Espoon kaupungin tarjoamaa tukea, tiedotusta ja neuvontaa vieraskielisille monella kanavalla: tiedotteet ja puhelinneuvonta 15 kielellä, suorapostitus sekä smartbot-palvelu. Puhelinneuvontapalvelu toteutettu yhdessä espoolaisten järjestöjen kanssa.

Ratkaisun perusidea

Monikielisellä koronainfolla pyritään varmistamaan, että mahdollisimman moni espoolainen saa ajantasaista tietoa viruksesta ja koronaepidemiaan liittyvistä rajoitustoimista sekä poikkeustilanteen vaikutuksesta esim. erilaisiin palveluihin.

Omalla äidinkielellä tai muulla hyvin osatulla kielellä saatavan informaation tärkeys korostuu silloin, kun tapahtuu jotain poikkeavaa, kuten nyt koronatilanteen aikana. Kehittyvän kielitaidon avulla on vaikea ymmärtää monimutkaisempia asioita ja saada tarpeeksi tietoa oman toiminnan tueksi.

Monikielistä koronainfoa toteutetaan monien kanavian kautta. Kaupungin nettisivuilta löytyvien tiedotteiden ja smartbotin sekä puhelunneuvontapalvelun ohella selkeitä toimintaohjeita sisältävät kirjeet on lähetetty suoraan somalin- ja arabiankielisten perheiden koteihin. Näin on haluttu varmistaa se, että mahdollisimman moni espoolainen löytää tiedon äärelle itselleen parhaiten soveltuvalla tavalla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnan käyttöönotto vaatii kaupungin sisäisten sekä ulkoisten verkostojen hyödyntämistä ja mm. eri kieliä taitavien ja palveluneuvontaan perehtyneiden henkilöiden kartoittamista. Lisäksi tarvitaan viestintäosaamista ja teknistä tukea (mm. puhelinpalvelun käynnistämiseen).

Espoon kaupungin työntekijöiden äidinkielten määrä on laaja. Tästä on ollut paljon apua monikielisen infokokonaisuuden nopeassa rakentamisessa. Myös espoolaiset järjestöt ovat omalta osaltaan mahdollistaneet toiminnan aloittamisen ja ylläpidon.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Lisätietoja: Sari Hammar projektipäällikkö Espoon kaupunki Sosiaali- ja terveystoimi/perhe- ja sosiaalipalvelut sari.hammar@espoo.fi