Etäkotikuntoutuksen toimintamalli
Etäkotikuntoutuksen hallitun käyttöönoton toimintamallissa kuvataan, minkälaisella mallilla Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutetaan etäkotikuntoutusta avokuntoutuksen palveluissa.
Pirkanmaan hyvinvointialueella kotikuntoutuksessa käynnistettiin 6/2024 uutena palveluna etäkotikuntoutus. Etäkotikuntoutusta kehitettiin Pirkanmaan hyvinvointialueella HOPPU-hankkeessa vuosien 2024-2025 aikana. Etäkotikuntoutuksen käyttöönotolla on tavoite tukea kotikuntoutuksen palveluita ja mahdollistaa kotikuntoutuksen toteuttaminen tehokkaammin sekä monipuolisemmin Pirkanmaan hyvinvointialueella. Erityisesti pitkien matkojen etäisyyksien paikkakunnilla, etäkotikuntoutus mahdollistaa asiakkaalle vaihtoehtoisen tavan osallistua kuntoutusjaksolle ja mahdollistaa myös kotikuntoutuksen palveluiden toteuttamista laajemmalle asiakaskunnalle kotiympäristössä. Etäkotikuntoutuksesta hyötyvät erityisesti iäkkäät asiakkaat, jotka eivät pysty kuntoutumaan omatoimisella harjoittelulla ja kaipaavat yksilöllistä ohjausta sekä motivointia. Väestörakenteen muuttuessa vuosi vuodelta ikääntyneemmäksi edellyttää se myös kotikuntoutuksen palveluilta muutoksia, joissa yhtenä vaihtoehtona voidaan hyödyntää etäkotikuntoutukseen soveltuvia ratkaisuja sekä toimivia käytänteitä.
Etäkotikuntoutuksesta hyötyvät erityisesti iäkkäät asiakkaat, jotka eivät pysty kuntoutumaan omatoimisella harjoittelullaan ja kaipaavat yksilöllistä ohjausta sekä motivointia. Kotikuntoutukseen asiakkaan ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö, kuten kotihoidon tai sairaalan ammattilaiset. Pyyntö kuntoutustarpeen arviosta voi tulla myös palveluneuvonnasta tai kuntoutujan läheiseltä, joka on huolestunut läheisensä toimintakyvystään. Etäkotikuntoutusta voidaan tarjota sekä kotihoidon asiakkaille sekä asiakkaille, jotka eivät ole vielä kotihoidon tai kotikuntoutuksen palveluiden piirissä. Pääosin asiakaskunta koostuu ikäihmisistä, mutta myös muista väestöryhmistä.
Kotikuntoutusta suunniteltaessa asiakkaalle tehdään ensin kuntoutustarpeen arviointi. Kotikuntoukseen erikoistunut kotikuntoutuksen ammattilainen tulee kotikäynnille arvioimaan kuntoutuksen tarpeen. Asiakkaan kanssa tehdään suunnitelma, johon etäkuntoutus voidaan valita vaihtoehdoksi.
Etäkotikuntoutus toteutetaan kotikuntoutuksen tuoman tablettitietokoneen avulla. Etäkotikuntoutuksessa asiakas saa laitteen ja ohjauksen laitteen käyttöön omalta kuntoutuksen ammattilaiseltaan. Laite on tietoturvallinen ja helppokäyttöinen. Kuntoutuksen ammattilainen soittaa sovittuun aikaan ja asiakas vastaa puhelimeen painamalla vihreän luurin kuvaa.
Kotikuntoutuksen suunnitelmassa sovitaan kuntoutuksen ajankohdat ja yhteydenottotapa. Asiakas osallistuu etäkuntoutukseen suunnitelmassa sovittuina ajankohtina. Etäkuntoutus on maksullista, hinta on 12,80 euroa käynniltä. Kuntoutuskäynnin kesto on tyypillisesti 30–45 minuuttia, mutta käyntien pituus suunnitellaan aina yksilöllisen tarpeen mukaan.
Asiakasymmärrystä ja asiakkaiden kokemuksia kartoitettiin asiakaskokemuskyselyn avulla vuoden 2024 aikana.