Tavoitteena oli kehittää helposti muokattava toimintamalli etäkonsultaatioihin perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. Toimintamallia on pilotoitu alkuperäisessä tarkoituksessaan erikoissairaanhoitoon sekä perusterveydenhuollon sisäisesti.  

 

Toimintaympäristö

Terveydenhuollon toimintaympäristö ja palvelutarpeet muuttuvat väestön ikääntyessä ja palvelujen keskittyessä isompiin taajamiin. Hallituksen esityksessä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaiksi (18.8.2014) nostettiin esille sähköisten palveluiden mahdollisuudet kansalaisten lähipalveluiden tuottamiseksi. Myös sosiaali- ja terveysministeriö edellyttää uusissa digitalisaatiolinjauksissaan, että tulevaisuudessa digitaalisia palveluita on oltava tarjolla ajasta ja paikasta riippumattomasti.

Väljästi asutuilla alueilla erilaisten sähköisten ja etä- ja mobiilipalvelujen avulla voidaan vaikuttaa kansalaisten tasavertaiseen asemaan terveyspalvelujen saatavuudessa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Väljästi asutuilla alueilla ammattilaisten työskentelyä voidaan tukea ja helpottaa kehittämällä ammattilaisten välisiä etäkonsultaatioita ja -kokouksia. Sähköisten hyvinvointipalvelujen kuten etähoidon ja etävastaanottojen kehittäminen vaatii asiakasprosessien ja hoitopolkujen sekä niihin liittyvien työ- ja toimintaprosessien yhtenäistämistä ja kehittämistä, pelkkä sähköisten palveluiden käyttäminen ei ole riittävää vaikuttavuuden saavuttamiseksi. Kehittämisessä on keskeistä selvittää, mitä palveluja kannattaa toteuttaa etä- tai mobiilipalveluna. Kehittämistyö tulee toteuttaa asiakaslähtöisesti huomioiden asiakkaiden tarpeet, ottaa asiakkaat mukaan kehittämiseen ja samalla sitouttaa heitä palvelujen käyttöönottoon. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen keskittäminen suurempiin yksiköihin tulee heikentämään palveluiden saatavuutta pienemmillä paikkakunnilla. Etäisyyksien kasvaminen lisää myös liikkumiskustannuksia. Palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden vuoksi on tärkeää, että palveluita täydennetään etäpalveluina tai virtuaalivastaanotoilla. Väljästi asutuilla alueilla, joissa on pitkät välimatkat, mahdollistuu etäpalvelujen avulla asiakkaille erilaisten terveyspalvelujen saatavuus. Etävastaanotot helpottavat asiointia ja tuovat muun muassa erikoissairaanhoitopalvelut lähemmäksi asiakasta. Etävastaanottojen avulla asiakkaat voivat välttyä pitkiltä matkustamisilta, jolloin myös matkakustannukset pienenevät.

Koska ikääntyneiden palvelujen tarpeet kasvavat ja tavoitteena on mahdollistaa kotona asuminen mahdollisimman pitkään, tarvitaan uudenlaisia tapoja toteuttaa terveyspalveluja. Terveyttä ja toimintakykyä edistävien palvelujen järjestäminen etäpalveluna mobiililaitteiden avulla näkyy parhaimmillaan kotona asuville iäkkäille asiakkaille elämänlaadun ja kodin turvallisuuden parantumisena sekä sosiaalisen kanssakäymisen lisääntymisenä.

Tulevaisuudessa asiakkaat näkevät erilaisten omaseurantasovellusten avulla yksilöllisen hoitosuunnitelmansa ja voivat osallistua aktiivisesti omien sairauksiensa hoitoon ja ennaltaehkäisyyn sekä hoidon suunnitteluun. Omaseurannan sovellukset ja älykkäät oirearviot mahdollistavat asiakkaan kanssa kommunikoinnin jo ennen vastaanotolle tuloa.

Etäyhteydet ja etäkonsultaatiot tukevat myös terveydenhuollon ammattilaisia mahdollistaen ja helpottaen yhteydenpitoa kollegoihin. Se auttaa oman työn tekemisessä ja hallinnassa sekä lisää työhyvinvointia ja jaksamista. Etävastaanottojen mahdollisuus toimii myös lääkäreiden rekrytointivalttina pitkien etäisyyksien päässä oleville terveysasemille.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Etäkonsultaatiomallin kehittämisessä on ollut mukana organisaation sähköisen asioinnin tiimi sekä eri yksiköistä ammattilaisia mukana suunnittelemassa toimintamallin soveltuvuutta eri toimialoille sekä sen pilotointia. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on tuottaa helposti muokattava etäkonsultaatioihin soveltuva toimintamalli. Toimintamallia voidaan hyödyntää ammattilaisten väliseen etäkonsultaatioon erilaisissa ympäristöissä sosiaali- ja terveydenhuollossa. 

Toteutussuunnitelma
  • Etäkonsultaatiotoimintamallin laadinta
  • Etäkonsultaatiotoimintamallin muokkaaminen sopimaan erilaisiin palveluihin sekä sen pilotointi näissä kokonaisuuksissa. 
  • Etäkonsultaatiotoiminnan pysyväksi toimintatavaksi ottaminen organisaatiossa. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä heidän asiakkaansa. Kehittämistyössä on osallistettu ammattilaisia toimintamallin suunnitteluun aktiivisesti. Toimintamallin kehittämiseen on vaikuttaneet myös saadut asiakaspalautteet. 

Ideointi

Etäkonsultaatioiden soveltamiskohteita on tunnistettu useita aiemmin tehdyssä kartoituksessa sekä näitä on tunnistettu lisää hankkeen myötä. 

 

Idean valinta

Etäkonsultaatiotoimintamallia pilotointiin neljälle eri erikoisalalle vuonna 2021 sekä ammattilaisten toiveiden pohjalta toteutettiin lääkehoidon etäkonsultaatiopilotti vuonna 2022. 

Toimintamallia muokattiin myös perusterveydenhuollon sisäisiin konsultaatioihin vuonna 2022. Toimintamallia pilotointiin kotisairaalassa hoitaja-lääkärikonsultaatioissa sekä fysioterapiassa kotiutusta tukevassa etäkonsultaatiossa. 

Kokeilussa opittua

Toimintamallin kehittämisessä sekä sen pilotoinnissa on tunnistettu, että etäkonsultaatioille on tarvetta ja niistä saatava hyöty konkretisoituu asiakkaille jopa enemmän (palveluiden saatavuus parempaa haja-asutusalueelle, matkustusaika ja -kustannukset vähenee, jne.) kuin ammattilaiselle. 

Toimintamallien jalkauttaminen vaatii työajan resurssointia sekä vahvaa organisaation tahtotilaa sekä organisaation johdon tukea, että toimintamallit voivat jäädä pysyväksi osaksi toimintaa. 

Ratkaisun perusidea

Tarkoituksena on tuottaa etäkonsultaatioihin toimintamalli, joka on helposti muokattavissa eri palvelukokonaisuuksiin.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin muokkaaminen ja soveltaminen eri palvelukokonaisuuksiin vaatii organisaation ammattilaisilta työaikaa kehitystyöhön. Käyttöönottaminen vaatii henkilökunnan osaamisen varmistamista ja kouluttamista. 

Pilotoinnin jälkeen toimintamallia on tarkasteltava kriittisesti sekä tarvittaessa muokattava saatujen käyttökokemuksien perusteella. 

Pysyvä käyttöönotto vaatii koko organisaation sitoutumista ja jatkuvaa käytön seurantaa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Etäkonsultaatiotoimintamallin kehittäminen on osoittautunut teknisesti haastavaksi, koska alueella on käytössä useita eri potilastietojärjestelmiä ja esimerkiksi yhteinäinen kalenterinäkymä ammattilaisilta puuttuu. Toimintamallin jalkauttaminen ja pysyvä käyttöönotto vaatii selkeästi resurssoitua työaikaa ammattilaisilta. 

Toimintamallista on pyritty laatimaan helposti muokattava ja sovellettava, että se palvelisi mahdollisimman montaa palvelukokonaisuutta ja, että sen käyttöä voidaan laajentaa tulevalla hyvinvointialueella. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäkonsultaatioiden tarve on tunnistettu organisaatiossa, mutta toimintaympäristön muutokset (korona, asiakkaiden kasvanut palvelutarve, rekrytointihaasteet, jne.) ovat vaikuttaneet etäkonsultaatiotoimintamallin jalkauttamiseen. 

Etäkonsultaatioiden sujuva toteuttaminen vaatisi myös teknistä kehittämistä, esimerkiksi yhtenäisien kalenterinäkymien mahdollistamista.