Etäkonsultaatioiden toimintamalli POSOTE20
Tavoitteena oli kehittää helposti muokattava toimintamalli etäkonsultaatioihin perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. Toimintamallia on pilotoitu alkuperäisessä tarkoituksessaan erikoissairaanhoitoon sekä perusterveydenhuollon sisäisesti.
Toimintamallin nimi
Tavoitteena oli kehittää helposti muokattava toimintamalli etäkonsultaatioihin perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. Toimintamallia on pilotoitu alkuperäisessä tarkoituksessaan erikoissairaanhoitoon sekä perusterveydenhuollon sisäisesti.
Tarkoituksena on tuottaa etäkonsultaatioihin toimintamalli, joka on helposti muokattavissa eri palvelukokonaisuuksiin.
Terveydenhuollon toimintaympäristö ja palvelutarpeet muuttuvat väestön ikääntyessä ja palvelujen keskittyessä isompiin taajamiin. Hallituksen esityksessä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaiksi (18.8.2014) nostettiin esille sähköisten palveluiden mahdollisuudet kansalaisten lähipalveluiden tuottamiseksi. Myös sosiaali- ja terveysministeriö edellyttää uusissa digitalisaatiolinjauksissaan, että tulevaisuudessa digitaalisia palveluita on oltava tarjolla ajasta ja paikasta riippumattomasti.
Väljästi asutuilla alueilla erilaisten sähköisten ja etä- ja mobiilipalvelujen avulla voidaan vaikuttaa kansalaisten tasavertaiseen asemaan terveyspalvelujen saatavuudessa.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä heidän asiakkaansa. Kehittämistyössä on osallistettu ammattilaisia toimintamallin suunnitteluun aktiivisesti. Toimintamallin kehittämiseen on vaikuttaneet myös saadut asiakaspalautteet.
Toimintamallin muokkaaminen ja soveltaminen eri palvelukokonaisuuksiin vaatii organisaation ammattilaisilta työaikaa kehitystyöhön. Käyttöönottaminen vaatii henkilökunnan osaamisen varmistamista ja kouluttamista.
Pilotoinnin jälkeen toimintamallia on tarkasteltava kriittisesti sekä tarvittaessa muokattava saatujen käyttökokemuksien perusteella.
Pysyvä käyttöönotto vaatii koko organisaation sitoutumista ja jatkuvaa käytön seurantaa.
Etäkonsultaatioiden tarve on tunnistettu organisaatiossa, mutta toimintaympäristön muutokset (korona, asiakkaiden kasvanut palvelutarve, rekrytointihaasteet, jne.) ovat vaikuttaneet etäkonsultaatiotoimintamallin jalkauttamiseen.
Etäkonsultaatioiden sujuva toteuttaminen vaatisi myös teknistä kehittämistä, esimerkiksi yhtenäisien kalenterinäkymien mahdollistamista.