Etähoiva kotihoidossa
Kotihoidossa otetaan käyttöön teknologisia ratkaisuja asiakkaan palvelutarpeen ja toimintakyvyn perusteella. Toimintamallissa määritellään mm. käytettävät digitaaliset ratkaisut, etähoivan työnkuvat, sopimuskokonaisuus ja implementoinnin välineet.
Suomessa ikäihmisten palveluiden toimintaympäristö on monipuolinen ja kehittynyt. Meillä on laaja julkinen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä, joka tarjoaa ikääntyneille monipuolisia palveluita. Niitä ovat mm. terveyspalvelut, kotihoitopalvelut, asumispalvelut, päivätoiminnan palvelut, kuntoutuspalvelut sekä omaishoidon tuki. Julkisten palveluiden lisäksi Suomessa on myös useita yksityisiä yrityksiä, palveluntuottajia, jotka tarjoavat ikäihmisille erilaisia palveluita.
Ikäihmisten palveluiden toimintaympäristöön liittyy myös muutoksia ja haasteita. Suomen demografinen (väestö- ja ikärakenne) huoltosuhteen muutos, jossa väestö ikääntyy ja työikäisen väestön määrä laskee, aiheuttaa tilanteen jossa sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa, kun taas resurssit niukkenevat. Paineita on ikäihmisten palveluiden kehittämiselle ja laajentamiselle. Ikäihmisten palveluiden kustannukset ovat kasvaneet, ja niiden rahoittaminen on yksi keskeisistä haasteista. Tilanne on johtanut siihen, että on tehostamistarpeita jonka vuoksi palveluiden järjestämistä tulee kehittää löytämällä tehokkaita ratkaisuja joiden laatu on kuitenkin varmistettu. Kotihoidossa on kasvava tarve löytää helpotusta teknologisilla ja digitaalisilla työvälineillä ikäihmisten kotona asumisen turvaamiseksi sekä hoitajatyövoiman riittävyyden varmistamiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön laatusuosituksen (Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi) yhtenä keskeisenä tavoitteena on digitalisaatio ja teknologioiden hyödyntäminen. Jotta resurssit riittävät palvelutarpeen kotiin annettavan palvelutarpeen kasvaessa, on tarpeellista kehittää ja ottaa käyttöön teknologiaa monipuolisesti hyödyntäviä ratkaisuja. Teknologiaa hyödyntämällä voidaan suunnata hoitohenkilökuntaa sellaisiin työtehtäviin joissa ei ole mahdollista hyödyntää teknologisia ratkaisuja.
Korona-pandemia on myös vaikuttanut merkittävästi ikäihmisten palveluiden toimintaympäristöön. Pandemia on korostanut tarvetta erilaisille digitaalisille ratkaisuille, kuten etäyhteyksille ja etäpalveluille, jotta ikäihmiset voivat saada palveluita turvallisesti ja tehokkaasti.
Ennakoivalla ja kokonaisvaltaisella tiedolla asiakkaan toimintakyvystä ja hyvinvoinnista voidaan ennaltaehkäistä ja siirtää raskaampien palveluiden tarvetta. Asiakkaan terveyden- ja hyvinvoinnin muutosten tiedolla on vaikuttavuutta hoito- ja kuntoutustyöhön sekä siitä aiheutuviin kustannuksiin yhteiskunnalle.
Teknologian laajempi hyödyntäminen kotiin annettavissa palveluissa on ollut kuitenkin vähäistä tai hajanaista ja selkeät kansalliset toimintamallit ovat puuttuneet. Ikäihmisten oma suhtautuminen teknologiaan itsenäisyyttä, turvallisuutta sekä kotona-asumista mahdollistavana tekijänä on pääsääntöisesti myönteistä.
Teknologian hyödyntäminen ikäihmisten kotona-asumisen tukemiseksi edellyttää teknisten ratkaisujen määrittelyjä ja eri teknologioita yhteen toimivuuden varmistamista. Teknisen toimivuuden lisäksi toimintamallissa eri teknologioilla on eri käyttötarkoituksia henkilöstön työtehtävissä. Eri teknologioita yhdistävien ratkaisujen kehityksessä on tarve varmistaa modulaarinen toteutus ja avoimet rajapinnat.
Teknologioiden ja erilaisten digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen liittyy Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiaan, jossa on tunnistettu hyvinvointiteknologian käyttöönotto tavoitteita tukeviksi ja mahdollistaviksi prosesseiksi. Etä- ja teknologiapalveluiden kehittäminen ja laajentaminen ovat Pohjanmaan hyvinvointialueen strategian toimenpidesuunnitelmissa.
Toimintamallilla tavoiteltavia hyötyjä
1. Mahdollistetaan asiakkaille laadukas kotihoito tasavertaisesti sote-alueilla, asuinpaikasta riippumatta
2. Tehostetaan kotihoidon palvelua uusilla toimintamalleilla
3. Lisätään asiakkaiden kotona-asumisen turvallisuutta
4. Tuetaan asiakkaiden toimintakykyä vuorovaikutteisilla etäpalveluilla
Tavoitteet
1. Määritellään palvelun teknisten ratkaisujen kokonaisuus
2. Mallinnetaan teknologiaa hyödyntävän toimintamallin kokonaisprosessi
3. Määritellään hyvinvointikuntayhtymän teknologiakoordinaattorin tehtävät
4. Luodaan sopimuskokonaisuus, joka mahdollistaa teknologian joustavan hyödyntämisen asiakkaiden tarpeisiin perustuen
5. Laaditaan suunnitelmat ja ohjeistukset toimintamallin laajentamiseksi
Kotona asuvien yli 75-vuotiaiden määrä (%), Sähköisesti tuotettujen kontaktien osuus (%) kotihoidossa.
Palvelun yhdenmukainen saatavuus ja laajuus Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Selkeät ja sovitut prosessit ja eri toimijoiden kesken määritellyt työtehtävät ja vastuut.
Tiedonkulun turvaamiseksi palveluohjaus tai kartoitus/kotiuttamistiimi täyttää asiakkaasta esitietolomakkeen joka lähetetään salatulla sähköpostilla Alvariin. (Hyvinvointialueella on 4 eri potilastietojärjestelmää käytössä toistaiseksi, joten APTJ viestiminen ei toimi tällä hetkellä kaikkien toimijoiden välillä).
Nykyisten kotihoidon asiakkaiden etähoivan soveltuvuuden arviointiin on kehitetty tiimin hoitajille apuväline, muistilista, hoidettavista tehtävistä ennen etähoivan käyntien aloittamista. Kun on arvioitu että asiakas on soveltuva etähoivaan tai tukipalveluun, etähoivan hoitajalla on omat valmistelevat ja vastaanottavat tehtävät sujuvan etähoivan aloittamisen varmistamiseksi.
Etähoivan laajentamiseksi on rakennettu toimintamalli ja toteutussuunnitelma palvelun laajentamiseksi.
Kohderyhmänä on kotihoidon asiakkaat sekä kotihoidon Alvar-ryhmätoiminnan tukipalvelun kriteerit täyttävät ikäihmisten Pohjanmaan hyvinvointialueella. Kohderyhmänä toimintamallissa ovat myös kotihoidon ammattihenkilöstö.
Pohjanmaalla Vaasassa toimiva vanhusneuvosto (Vaasan kaupungin, sen alueella toimivien eläkejärjestöjen ja eläkeläisten yhteistyöelin, jonka tarkoituksena on toimia vaikuttamis-, tiedottamis- ja yhteistyöelimenä ikääntyneiden, viranomaisten, päätöksentekijöiden ja muiden yhteistyötahojen välillä.) on tehnyt 5/2022 hyvinvointikuntayhtymän valtuustolle aloitteen jossa esitetään Alvar-palvelun käytön merkittävää laajentamista ja hinnan laskemista, koska "Palvelu koetaan hyväksi ja tarpeelliseksi ja se on ollut Vaasassa pitkään käytössä. Palvelusta hyötyy kuitenkin verrattain harva ikäihminen, eikä palvelu tavoita monia ikäihmisiä. Myös palvelun hinta koetaan kalliiksi, eikä pienituloisilla ikäihmisillä ole mahdollisuutta hyödyntää palvelua".