Etäkonsultaatioiden toimintamalli POSOTE20
Tavoitteena oli kehittää helposti muokattava toimintamalli etäkonsultaatioihin perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. Toimintamallia on pilotoitu alkuperäisessä tarkoituksessaan erikoissairaanhoitoon sekä perusterveydenhuollon sisäisesti.
Terveydenhuollon toimintaympäristö ja palvelutarpeet muuttuvat väestön ikääntyessä ja palvelujen keskittyessä isompiin taajamiin. Hallituksen esityksessä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaiksi (18.8.2014) nostettiin esille sähköisten palveluiden mahdollisuudet kansalaisten lähipalveluiden tuottamiseksi. Myös sosiaali- ja terveysministeriö edellyttää uusissa digitalisaatiolinjauksissaan, että tulevaisuudessa digitaalisia palveluita on oltava tarjolla ajasta ja paikasta riippumattomasti.
Väljästi asutuilla alueilla erilaisten sähköisten ja etä- ja mobiilipalvelujen avulla voidaan vaikuttaa kansalaisten tasavertaiseen asemaan terveyspalvelujen saatavuudessa.
Väljästi asutuilla alueilla ammattilaisten työskentelyä voidaan tukea ja helpottaa kehittämällä ammattilaisten välisiä etäkonsultaatioita ja -kokouksia. Sähköisten hyvinvointipalvelujen kuten etähoidon ja etävastaanottojen kehittäminen vaatii asiakasprosessien ja hoitopolkujen sekä niihin liittyvien työ- ja toimintaprosessien yhtenäistämistä ja kehittämistä, pelkkä sähköisten palveluiden käyttäminen ei ole riittävää vaikuttavuuden saavuttamiseksi. Kehittämisessä on keskeistä selvittää, mitä palveluja kannattaa toteuttaa etä- tai mobiilipalveluna. Kehittämistyö tulee toteuttaa asiakaslähtöisesti huomioiden asiakkaiden tarpeet, ottaa asiakkaat mukaan kehittämiseen ja samalla sitouttaa heitä palvelujen käyttöönottoon.
Etäkonsultaatiomallin kehittämisessä on ollut mukana organisaation sähköisen asioinnin tiimi sekä eri yksiköistä ammattilaisia mukana suunnittelemassa toimintamallin soveltuvuutta eri toimialoille sekä sen pilotointia.
Tavoitteena on tuottaa helposti muokattava etäkonsultaatioihin soveltuva toimintamalli. Toimintamallia voidaan hyödyntää ammattilaisten väliseen etäkonsultaatioon erilaisissa ympäristöissä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- Etäkonsultaatiotoimintamallin laadinta
- Etäkonsultaatiotoimintamallin muokkaaminen sopimaan erilaisiin palveluihin sekä sen pilotointi näissä kokonaisuuksissa.
- Etäkonsultaatiotoiminnan pysyväksi toimintatavaksi ottaminen organisaatiossa.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä heidän asiakkaansa. Kehittämistyössä on osallistettu ammattilaisia toimintamallin suunnitteluun aktiivisesti. Toimintamallin kehittämiseen on vaikuttaneet myös saadut asiakaspalautteet.
Etäkonsultaatioiden soveltamiskohteita on tunnistettu useita aiemmin tehdyssä kartoituksessa sekä näitä on tunnistettu lisää hankkeen myötä.
Etäkonsultaatiotoimintamallia pilotointiin neljälle eri erikoisalalle vuonna 2021 sekä ammattilaisten toiveiden pohjalta toteutettiin lääkehoidon etäkonsultaatiopilotti vuonna 2022.
Toimintamallia muokattiin myös perusterveydenhuollon sisäisiin konsultaatioihin vuonna 2022. Toimintamallia pilotointiin kotisairaalassa hoitaja-lääkärikonsultaatioissa sekä fysioterapiassa kotiutusta tukevassa etäkonsultaatiossa.
Toimintamallin kehittämisessä sekä sen pilotoinnissa on tunnistettu, että etäkonsultaatioille on tarvetta ja niistä saatava hyöty konkretisoituu asiakkaille jopa enemmän (palveluiden saatavuus parempaa haja-asutusalueelle, matkustusaika ja -kustannukset vähenee, jne.) kuin ammattilaiselle.
Toimintamallien jalkauttaminen vaatii työajan resurssointia sekä vahvaa organisaation tahtotilaa sekä organisaation johdon tukea, että toimintamallit voivat jäädä pysyväksi osaksi toimintaa.