Etähoivan ja etäpäivätoiminnan alueellinen malli Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakkaille tarjotaan etähoivaa ja etäpäivätoimintaa. Etähoiva tarkoittaa palvelumuotoa, jossa kotihoidon käynti toteutetaan etäyhteydellä asiakkaan käytössä olevaan tablettilaitteeseen.
Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.
Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.
Itä-Uudenmaan kotihoidossa etäpalvelut on tuotu vakiintuneeksi osaksi kotihoidon palvelukokonaisuutta. Etäyhteydellä toteutetaan kotihoidon käyntejä. Etäpalveluilla pyritään vastaamaan väestön ikääntymiseen ja lisääntyvään palveluntarpeeseen.
Etäpäivätoiminta on suunnattu koko hyvinvointialueen ikääntyvälle väestölle. Toiminta on suunnattu erityisesti niille, joilla on sosiaalisia tai fyysisiä esteitä päästä päivätoiminnan yksiköihin. Toimintaa tarjotaan ennalta ehkäisevästi niille, jotka eivät vielä ole palveluiden piirissä. Palvelun tavoitteena on tukea ikääntyneiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä sekä edistää sosiaalista osallisuutta. Toiminta on näitä osa-alueita tukevaa.
Digitalisaation ja kehittyvien teknologioiden hyödyntäminen tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia ikääntyneiden palveluiden kehittämisessä. Etäkäyntien avulla voidaan vähentää fyysisten kotikäyntien tarvetta sekä tehostaa hoitohenkilöstön ajankäyttöä ja kotihoidon prosesseja.
Etähoivapalvelun kohderyhmänä ovat säännöllisen kotihoidon uudet ja nykyiset asiakkaat, joilla on riittävä toimintakyky ja ymmärrys osallistua etähoivapuheluihin.