Etälaitteella toteuttavat etäryhmät
Seniorikeskusten alaiset palvelukeskukset järjestävät etälaitteella ryhmiä asiakkaille, joilla on käytössään etälaite ja haasteita osallistua kodin ulkopuoliseen toimintaan. Ryhmillä tuetaan sosiaalista osallisuutta, toimintakykyä sekä aivoterveyttä.
Seniorikeskusten palvelukeskukset järjestävät monipuolista maksutonta toimintaa kotona asuville senioreille. Kaikki eivät kuitenkaan pääse osallistumaan palvelukeskuksen toimintaan ja etäryhmät ovat mahdollisuus viedä palvelua kotiin. Etäryhmät toteutetaan etälaitteella, joka on käytössä mm. etähoidossa. Käytännössä asiakkaat ovat pääosin kotihoidon asiakkaita, joilla on vaikeuksia osallistua palvelukeskusten lähiryhmiin.
Seniorikeskusten palvelukeskukset ovat järjestäneet etäryhmiä jo pitkään. Koronan aikana etäryhmien määrä lisääntyi merkittävästi ja toimintamallit lähtivät eriytymään. Ryhmänohjaajilla ei ollut yhteisesti sovittuja käytäntöjä ja tavoitteita. Palvelukeskuksia oli 15 ja ryhmiä ohjaavia ammattilaisia oli vaihteleva määrä. Vuonna 2021 ryhmiä oli vuoden aikana n. 300. Ryhmien kesto on ollut n. 10-12 viikkoa, mutta asiakkaat usein jatkavat ryhmässä, kun uusi jakso alkaa. Osa asiakkaista on myös useammassa ryhmässä. Ryhmien täyttöasteissa oli hyvin suuret vaihtelut. Koronan aikana tunnistettiin, että ryhmien määrä laskee, kun lähipalvelut voivat jälleen toimia, mutta oli hankala ennustaa mikä on optimaalinen määrä ryhmiä. Myös sisältöjen osalta oli paljon vaihtelua ja myös päällekkäistä tarjontaa.
Kehittämiseen on osallistunut laaja joukko etäryhmäohjaajia ja esihenkilöitä. Rakenneuudistushankkeessa selvitettiin nykytilaa ja ongelmia. Tulevaisuuden sote- uudistuksen aikana luotiin ratkaisuvaihtoehtoja ja aloitettiin niiden jalkauttaminen. Kehittäminen jatkuu kestävän kasvun hankkeessa.
Kehittää palveluita ja hoitoa sekä niiden saatavuutta. Kehitetään ennaltaehkäisyä, ongelmien varhaista tunnistamista ja palvelujen oikea aikaisuutta tähdäten hoito-, kuntoutus- ja palveluvelan purkamiseen.
Kehittämällä kotona asumista tukevia palveluja estetään ja hidastetaan raskaimpiin palveluihin siirtymisen tarvetta. Hankkeella vastataan kaupunkistrategian tavoitteeseen huolehtia ikääntyvän väestön palvelutarpeista monipuolisesti.
Etäryhmätoiminnan kehittämisen painopisteenä on tavoitteellisen kuntouttavan sisällön vahvistaminen, omalla laitteella osallistumisen mallin luominen sekä ryhmänohjaajien kouluttaminen ja tukeminen sekä kirjaamiseen liittyvien asioiden edistäminen.
Kehittämisen kohteena on ollut erityisesti sisäiset prosessit ja osittain asiakkaille näkyvä palvelu. Asiakkaiden osallistuminen kehittämiseen on ollut haaste, koska heillä on rajalliset mahdollisuudet osallistua kodin ulkopuolella ja palaute ryhmissä on aina tyytyväistä, kun ohjaajat sitä kysyvät. Myös erillisten tiedonkeruulomakkeiden lähettäminen on hankalaa, koska osallistujilla voi olla vaikeuksia palauttaa niitä ja joillakin voi olla hankala yhdistää mihin lomake liittyy. Kehittämisessä on kerätty ja hyödynnetty hiljaista tietoa, jota on kertynyt ilmoittajille ja ryhmänohjaajille.
Kehittämiseen on osallistunut senioriasiakkaiden kanssa toimivia työntekijöitä, lisäksi on tehty yhteistyötä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa, päällekkäisen palvelun vähentämisen ja yhteistyön vahvistamiseksi.