkastella ja peruuttaa ajanvarauksiaan
  • vastaanottaa viestejä ammattilaiselta
  • ottaa yhteyttä määriteltyihin ammattilaisiin
  • täyttää lomakkeita
  • vastata kyselyihin

Ammattilaisena OmaEP digipalvelussa:

  • Chat-palvelussa asiakkaiden yhteydenottoihin vastaaminen (erillinen käyttäjäryhmä)
  • Etävastaanottojen pitäminen
  • Kyselyn lähettäminen asiakkaalle
  • Kyselyjen ja lomakkeiden vastausten tarkastelu
  • Viestin lähetys asiakkaalle
  • Asiakkaalta tulleen viestin käsittely (viestikategorioiden mukaisissa palveluissa)

    Lisäksi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot toimii myös OmaEP digipalvelussa, antaen ohjausta ja neuvontaa mm. OmaEP:ssä käytössä olevien digipalveluiden käyttöön liittyen. OmaEP digipalvelusta asiakas pääsee helposti siirtymään myös valtakunnallisiin kuten OmaKantaan ja muihin alueella käytössä oleviin digitaalisiin palveluihin kuten Omavointiin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tehtävät, joiden avulla ratkaisua juurrutetaan ja levitetään osaksi arjen toimintaa omassa organisaatiossa:

  • Käyttöönottojen suunnittelu toteutetaan tiiviissä yhteistyössä palvelualueiden johdon kanssa
  • Ammattilaisia osallistetaan ja heidän näkemyksiään hyödynnetään palveluiden käyttöönottojen suunnittelussa
  • Käyttöönotoissa huomioidaan ammattilaisten kyvykkyys ja jaksaminen uuden tiedon omaksumisessa
  • Ammattilaisia koulutetaan ja heille tarjotaan tukea uusien digitaalisten palveluiden käyttöönotoissa
  • Asukkaita informoidaan markkinoinnin ja viestinnän keinoin uusista palveluista ja käyttöönotetuista digitaalisista palveluista
  • Asukkaita informoidaan digituen mahdollisuuksista
  • Puolesta asioinnin mahdollisuuksista markkinoidaan ja viestitään asukkaille, turvaten heikommassa asemassa olevien tasa-arvoinen mahdollisuus asioida digitaalisesti
  • Teknisessä suunnittelussa huomioidaan helppokäyttöisyys ja saavutettavuus, hyödyntäen asiakas- ja ammattilaisymmärrystä
  • Pyritään luomaan selkeät, yhdenmukaiset prosessit jatkokehityksen mahdollistamiseksi ja sujuvien käyttöönottojen turvaamiseksi

    Käytäntöön vieminen vaatii:

  • Tiivistä yhteistyötä palveluiden, tietohallinon sekä viestintäyksikön kanssa
  • Palveluiden tarpeesta lähtevää kehittämistä
  • Nykyisten toimintatapojen tarkastelua, muutokseen sitoutumista
  • Hyvää muutosjohtamista
  • Käyttöönottovaihe vaatii taloudellista panostusta palvelualueiden tueksi, toiminnan muutos ei tapahdu viikossa
  • Ammattilaisten kouluttamista ja tukea digitaalisen järjestelmän käyttöönottoon
  • Asukkaiden tukemista digitaalisten palveluiden käyttöön
Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisia alustoja on käyttöönotettu valtakunnallisesti viime vuosina paljon hyvinvointialueilla. Digialustan suunnittelu ja kehitys vaatii: 

  • ymmärrystä palvelutuotannosta ja palveluiden tarpeiden tunnistamista
  • järjestelmäosaamista, integraatiotarpeiden ja mahdollisuuksien tunnistamista sekä teknisentoteutuksen osaamista
  • tietosuojan- ja turvan huomioimista
  • sosiaali- ja terveyspalveluita koskevan lainsäädännön tuntemusta
  • asiakasymmärrystä/-kokemusta käyttäjänäkökulmasta
  • viestinnällistä osaamista muun muassa palveluiden nimeämiseen

Alustaratkaisun tulee palvella sekä sosiaali-, että terveyspalveluita. Ratkaisuissa tulee huomioida asiakkaiden moninaiset ongelmat ja aidon moniammatillisuuden mahdollistaminen. Keskitetty järjestelmähallinta tukee sekä tietohallinnon, että ammattilaisten työtä tuottaen samalla kustannushyötyä hyvinvointialueelle.

Digitalisaation tulee perustua tarpeeseen, turhaa digitalisointia tulee välttää. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

OmaEP digipalvelun myötä digitaalinen asioinnin määrä on kasvanut hyvinvointialueella. Digitaalisten asiointikanavien hyödyntäminen palvelualueilla on lisääntynyt OmaEP digipalvelun käyttöönoton myötä.

OmaEP digipalvelu on tuonut helpotusta sen kautta käytössä olevien palveluiden ja asiointikanavien markkinointiin ja viestintään.

Digitalisaation mahdollisuudet ovat konkretisoituneet palvelualueille. Muutos on vaatinut aikaa, pikkuhiljaa on tunnistettu digitalisaation hyödyt ja nähty niiden pontentiaali kustannusten hillitsemiseen.

Terveyspalveluissa digitalisaatio on perinteisesti sosiaalipalveluita edellä, mutta Etelä-Pohjanmaalla sosiaalipalveluiden osalta on tehty suuria harppauksia viimeisten vuosien aikana ja palvelualueet ovat sitoutuneita uusiin toimintatapoihin. OmaEP digipalvelun toimintoja on laajennettu alueella vaiheittain, palvelualueen yksilölliset tarpeet huomioiden.