Etähoivan ja etäpäivätoiminnan alueellinen malli Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakkaille tarjotaan etähoivaa ja etäpäivätoimintaa. Etähoiva tarkoittaa palvelumuotoa, jossa kotihoidon käynti toteutetaan etäyhteydellä asiakkaan käytössä olevaan tablettilaitteeseen.

Model name
Etähoivan ja etäpäivätoiminnan alueellinen malli Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakkaille tarjotaan etähoivaa ja etäpäivätoimintaa. Etähoiva tarkoittaa palvelumuotoa, jossa kotihoidon käynti toteutetaan etäyhteydellä asiakkaan käytössä olevaan tablettilaitteeseen.

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

12.08.2025

Viimeksi muokattu

20.08.2025
Ratkaisun perusidea

Kun asiakkaalla havaitaan tarve etähoivaan, arviointitiimiin ollaan yhteydessä asian edistämiseksi. Kohtaaminen voi tapahtua joko asiakasohjauksen yhteydessä tai arviointitiimin toimesta. Lisäksi jo kotihoidon piirissä oleva asiakas voidaan ohjata etähoivan palveluiden piiriin.

Kotihoidon arviointitiimi kartoittaa uuden asiakkaan tarpeet ja jos asiakas soveltuu etähoivamalliin, tilataan etähoivapalvelu etähoivayksikön lähiesihenkilöltä. Palvelu sisällytetään kotihoidon palvelu- ja hoitosuunnitelmaan ja kuuluu arviointitiimin päätökseen, joka tehdään keskitettyjen palveluiden yksikössä.

Arviointitiimi tai kotihoito tiedottaa asiakasta palvelun aloituksesta, ilmoittaa keskitettyyn etähoivayksikköön laitteen asennusajankohdan ja sopii koesoiton etähoivan tiimistä asiakaslaitteeseen. Hoitaja vie asiakkaan kotiin etähoivayksiköstä lainatun tablettilaitteen. Laitteeseen tehdään hoitajan läsnä ollessa koesoitto ja varmistetaan, että asiakas osaa käyttää laitetta ja ymmärtää laitteen käyttötarkoituksen. Laite jätetään asiakkaan käyttöön. 

Etähoivayksikkö toteuttaa hoito- ja palvelusuunnitelman mukaiset etähoivakäynnit muodostamalla tabletilla kuva- ja ääniyhteys asiakkaan ja hoitajan välille. Mikäli etähoivan hoitaja huomaa, että asiakkaan palveluntarve muuttuu, on hän yhteydessä alueen arviointitiimiin, jossa palveluntarve arvioidaan uudestaan.

Etähoiva on aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeita varten suunniteltua hoitoa. Etähoivasoitoilla toteutetaan hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisia toimia, kuten lääkehoidon varmistamista, päivittäisten toimintojen, kuten pukeutumisen ja ravitsemuksen ohjaamista, hygienian varmistamista, sekä asiakkaan päivärytmin ja sosiaalisen toimintakyvyn tukemista.

Etähoivakäyntejä voidaan järjestää joko kotikäyntien lisänä tai ne voivat muodostaa pääosan asiakkaan kotihoidon käynneistä. Etähoivakäyntien määrä ja yksittäisten käyntien pituus määritetään aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan.

Etähoivalaitteisiin voidaan luoda myös niin sanottuja omaisyhteyksiä, jolloin myös omaiset voivat soittaa niihin kuvapuheluita.

Etäpäivätoimintaan hakeudutaan asiakasohjauksen kautta, ja palveluun tarvitaan päätös. Ryhmä kestää tunnin. Yksi osallistumiskerta maksaa 6 euroa. Hyvinvointialue kustantaa tarvittavan etälaitteen. Ensimmäiseen kertaan voi tutustua maksutta. Palvelun tavoitteena on tukea ikääntyneiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä sekä edistää sosiaalista osallisuutta. Etäpäivätoiminnassa hyödynnetään Sävelsirkku -ohjelmistoa toiminnan toteutuksessa.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Itä-Uudenmaan kotihoidossa etäpalvelut on tuotu vakiintuneeksi osaksi kotihoidon palvelukokonaisuutta. Etäyhteydellä toteutetaan kotihoidon käyntejä. Etäpalveluilla pyritään vastaamaan väestön ikääntymiseen ja lisääntyvään palveluntarpeeseen.

Etäpäivätoiminta on suunnattu koko hyvinvointialueen ikääntyvälle väestölle. Toiminta on suunnattu erityisesti niille, joilla on sosiaalisia tai fyysisiä esteitä päästä päivätoiminnan yksiköihin. Toimintaa tarjotaan ennalta ehkäisevästi niille, jotka eivät vielä ole palveluiden piirissä. Palvelun tavoitteena on tukea ikääntyneiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä sekä edistää sosiaalista osallisuutta. Toiminta on näitä osa-alueita tukevaa.

Digitalisaation ja kehittyvien teknologioiden hyödyntäminen tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia ikääntyneiden palveluiden kehittämisessä. Etäkäyntien avulla voidaan vähentää fyysisten kotikäyntien tarvetta sekä tehostaa hoitohenkilöstön ajankäyttöä ja kotihoidon prosesseja. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Etähoivapalvelun kohderyhmänä ovat säännöllisen kotihoidon uudet ja nykyiset asiakkaat, joilla on riittävä toimintakyky ja ymmärrys osallistua etähoivapuheluihin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ammattilaisilla tulee olla tablettilaitteita, joita voidaan lainata asiakkaiden käyttöön. Hoitohenkilöstölle on varattava tietokoneet, joissa on kamera ja mikrofoni. Tietoturvan on oltava asianmukaisesti toteutettu. Laitteiden tulee olla toimintavarmoja ja niiden käytettävyyden tulee täyttää vaatimukset. Laitetoimittajalta edellytetään helposti saavutettavia ja nopeasti reagoivia tukipalveluita.

Ammattilaisilla tulee olla palvelun käyttäjätunnus, mikrofonilla ja kameralla varustettu tietokone sekä riittävä osaaminen palvelualustan käyttöön. Hänen on ymmärrettävä etäkäynnillä hoidettavat asiat ja osattava arvioida asiakkaan soveltuvuus etäyhteyteen. Hoitajan täytyy myös tunnistaa vikatilanteet ja muutokset asiakkaan voinnissa, sekä suhtautua myönteisesti teknologian käyttöön.

Asiakkaalta edellytetään riittävää toimintakykyä ja kykyä ymmärtää etäpalveluun osallistumisen edellytyksiä. Etäpalvelun hyödyntämisen esteenä voivat olla esimerkiksi pitkälle edennyt muistisairaus, mielenterveyden häiriöt, alentunut kuulon taso tai muut toimintakyvyn rajoitteet, jotka vaikeuttavat laitteen käyttöä tai edellyttävät fyysisiä kotikäyntejä.

Asiakkaan kotiympäristössä tulee varmistaa asianmukaiset matkapuhelinverkkoyhteydet. Tarvittaessa etälaitteelle etsitään paikka, jossa yhteys on mahdollisimman hyvä.

Hoitajille tarjotaan koulutusta ja tarvittaessa kertausta. Soittokäytännöistä on oltava kirjalliset ohjeet saatavilla. Asiakkaille harjoitellaan soittoihin vastaamista ja laitteiden käyttöä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle perustettiin alueellinen etähoivayksikkö. Yksikkö toimii keskitetysti ja palvelee koko alueen asukkaita, asuinpaikkakunnasta riippumatta. Tämä on johtanut kasvaviin etähoivan asiakasmääriin ja palvelu on vakiintunut palvelutarjontaan.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella päivätoimintaa laajennettiin etäpäivätoiminnalla. Palvelua järjestää erillinen henkilökunta. Palvelua tarjotaan koko hyvinvointialueen asukkaille ja erityisesti asukkaille, jotka asuvat kaukana palveluista ja missä ei ole päivätoimintaa tarjolla. Etäpäivätoiminta ei ole lähtenyt ihan odotetusti käyntiin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Etätoiminnan toteuttaminen edellyttää sitoutumista kaikilla organisaation tasoilla. Kehittämistä johdetaan kokonaisuutena yhteistyössä palvelutuotannon kanssa. On tärkeää määritellä toimijoiden roolit ja vastuut selkeästi. Esihenkilöiden tehtävänä on varmistaa etähoivan edellytykset, mukaan lukien tieto- ja muutosjohtaminen. Osaamisen vahvistaminen, perehdytys ja viestintä ovat keskeisiä onnistumisen edellytyksiä.

Etäpäivätoiminnan jalkautumisessa on tärkeää, että kaikissa palveluissa tiedetään palvelun olemassaolosta ja se mielletään "omaksi", jotta sitä osataan markkinoida asiakkaille.

Kansikuva
""

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä