Etäkonsultaatio vaativiin ero-, huolto- ja tapaamisriitoihin
Sähköisiä kanavia hyödyntävä monitoimijainen etäkonsultaatio ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat pitkittyneitä ja komplisoituneita ero-, huolto- ja tapaamisriitatilanteita. Toteutus järjestöyhteistyössä Ensi- ja turvakotien liiton ja sen jäsenyhdistysten kanssa.
Pohjoisen yhteistoiminta-alueen (YTA) muodostavat Kainuu, Keski-Pohjanmaa, Lappi ja Pohjois-Pohjanmaa.
Pohjoisen OT- keskus jatkokehittämishankkeen v.2021 tekemässä tarvekartoituksessa alueen sosiaali- ja terveysalan sekä sivitysalan ammattilaiset nostivat esiin tuen tarpeita useissa erityisen vaativissa asiakastilanteissa. Yksi esiin nostettu aihe oli vaativat ero- ja huoltoriita tilanteet.
Vaativat erotilanteet ovat niitä, joihin kietoutuu usein huolto- ja tapaamisriidan lisäksi lapsen kaltoinkohtelua ja traumatisoitumista, seksuaalirikosepäilyjä, väkivaltaa tai sen uhkaa, jopa perhesurman riski (Halila ym. 2019).
Vaativan asiakasryhmän kanssa työskentelyssä moniammatillisen ja yhteisen tilannekuvan muodostuminen on tärkeää, mutta nykytilanteesa se on erittäin puutteellista. Moniammatillinen riskiarvio puuttuu ja auttamistyössä ei välttämättä ole mukana yhteistyöverkosto. Vaativissa erotilanteissa eri toimijatahojen välillä ei ole toimivia käytäntöjä ja työskentelymenetelmiä. (STM Lasten ja nuorten vaativimpien palveluiden osaamis- ja tukikeskuksia valmistelevan työryhmän raportti 2021:18). Tarvitaan siis uusia yhteistyökäytänteitä.
OT- keskus auttaa palvelujärjestelmää ratkaisemaan lasten, nuorten ja perheiden kaikista vaikeimpia ja kompleksisimpia kysymyksiä moniammatillisen yhteistoiminnan avulla. Vaikeista kysymyksistä pystytään tekemään vähemmän vaikeita ja tukemaan näin perustason kuin erityistason toimijoita. Verkostomaisesti toimivalla ja maantieteellisesti laajalla sekä harvaan asutulla Pohjoisen OT- keskuksen alueella on järkevää ja kustannustehokasta toteuttaa palveluja digitaalisesti.
Etäkonsultaatiota varten osallistujat tarvitsevat tietokoneen, mikrofonin ja kuulokkeet sekä verkkoyhteyden täyttääkseen sähköisen esitietolomakkeen eKollega.fi -verkkosivuilla. Varsinaista etäkonsultaatiota varten tarvitaan Teams tai vastaava viestintäalusta. Etäkonsultaatiota varten osallistujien tilan valinnassa on huomioitava salassapitovelvollisuuden huolellinen toteutuminen.
Työssään vaativia tapauksia harvoin kohtaavat ammattilaiset tarvitsevat tukea erityiskysymyksissä.
Ne lapset, nuoret ja perheet, joiden kohdalla riittävä apu on jäänyt saamatta, saavat näin paremmin tarpeitaan vastaavan tuen.
Etäkonsultaatiota pilotoitiin loka-marraskuussa 2021 Pohjoisella YTA- alueella yhteensä 5 kertaa. Pilotin suunnitteluun ja toteutukseen osallistuivat: Ensi- ja turvakotien liitto (/Turvassa -hanke, Turun ensi- ja turvakoti, VIOLA -väkivallasta vapaaksi ry ja Tukikeskus Varjo: 4 konsultaatiota antavaa asiantuntijaa), Pohjoinen OT- keskus jatkokehittämishanke (pilotin vetovastuu ja etäkonsultaatiotoiminnan koordinaatio) ja Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus (Virtu- sähköinen sosiaali- ja terveyskeskusalusta ja eKollega- verkkosivusto).
Vaativan asiakasryhmän kanssa työskentelyn moniammatillisen ja yhteisen tilannekuvan muodostuminen vahvistuu, moniammatillinen riskiarviota osataan tehdä ja hyödynnetään monitoimijaista yhteistyöverkostoa (esim. järjestöjen osaamista).
Eri toimijatahojen välille muodostuu yhteisiä uusia työkäytäntöjä ja työskentelymenetelmiä; sähköinen esitietolomake (lähetetään suojatussa yhteydessä Virtu.fi -palvelussa) mahdollistaa konsultaatiota antavan osapuolen perehtymisen asiakkaan tilanteeseen sekä ryhmän keskinäisen asian ennakkokäsittelyn ennen varsinaista etäkonsultaatioistuntoa (vrt. puhelinkonsultaatio). Etäkonsultaatio työtapana vakiintuu ammattilaisten arjessa.
Etäkonsultaatioista kerätään palaute konsultaatiota pyytäneiltä ammattilaisilta. Palautteita hyödynnetään palvelun jatkokehittämisessä.
Toimintamalli on tarkoitettu kuntien sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan ammattilaisille. Pääsääntöisesti konsultaatiotarpeet tulevat lastensuojelun sosiaalityöntekijöiltä.
Välillinen kohderyhmä ovat näiden ammattilaisten asiakkaat: lapset, nuoret ja perheet.