Seniorikeskusten alaiset palvelukeskukset järjestävät etälaitteella ryhmiä asiakkaille, joilla on käytössään etälaite ja haasteita osallistua kodin ulkopuoliseen toimintaan. Ryhmillä tuetaan sosiaalista osallisuutta, toimintakykyä sekä aivoterveyttä.

Toimintamallin nimi
Etälaitteella toteuttavat etäryhmät
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Seniorikeskusten alaiset palvelukeskukset järjestävät etälaitteella ryhmiä asiakkaille, joilla on käytössään etälaite ja haasteita osallistua kodin ulkopuoliseen toimintaan. Ryhmillä tuetaan sosiaalista osallisuutta, toimintakykyä sekä aivoterveyttä.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupungin seniorikeskusten palvelukeskukset
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

10.10.2023

Viimeksi muokattu

27.03.2024
Ratkaisun perusidea

Kenelle?

Kotona asuville senioreille, joilla on käytössä etälaite. Palvelu on kohdistettu erityisesti niille asiakkaille, joilla on fyysisiä tai psyykkisiä esteitä osallistua lähipalveluihin.  Etäryhmään ilmoittaa asiakkaan tunteva ammattilainen.  Kehittämisen aikana  ilmoittautumisjärjestelmä vaihtui ja sen avulla voitiin helpottaa ilmoittajien roolia sekä ryhmänohjaajien tehtävää. Tieto löytyy helpommin, raportteja saadaan paremmin ja käyttöoikeuksien hallinnointi on helpompaa. 

Tavoite ja sisältö

Etäryhmien tavoitteena on vahvistaa fyysistä toimintakykyä ja vähentää yksinäisyyden tunnetta. Lisäksi ryhmissä voidaan tuottaa myös tietopainotteista sisältöä.  Ryhmien sisältöä  on kohdennettu niin, että eri tilanteissa ja toimintakyvyltään erilaiset asiakkaat saavat paremmin itselleen sopivaa etäryhmäpalvelua. Kulttuurinen vanhustyö on huomioitu ryhmien sisällöissä. 

Liikuntaryhmät jakaantuvat tuolijumppaan ja seisten ja istuen tehtävään jumppaan.

Keskusteluryhmissä on vastavuoroiseen keskusteluun kykeneviä, jotka pystyvät tekemään vaikeampiakin aivojumppaharjoitteita sekä tuolijumppaharjoitteita. Keskusteluryhmien teemat voivat olla ns. yleisteemoja tai kulttuuri- tai  luontopainotteisia. 

Muistiryhmissä puhutaan muistiin liittyvistä asioista.  Toisessa ryhmässä on  helpompia aivojumppaharjoitteita ja liikuntaosuus. Toisessa ryhmässä aivojumppaharjoitteet on hyvin yksinkertaisia ja ryhmän sisältö on ohjaajavetoisempaa. 

Lisäksi tavoitteena on tuottaa päihteitä käyttävien  ryhmä sekä mielen hyvinvoinnin ryhmä, mutta niitä ei ole vielä toteutettu. 

Kuka toteuttaa?

Etäryhmien tuottamista on keskitetty ja niitä toteuttaa 4 yksikköä ja n. 15 työntekijää (sosiaaliohjaajia, lähihoitajia, kulttuuriohjaajia, liikuntaohjaajia, fysioterapeutteja) osana muita perustehtäviään. 

Toimintaympäristö

Seniorikeskusten palvelukeskukset järjestävät monipuolista maksutonta toimintaa kotona asuville senioreille. Kaikki eivät kuitenkaan pääse osallistumaan palvelukeskuksen toimintaan ja etäryhmät ovat mahdollisuus viedä palvelua kotiin. Etäryhmät toteutetaan etälaitteella, joka on käytössä mm. etähoidossa. Käytännössä asiakkaat ovat pääosin kotihoidon asiakkaita, joilla on vaikeuksia osallistua palvelukeskusten lähiryhmiin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohteena on ollut erityisesti sisäiset prosessit ja osittain asiakkaille näkyvä palvelu. Asiakkaiden osallistuminen kehittämiseen on ollut haaste, koska heillä on rajalliset mahdollisuudet osallistua kodin ulkopuolella ja palaute ryhmissä on aina tyytyväistä, kun ohjaajat sitä kysyvät. Myös erillisten tiedonkeruulomakkeiden lähettäminen on hankalaa, koska osallistujilla voi olla vaikeuksia palauttaa niitä ja joillakin voi olla hankala yhdistää mihin lomake liittyy.  Kehittämisessä on kerätty ja hyödynnetty hiljaista tietoa, jota on kertynyt ilmoittajille ja ryhmänohjaajille. 

Kehittämiseen on osallistunut senioriasiakkaiden kanssa toimivia työntekijöitä, lisäksi on tehty yhteistyötä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa, päällekkäisen palvelun vähentämisen ja yhteistyön vahvistamiseksi.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Alussa on hyvä määritellä: 

  1. Palvelun tavoite: kenelle tuotetaan? Mitä palvelulla tavoitellaan? Miten vältetään päällekkäinen tuotanto muiden toimijoiden kanssa? 
  2. Palvelun sisältö
  3. Kuinka paljon on mahdollista toteuttaa? Mikä on riittävä taso? - resurssit
  4. Kuinka tuotetaan? Omalla laitteella vai etälaitteella? Saako laitteen vain etäryhmiin osallistumiseen? 
  5. Onko palvelu maksullinen vai maksuton?
  6. Kirjataanko palvelusta vai ei? 
  7. Kuka tuottaa? Keskitetty malli vai hajautettu? Kuinka monta työntekijää palveluun sidotaan? 
  8. Miten asiakkaat pääsevät palveluun? Ilmoittautuminen?
  9. Markkinointi: miten tehdään, kuka tekee?
  10. Kuka  /ketkä ovat vastuussa palvelun kehittämisestä ja seurannasta?
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Keskittämisen myötä yhteisesti tunnistettuja haasteita on saatu ratkottua ja edistettyä:

  • ryhmien määrää on voitu vähentää ilman, että sillä on ollut vaikutusta asiakkaiden saamaan palveluun (täyttöasteita on saatu nostettua) > kustannusvaikuttavuus
  • tuottavien yksiköiden vähäisempi määrä vaikuttaa laitekuluihin sekä helpottaa yhteistä sopimista ja asioiden jalkauttamista sekä vähentää työntekijöiden etäryhmiin käytettyä yhteenlaskettua aikaa
  • Ryhmien sisältöjen yhdenmukaistamisella voidaan helpottaa markkinointia, ryhmiin ilmoittavien tahojen työtä, ryhmänohjaajien työtä sekä vahvistaa tasalaatuisempaa palvelua
  • Markkinointi on edelleen haaste, mutta sen edistämiseksi on luotu erilaisia välineitä: teams-infot ammattilaisille, kuukausitiedotteet, intrasivu. 
  • asiakasosallisuuden osalta on tunnistettu haasteeksi se, että asiakkailta harvoin saa palautetta ja jälkikäteiskyselyt voisivat olla hankalia palauttaa ja joillekin hämmentäviäkin. Osallisuutta pyritään huomioimaan jokaisella kerralla: asiakkailta kysytään mitä mieltä he ovat ja pyydetään ehdotuksia. Menetelmänä käytetään esim. peukutusta (peukku ylös, alas, sivulle). 
  • Kehittäminen jatkuu vielä. 
Vinkit toimintamallin soveltajille

Etäryhmiä voi toteuttaa eri elämäntilanteissa oleville. Ryhmien suunnittelussa kannattaa lähteä keskitetystä mallista: jos palvelun tuottajien määrä kasvaa isoksi, sen hallintaan tulee kiinnittää enemmän huomiota, jotta käytännöt pysyvät hallittavissa. Yhteinen sopiminen toimintamalleista on toisaalta hitaampaa, mutta vähentää sitä, että samaa ongelmaa ratkotaan monessa paikassa. Usein ratkaisut myös toimivat pohjana muille ratkaisuille ja erilaisten toimintamallien kirjo vaikeuttaa uusien elementtien lisäämistä. 

Etäpalvelu mahdollistaa ei-paikkasidonnaisuuden, mutta se edellyttää sitä, että palvelua katsotaan koko ajan myös laajemmasta perspektiivistä: mitä yksittäiset ryhmät tarkoittavat kokonaisuuden kannalta. Etäpalvelun käyttäjä voi tulla myös oman "alueen" ulkopuolelta, eikä hänelle ole samalla tavalla merkitystä mistä palvelu tuotetaan kuin ehkä lähipalvelussa. Toisaalta etäpalvelu voi toimia myös kannustimena siirtyä lähipalvelun käyttäjäksi ja etäryhmäohjaajien on hyvä tuntea myös lähipalvelujen tarjontaa. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Aihealueet

Kohderyhmä