Etämittaukset: pef etämittaus, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella kehitettiin etä-PEF mittausten toimintamalli astman diagnoosivaiheeseen. PEF-etäseuranta on mobiilisovelluksella ja digitaalisella PEF-mittarilla toimiva palvelu.

Toimintamallin nimi
Etämittaukset: pef etämittaus, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella kehitettiin etä-PEF mittausten toimintamalli astman diagnoosivaiheeseen. PEF-etäseuranta on mobiilisovelluksella ja digitaalisella PEF-mittarilla toimiva palvelu.

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen terveysasemat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Leena Forslund

Luotu

28.03.2025

Viimeksi muokattu

12.06.2025
Ratkaisun perusidea

Pef-ohjaus (diagnoosivaiheessa 2vkoa)

  • Avaava lääke, kaksi annosta jokaisella puhalluskerralla, varmista resepti 
  • Mikäli avaavasta lääkkeestä häiritseviä oireita (sydämen tykytystä, käsien tärinää), voi ottaa x1. Tärkeä muistuttaa lääkkeenottotekniikka ja suun huuhtelu.
  • Pääsääntöisesti Orlan etäpef-mittarilla 
  • Tarvittaessa manuaalisella mittarilla. Kun astmaa ei ole vielä todettu, asiakas saa terveysasemalta pef-mittarin, ja näitä ei kerätä pois vaan jäävät asiakkaalle. Joko asiakas tai hoitaja syöttää manuaalisesti mitatut pef-tulokset pef.fi taulukkoon ja hoitaja siirtää ne Orlan laskuriin.  

 

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on  asiakkaat, joilla epäillään astmaa. Pilottiin osallistuneille asiakkaille lähetettiin kysely.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Laitteet ja sovellus ostettiin Orlalta. Yhteistyössä Orlan kanssa koulutettiin hoitajat etä-PEF mittarin käyttöön. Organisaatiossa on Teams keskusteluryhmä missä etä-PEF mittauksia toteuttavat hoitajat voivat keskenään  keskustella haasteista ja onnistumisista ja saada hyviä vinkkejä omaan työhönsä.

Tiedottamista toteutettu monikanavaisesti ja monta kertaa eri ajankohtina.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli ei ole saavuttanut odotettua suosiota ammattilaisten  keskuudessa. Ammattilaisen kyselyn mukaan  palvelua aktiivisesti käyttävät ammattilaiset olivat kuitenkin sitä mieltä, että palvelu on hyvä ja laadukas. Resurssipula ja ammattilaisten suhtautuminen vaikutti projektiin negatiivisesti. Potilasnäkökulmasta palvelu nähtiin hyödylliseksi mutta ammattilaiset kokivat ohjauksen aikaa vieväksi. 

Pef.fi mittausten laskuri jäi kuitenkin pilotin jälkeen hyvin aktiiviseen käyttöön. Etä-PEF ja laskuri ovat saman sopimuksen mukaan käytössä hyvinvointialueella, joten myös etä-mittauksia tarjotaan edelleen asiakkaille.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Sisällön suunnittelussa ja pilottisuunnitelmassa tulee olla mukana asiakasrajapinnassa työskenteleviä ammattilaisia sekä heidän esihenkilöitään. 

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​? Tarvitaan innokkaita kehittäjiä organisaation sisältä. Huomioitava, että asiakastyötä tekevien ammattilaisten ajankäyttö on rajallista. 

  • Kehittämistyöllä selkeät tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä etä-PEF käyttöönotolla saavutetaan asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta?​ Digitaalisten palveluiden tulisi säästää resursseja, vaikka kehittämisvaiheessa resursseja kuluukin enemmän.

  • Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely tehtävä huolellisesti.

  • Suunnitellaan seuranta, arviointi ja raportointi jo kehittämisvaiheessa.

  • Toimintamallia kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella. 

Kansikuva
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt