Etä- ja mobiilipalveluiden sekä sähköisten sotepalveluiden kartoitus POSOTE20
Kysterissä toteutettu alueellinen kartoitus sähköisten palvelukanavien käytöstä, käytettävyydestä, haasteista, tarpeista ja hyvistä toimintamalleista.
Erityisesti harvaan asutulla alueella palveluiden saatavuuden eriarvoisuus näyttäytyi voimakkaasti. Keskeisimmin palveluiden heikko saatavuus tai saavutettavuus näyttäytyi varhaisen vaiheen tukimuotojen huonona tavoitettavuutena. Alueelliset keskitetyt ratkaisut tarjoavat palveluita myös harvaan asutulle alueelle, mutta paikallisen palvelutarjonnan puute ja kansallisten alustojen huono tunnettuus jättävät palveluiden käyttöasteen heikoksi ja näin potentiaalinen saavutettava hyöty varhaisen tuen tarpeen vaiheessa laskee. Tämän eron kaventamiseksi sähköisten palveluiden tuominen osaksi asiakkaan hyvinvointipolkua ja laaja-alainen hyödyntäminen osana palveluprosessia nähtiin keskeisenä.
Kartoituksessa keskityttiin tutkimaan olemassa olevaa palvelurakennetta, palveluiden tuottamista ja tähän liittyviä tukiprosesseja. Tulevaisuuden palvelutarjonnan tarpeita ja tavoitteita tarkasteltiin useista eri näkökulmista ja keskeisimmiksi tarkastelun kohteiksi valikoituivat asiakkaan, ammattilaisen, organisaation, yhteen toimivuuden, asiakasosallisuuden ja laadullisen mittaamisen näkökulmat. Tulevaisuuden toimintaympäristön tarpeista nousivat keskeisesti esiin käytettävyys, saatavuus ja kustannustehokkuus.
Kartoitus toteutettiin teemoitettuina haastatteluna tulevan hyvinvointialueen sisällä olevien toimijoiden ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa. Kartoituksessa kokemuksia sähköisten palveluiden toteutuksista haettiin myös laajemmalta, mutta varsinaisen kartoitustyön keskiössä oli tulevaisuuden sotekeskus- yhteistyö Pohjois-Savon alueella.