Etälääkäritoiminta Kymenlaaksossa
Etälääkäritoiminnalla on tarkoitus nopeutta hoitoon pääsyä ja purkaa hoitojonoja. Toiminta käsittää sekä etälääkärin konsultaation, että etälääkärin vastaanoton käytön Kymsoten asiakasohjauksen ensilinjassa. Asiakkaat ohjautuvat palveluun hoidontarpeen arvion kautta.
Kymenlaakson hyvinvointialue toimii Kymenlaakson alueella, jonka väkiluku on n. 170 000 asukasta. Väestön ikääntyminen Kymenlaaksossa aiheuttaa lisääntyvää hoidon tarvetta ja siihen vastataan yhä pienenevillä resursseilla. Lisäksi Koronapandemia on lisännyt hoitovelkaa ja hoitojonoja kasvattaen palveluihin pääsyn odotusaikoja. Kansallisessa päätöksenteossa on asetettu velvoite 7 vrk:ssa kiireettömään hoitoon pääsemiseksi.
Kymenlaakson hyvinvointialueella asiakasohjaus on keskitetty asiakaspalveluyhtiön toiminnaksi. Lääkäreiden vastaanottopalveluiden saatavuudessa ollut huomattavia ongelmia Kymenlaakson alueella.
Palveluneuvonnan ja ohjauksen vahvistamisella tavoitellaan sitä, että asiakkaat ohjautuvat oikeaan palveluun, oikeaan aikaan ja asiakkaan hoito alkaa jo ensikontaktissa. Tämän toteuttaminen vaatii panostusta ensilinjan toimintaan ja etäpalveluihin. Strategisena lähtökohtana toimintamallille on hoidon saatavuuden parantaminen. Toiminta liittyy myös strategiseen tavoitteeseen etäpalveluiden ja digipalveluiden lisäämisestä Kymenlaaksolaisille asukkaille.
Etälääkäritoiminnalla lisätään mahdollisuuksia päästä hoidon tarpeen arvioinnin kautta nopeammin lääkärin vastaanotolle sellaisissa asioissa, jotka soveltuvat etälääkärin vastaanotolle. Lisäksi hoitajan tekemässä hoidontarpeen arvioinnissa on mahdollisuus nopeaan etälääkärin konsultaatioon asiakkaan hoidon edistämiseksi.
Kehittämistyössä ollut mukana laaja ammattilaisten joukko sekä asiakaspalveluyhtiöstä, Kymenlaakson hyvinvointialueen Tulevaisuuden sote-keskushankkeesta kuin Kymenlaakson hyvinvointialueen vastaanottopalveluista. Lääkäreitä, hoitajia sekä kehittämisen ja ICT alan asiantuntijoita. Toimintamallia on työstetty yhdessä työpajatyöskentelyllä.
Tavoitteenamme on vastata sekä asiakkaiden asiointitapojen muutokseen, että rakentaa vastaanottopalveluiden työtavat vastaamaan modernia työn tuottamisen tapaa. Tavoitteena on myös lisätä asiakkaiden asiointia digitaalisissa palveluissa.
Toiminnalla tavoitellaan hoitojonojen purkamista sekä lääkärin ja hoitajan palveluihin pääsyn nopeutumista ja helpottumista. Tavoitteena on myös vapauttaa fyysisiä terveysasemien vastaanottoaikoja niille asiakkaille, joiden asiaa ei voida hoitaa etäpalvelun kautta.
Mittareina:
- Etälääkärikontaktien määrä
- Tilastot siitä miten paljon asiakkaita pystytään hoitamaan etävastaanotolla verrattuna kuinka paljon asiakkaita siirtyy fyysisiin vastaanottopalveluihin.
- Työpajojen pitäminen toimintamallin muodostamiseksi
- Toimintamallin luominen, prosessikuvauksen tekeminen ja ammattilaisten roolien määrittely
- Listaukset siitä, millä indikaatioilla ohjaudutaan etävastaanotolle
- Tekniset määrittelyt ja muutokset potilastietojärjestelmään kirjausten ja tilastointien osalta
- Videovastaanotto sovelluksen käyttöönotto
- Henkilökunnan koulutukset ja ohjeistus toimintamallin mukaisesti.
- Säännölliset seurantapalaverit toiminnan käynnistyttyä
Kohderyhmänä kaikki Kymenlaakson asukkaat, jotka hoidon tarpeen arvioinnin kautta voidaan ohjata lääkärin etävastaanotolle tai joiden asian edistäminen vaatii hoitajan kautta toteutettavaa etälääkärin konsultaatiota.