Etäarviointi
Kuntouttava arviointiyksikkö arvioi asiakkaan hoidon toteuttamisen mahdollisuuksia sekä toteuttaa kuntoutusta ja hoitoa etälaitteen välityksellä kuntoutus- ja arviointijakson aikana.
Kuntouttavaan arviointiyksikköön (Kuntar) ohjautuu uudet ja sairaalasta kotiutuvat asiakkaat. Asiakkaita on kuukaudessa n. 500, joista kotihoitoon siirtyy arviolta n. 40–50 %. Tavoitteena on antaa hoidollista apua ja tukea kuntoutumiseen kotiin asiakkaille sekä arvioida tarvittava hoidon tarve.
Etäarviointi alkaa Kuntarista ja asiakkaan jatkaessa kotihoitoon, etähoidon toteuttaa Palvelukeskus Helsinki (Palke). Laitteiden osalta yhteistyö Palken kanssa alkaa jo Kuntarissa. Verkostoon kuuluu 4 Kuntarin tiimiä 5 asiakasohjauksen yksikköä, n. 70 kotihoidon lähipalvelualuetta sekä Palkessa mm. asentajia, asennussihteerejä, etähoidon hoitajia.
Helsingissä on tavoitteena, että kotihoidon asiakkaista n. 20 % on etähoidon asiakkaita. On tunnistettu, että asiakkaiden etähoidon vastaanottamista voisi tukea se, että etähoito aloitetaan mahdollisimman aikaisin, jolloin siitä tulee luonteva osa hoitoa. Osa asiakkaista myös mieluummin ottaa etähoidon kuin fyysisen käynnin.
Kokeilun aikana asiakastietojärjestelmä vaihtui. Uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönotto muutti toimintamalleja ja kirjaamisen käytäntöjä. Näiden opiskelu ja luominen vaati myös henkilöstön resurssia ja sen sopimista miten toimitaan etäarvioinnin osalta.
Etälaitteet vuokrataan Palvelukeskus Helsingiltä, joka tarkoittaa kuluja myös silloin, kun laitteita ei käytetä.
Asiakkaat tulevat Kuntariin sairaalajakson jälkeen tai jos heillä ei ole ollut aikaisemmin kotihoitoa. Kehittämisessä on painopiste ollut siinä, että työntekijöiden prosessit saadaan toimiviksi. Etähoidosta on olemassa tutkimusta ja tietoa, jota on hyödynnetty.