Etämittaukset: pef etämittaus, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella kehitettiin etä-PEF mittausten toimintamalli astman diagnoosivaiheeseen. PEF-etäseuranta on mobiilisovelluksella ja digitaalisella PEF-mittarilla toimiva palvelu.
Toimintamallin nimi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella kehitettiin etä-PEF mittausten toimintamalli astman diagnoosivaiheeseen. PEF-etäseuranta on mobiilisovelluksella ja digitaalisella PEF-mittarilla toimiva palvelu.
Pef-ohjaus (diagnoosivaiheessa 2vkoa)
- Avaava lääke, kaksi annosta jokaisella puhalluskerralla, varmista resepti
- Mikäli avaavasta lääkkeestä häiritseviä oireita (sydämen tykytystä, käsien tärinää), voi ottaa x1. Tärkeä muistuttaa lääkkeenottotekniikka ja suun huuhtelu.
- Pääsääntöisesti Orlan etäpef-mittarilla
- Tarvittaessa manuaalisella mittarilla. Kun astmaa ei ole vielä todettu, asiakas saa terveysasemalta pef-mittarin, ja näitä ei kerätä pois vaan jäävät asiakkaalle. Joko asiakas tai hoitaja syöttää manuaalisesti mitatut pef-tulokset pef.fi taulukkoon ja hoitaja siirtää ne Orlan laskuriin.
Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.
Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.
Kohderyhmänä on asiakkaat, joilla epäillään astmaa. Pilottiin osallistuneille asiakkaille lähetettiin kysely.
Laitteet ja sovellus ostettiin Orlalta. Yhteistyössä Orlan kanssa koulutettiin hoitajat etä-PEF mittarin käyttöön. Organisaatiossa on Teams keskusteluryhmä missä etä-PEF mittauksia toteuttavat hoitajat voivat keskenään keskustella haasteista ja onnistumisista ja saada hyviä vinkkejä omaan työhönsä.
Tiedottamista toteutettu monikanavaisesti ja monta kertaa eri ajankohtina.
Toimintamalli ei ole saavuttanut odotettua suosiota ammattilaisten keskuudessa. Ammattilaisen kyselyn mukaan palvelua aktiivisesti käyttävät ammattilaiset olivat kuitenkin sitä mieltä, että palvelu on hyvä ja laadukas. Resurssipula ja ammattilaisten suhtautuminen vaikutti projektiin negatiivisesti. Potilasnäkökulmasta palvelu nähtiin hyödylliseksi mutta ammattilaiset kokivat ohjauksen aikaa vieväksi.
Pef.fi mittausten laskuri jäi kuitenkin pilotin jälkeen hyvin aktiiviseen käyttöön. Etä-PEF ja laskuri ovat saman sopimuksen mukaan käytössä hyvinvointialueella, joten myös etä-mittauksia tarjotaan edelleen asiakkaille.
Kansikuva
