Espoon kaupungin tarjoamaa tukea, tiedotusta ja neuvontaa vieraskielisille monella kanavalla: tiedotteet ja puhelinneuvonta 15 kielellä, suorapostitus sekä smartbot-palvelu. Puhelinneuvontapalvelu toteutettu yhdessä espoolaisten järjestöjen kanssa.

Toimintamallin nimi
Espoon monikielinen koronainfo
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Espoon kaupungin tarjoamaa tukea, tiedotusta ja neuvontaa vieraskielisille monella kanavalla: tiedotteet ja puhelinneuvonta 15 kielellä, suorapostitus sekä smartbot-palvelu. Puhelinneuvontapalvelu toteutettu yhdessä espoolaisten järjestöjen kanssa.

Toteutuspaikka
Espoon monikielisen koronainfon rakentamista ja käyttöönottoa on valmisteltu tiimillä, johon on kuulunut edustajia sosiaali- ja terveystoimesta, sivistystoimesta, tietohallinnosta sekä konsernihallinnon asiointipalveluista, viestinnästä sekä elinkeino- ja
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Espoo
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Muu rahoittaja
Liitteet ja linkit

Tekijä

Eero Ylinentalo

Luotu

07.05.2020

Viimeksi muokattu

20.05.2020
Ratkaisun perusidea

Monikielisellä koronainfolla pyritään varmistamaan, että mahdollisimman moni espoolainen saa ajantasaista tietoa viruksesta ja koronaepidemiaan liittyvistä rajoitustoimista sekä poikkeustilanteen vaikutuksesta esim. erilaisiin palveluihin.

Omalla äidinkielellä tai muulla hyvin osatulla kielellä saatavan informaation tärkeys korostuu silloin, kun tapahtuu jotain poikkeavaa, kuten nyt koronatilanteen aikana. Kehittyvän kielitaidon avulla on vaikea ymmärtää monimutkaisempia asioita ja saada tarpeeksi tietoa oman toiminnan tueksi.

Monikielistä koronainfoa toteutetaan monien kanavian kautta. Kaupungin nettisivuilta löytyvien tiedotteiden ja smartbotin sekä puhelunneuvontapalvelun ohella selkeitä toimintaohjeita sisältävät kirjeet on lähetetty suoraan somalin- ja arabiankielisten perheiden koteihin. Näin on haluttu varmistaa se, että mahdollisimman moni espoolainen löytää tiedon äärelle itselleen parhaiten soveltuvalla tavalla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnan käyttöönotto vaatii kaupungin sisäisten sekä ulkoisten verkostojen hyödyntämistä ja mm. eri kieliä taitavien ja palveluneuvontaan perehtyneiden henkilöiden kartoittamista. Lisäksi tarvitaan viestintäosaamista ja teknistä tukea (mm. puhelinpalvelun käynnistämiseen).

Espoon kaupungin työntekijöiden äidinkielten määrä on laaja. Tästä on ollut paljon apua monikielisen infokokonaisuuden nopeassa rakentamisessa. Myös espoolaiset järjestöt ovat omalta osaltaan mahdollistaneet toiminnan aloittamisen ja ylläpidon.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Lisätietoja: Sari Hammar projektipäällikkö Espoon kaupunki Sosiaali- ja terveystoimi/perhe- ja sosiaalipalvelut sari.hammar@espoo.fi

Kansikuva
kirjaimia pinkillä pohjalla

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt