Etäkotikuntoutuksen toimintamalli
Etäkotikuntoutuksen hallitun käyttöönoton toimintamallissa kuvataan, minkälaisella mallilla Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutetaan etäkotikuntoutusta avokuntoutuksen palveluissa.
Toimintamallin nimi
Etäkotikuntoutuksen hallitun käyttöönoton toimintamallissa kuvataan, minkälaisella mallilla Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutetaan etäkotikuntoutusta avokuntoutuksen palveluissa.
Etäkotikuntoutuksen toimintamallilla on tavoite tukea kotikuntoutuksen asiakkaiden kuntoutumista ja mahdollistaa kotikuntoutuksen toteuttaminen tehokkaammin sekä monipuolisemmin Pirkanmaan hyvinvointialueella. Erityisesti pitkien matkojen etäisyyksien paikkakunnilla, etäkotikuntoutus mahdollistaa asiakkaalle vaihtoehtoisen tavan osallistua kuntoutusjaksolle ja mahdollistaa myös kotikuntoutuksen palveluiden toteuttamista laajemmalle asiakaskunnalle kotiympäristössä. Etäkotikuntoutuksesta hyötyvät erityisesti iäkkäät asiakkaat, jotka eivät pysty kuntoutumaan omatoimisella harjoittelulla ja kaipaavat yksilöllistä ohjausta sekä motivointia. Väestörakenteen muuttuessa vuosi vuodelta ikääntyneemmäksi edellyttää se myös kotikuntoutuksen palveluiden kehittymistä, jolloin yhtenä vaihtoehtona voidaan hyödyntää etäkotikuntoutukseen soveltuvia ratkaisuja sekä toimivia käytänteitä.
Etäkotikuntoutus toteutetaan kotikuntoutuksen tuoman tablettitietokoneen avulla. Etäkotikuntoutuksessa asiakas saa laitteen ja ohjauksen laitteen käyttöön omalta kuntoutuksen ammattilaiseltaan. Laite on tietoturvallinen ja helppokäyttöinen. Kuntoutuksen ammattilainen soittaa sovittuun aikaan ja asiakas vastaa puhelimeen painamalla vihreän luurin kuvaa.
Kotikuntoutuksen suunnitelmassa sovitaan kuntoutuksen ajankohdat ja yhteydenottotapa. Asiakas osallistuu etäkuntoutukseen suunnitelmassa sovittuina ajankohtina. Etäkuntoutus on maksullista, hinta on 12,80 euroa käynniltä. Kuntoutuskäynnin kesto on tyypillisesti 30–45 minuuttia, mutta käyntien pituus suunnitellaan aina yksilöllisen tarpeen mukaan
Pirkanmaan hyvinvointialueella kotikuntoutuksessa käynnistettiin 6/2024 uutena palveluna etäkotikuntoutus. Etäkotikuntoutusta kehitettiin Pirkanmaan hyvinvointialueella HOPPU-hankkeessa vuosien 2024-2025 aikana. Etäkotikuntoutuksen käyttöönotolla on tavoite tukea kotikuntoutuksen palveluita ja mahdollistaa kotikuntoutuksen toteuttaminen tehokkaammin sekä monipuolisemmin Pirkanmaan hyvinvointialueella. Erityisesti pitkien matkojen etäisyyksien paikkakunnilla, etäkotikuntoutus mahdollistaa asiakkaalle vaihtoehtoisen tavan osallistua kuntoutusjaksolle ja mahdollistaa myös kotikuntoutuksen palveluiden toteuttamista laajemmalle asiakaskunnalle kotiympäristössä. Etäkotikuntoutuksesta hyötyvät erityisesti iäkkäät asiakkaat, jotka eivät pysty kuntoutumaan omatoimisella harjoittelulla ja kaipaavat yksilöllistä ohjausta sekä motivointia. Väestörakenteen muuttuessa vuosi vuodelta ikääntyneemmäksi edellyttää se myös kotikuntoutuksen palveluilta muutoksia, joissa yhtenä vaihtoehtona voidaan hyödyntää etäkotikuntoutukseen soveltuvia ratkaisuja sekä toimivia käytänteitä.
Etäkotikuntoutuksesta hyötyvät erityisesti iäkkäät asiakkaat, jotka eivät pysty kuntoutumaan omatoimisella harjoittelullaan ja kaipaavat yksilöllistä ohjausta sekä motivointia. Kotikuntoutukseen asiakkaan ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö, kuten kotihoidon tai sairaalan ammattilaiset. Pyyntö kuntoutustarpeen arviosta voi tulla myös palveluneuvonnasta tai kuntoutujan läheiseltä, joka on huolestunut läheisensä toimintakyvystään. Etäkotikuntoutusta voidaan tarjota sekä kotihoidon asiakkaille sekä asiakkaille, jotka eivät ole vielä kotihoidon tai kotikuntoutuksen palveluiden piirissä. Pääosin asiakaskunta koostuu ikäihmisistä, mutta myös muista väestöryhmistä.
Kotikuntoutusta suunniteltaessa asiakkaalle tehdään ensin kuntoutustarpeen arviointi. Kotikuntoukseen erikoistunut kotikuntoutuksen ammattilainen tulee kotikäynnille arvioimaan kuntoutuksen tarpeen. Asiakkaan kanssa tehdään suunnitelma, johon etäkuntoutus voidaan valita vaihtoehdoksi.
Etäkotikuntoutus toteutetaan kotikuntoutuksen tuoman tablettitietokoneen avulla. Etäkotikuntoutuksessa asiakas saa laitteen ja ohjauksen laitteen käyttöön omalta kuntoutuksen ammattilaiseltaan. Laite on tietoturvallinen ja helppokäyttöinen. Kuntoutuksen ammattilainen soittaa sovittuun aikaan ja asiakas vastaa puhelimeen painamalla vihreän luurin kuvaa.
Kotikuntoutuksen suunnitelmassa sovitaan kuntoutuksen ajankohdat ja yhteydenottotapa. Asiakas osallistuu etäkuntoutukseen suunnitelmassa sovittuina ajankohtina. Etäkuntoutus on maksullista, hinta on 12,80 euroa käynniltä. Kuntoutuskäynnin kesto on tyypillisesti 30–45 minuuttia, mutta käyntien pituus suunnitellaan aina yksilöllisen tarpeen mukaan.
Asiakasymmärrystä ja asiakkaiden kokemuksia kartoitettiin asiakaskokemuskyselyn avulla vuoden 2024 aikana.
Toimintamallin kehittäminen on edellyttänyt organisaation useamman eri tahon yhteistyötä. Mallia on kehitetty yhteistyössä kotikuntoutuksen ammattilaisten, johdon ja asiantuntijoiden, asiakkaiden ja hanketyöntekijöiden kanssa. Toimintamallin kehittyminen on edellyttänyt uuden videopuhelujärjestelmän käyttöönottoa ja sitä myötä henkilöstön koulutusta järjestelmän käyttöön sekä etäkotikuntoutuksen käytänteisiin.
Etäkotikuntoutuksen toimintamallin osalta on tarvittu resurssia ja aikaa erityisesti kotikuntoutuksen ammattilaisilta, Hoppu-hankkeen asiantuntijoilta sekä kotikuntoutuksen johdolta. Toimintamallin kehittäminen on tarvinnut myös hankerahoitusta 8 kk ajalle. Toimintamallin kehittäminen ja uuden videopuhelujärjestelmän käyttöönotto on vaatinut niin asiantuntijoilta kehittämistyötä kuin kotikuntoutuksen henkilöstön koulutusta jatkuvana vuosien 2023-2025 välisen ajan.
Toimintamalli pystytään juurruttamaan kotikuntoutuksen arkeen tiiviillä yhteistyöllä ja kehittämällä mallia asiakkaiden sekä ammattilaisten tarpeiden mukaisesti. Toimintamallin juurtuminen tarvitsee myös aikaa, jolloin voidaan nähdä, mitkä ovat etäkotikuntoutuksen hyödyt ja haasteet, jotta mallia voidaan kehittää edelleen toimivammaksi.
Arvioinnin tulokset lisätään viimeistään 1/2025.....