Etämittaukset: pef etämittaus, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella kehitettiin etä-PEF mittausten toimintamalli astman diagnoosivaiheeseen. PEF-etäseuranta on mobiilisovelluksella ja digitaalisella PEF-mittarilla toimiva palvelu.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on  asiakkaat, joilla epäillään astmaa. Pilottiin osallistuneille asiakkaille lähetettiin kysely.

Ratkaisun perusidea

Pef-ohjaus (diagnoosivaiheessa 2vkoa)

  • Avaava lääke, kaksi annosta jokaisella puhalluskerralla, varmista resepti 
  • Mikäli avaavasta lääkkeestä häiritseviä oireita (sydämen tykytystä, käsien tärinää), voi ottaa x1. Tärkeä muistuttaa lääkkeenottotekniikka ja suun huuhtelu.
  • Pääsääntöisesti Orlan etäpef-mittarilla 
  • Tarvittaessa manuaalisella mittarilla. Kun astmaa ei ole vielä todettu, asiakas saa terveysasemalta pef-mittarin, ja näitä ei kerätä pois vaan jäävät asiakkaalle. Joko asiakas tai hoitaja syöttää manuaalisesti mitatut pef-tulokset pef.fi taulukkoon ja hoitaja siirtää ne Orlan laskuriin.  

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Laitteet ja sovellus ostettiin Orlalta. Yhteistyössä Orlan kanssa koulutettiin hoitajat etä-PEF mittarin käyttöön. Organisaatiossa on Teams keskusteluryhmä missä etä-PEF mittauksia toteuttavat hoitajat voivat keskenään  keskustella haasteista ja onnistumisista ja saada hyviä vinkkejä omaan työhönsä.

Tiedottamista toteutettu monikanavaisesti ja monta kertaa eri ajankohtina.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Sisällön suunnittelussa ja pilottisuunnitelmassa tulee olla mukana asiakasrajapinnassa työskenteleviä ammattilaisia sekä heidän esihenkilöitään. 

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​? Tarvitaan innokkaita kehittäjiä organisaation sisältä. Huomioitava, että asiakastyötä tekevien ammattilaisten ajankäyttö on rajallista. 

  • Kehittämistyöllä selkeät tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä etä-PEF käyttöönotolla saavutetaan asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta?​ Digitaalisten palveluiden tulisi säästää resursseja, vaikka kehittämisvaiheessa resursseja kuluukin enemmän.

  • Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely tehtävä huolellisesti.

  • Suunnitellaan seuranta, arviointi ja raportointi jo kehittämisvaiheessa.

  • Toimintamallia kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli ei ole saavuttanut odotettua suosiota ammattilaisten  keskuudessa. Ammattilaisen kyselyn mukaan  palvelua aktiivisesti käyttävät ammattilaiset olivat kuitenkin sitä mieltä, että palvelu on hyvä ja laadukas. Resurssipula ja ammattilaisten suhtautuminen vaikutti projektiin negatiivisesti. Potilasnäkökulmasta palvelu nähtiin hyödylliseksi mutta ammattilaiset kokivat ohjauksen aikaa vieväksi. 

Pef.fi mittausten laskuri jäi kuitenkin pilotin jälkeen hyvin aktiiviseen käyttöön. Etä-PEF ja laskuri ovat saman sopimuksen mukaan käytössä hyvinvointialueella, joten myös etä-mittauksia tarjotaan edelleen asiakkaille.