Etäpäivätoiminnan laajentamisen tukeminen Keski-Suomen hyvinvointialueella
Etäpäivätoiminnan palveluja laajentamalla, tunnistamalla asiakassegmentit ja markkinoinnin tehostamisen avulla etäpäivätoiminta voidaan laajentaa saavutettavaksi joko Keski-Suomen hyvinvointialueelle.
Etäpäivätoiminnan kehittämistä on lähdetty kehittämään yhteistyössä varhaisentuen palveluiden kanssa ohjaus- ja työryhmissäryhmissä.
Etäpäivätoiminnan kehittämistä on lähdetty kehittämään yhteistyössä varhaisentuen palveluiden kanssa ohjaus- ja työryhmissäryhmissä. Etäpäivätoimintaa tuotetaan Keski-Suomen hyvinvointialueella kahdesta toimipisteestä, Jyväskylästä ja Saarijärveltä. Ennen laajennuksen toteutusta Tulkoti-hankkeesta osallistuttiin aktiivisesti kotihoidon myöntämisen kriteereiden ja soveltamisohjeiden päivittämiseen. Asiakassegmentoinnin avulla saimme hahmoteltua mitkä asiakasryhmät etäpäivätoiminnasta parhaiten hyötyivät. Asiakassegmentoinnista nousi esiin neljä erilaista asiakasryhmää: Asiakassegmentoinnin lisäksi etäpäivätoiminnan asiakkaiden tunnistamista varten laadittiin RAI:hin laatumoduuli, joka antaa herätteen sopivasta asiakkuudesta.
Tavoitteiden saavuttamisen edellytyksinä tärkeiksi asioiksi nousi seuraavat asiat:
- Asiakassegmentointi ja asiakkuuksien tunnistaminen: Tunnistetut asiakassegmentit 1) etäpäivätoiminnan asiakkaat 2) etähoivan asiakkaat 3) etäpäivätoiminnan ja kuntouttavan päivätoiminnan yhteisasiakkuus 4) omaishoitajat.
- Etäpäivätoiminnan sisällön suunnittelu: Etäpäivätoiminnan sisällön suunnitteluun on panostettu ja yhteistyötä on tehty Jyväskylän ja Saarijärven työntekijöiden kesken. On todettu hyväksi, että jokaisella ryhmällä sama ohjelmasapluuna, mutta myös ryhmien toiveita otetaan huomioon. Jokaiseen etäpäivätoiminnan ryhmäkertaan pyritään liittämään jokin liikuntaosio, kuulumisten vaihto sekä näiden lisäksi joko musiikki- tai pelihetki. Asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaisesti ollaan myös sisältöä tuotettu, ja joillain kerroilla on pyydetty sisällön pitäjäksi toiveiden mukaisesti joku asiantuntija tai seurakunnasta.
- Riittävä ja toimiva laitemäärä: Pilotista saatujen tulosten perusteella etäpäivätoimintaa tullaan jatkossa tarjoamaan päivätoiminnasta lainatulla lainalaitteella. Ennen laajentamista etä- ja digipalvelukeskuksesta hommattiin niin Jyväskylän kuin Saarijärvenkin toimipisteisiin lisää lainalaitteita.
- Markkinointi: Etäpäivätoimintaa markkinointiin mm. etähoivan ja kuntouttavan arviointijakson koulutuksissa. Etähoivan ja etäpäivätoiminnan yhteisasiakkuuteen kannustettiin. Asiakasohjaajille ja palvelupäälliköille sekä palveluvastaaville kerrottiin etäpäivätoiminnan palvelusta Tulkoti-hankkeiden työpajoissa ja tapaamisissa.
Etäpäivätoiminta palvelusta on tehty blogikirjoitus ja ohjausvideo syksyllä 2023, jossa korostetaan asiakas näkökulmaa. Ohjausvideon tarkoituksena on kehittää etäpäivätoiminnan markkinointia ja työkaluksi asiakasohjaukseen sekä kotihoitoon. Ohjausvideon avulla etäpäivätoiminnan palvelusta saa alle kahdessa minuutissa esiin kokonaiskuvan asiakasnäkökulmasta. Blogikirjoitukseen pääset tutustumaan: Etäpäivätoiminnasta ja kuntouttavasta päivätoiminnasta virkistystä ja vertaistukea ikääntyneiden arkeen | Keski-Suomen hyvinvointialue (hyvaks.fi)
Linkki etäpäivätoiminnan ohjausvideoon: Etäpäivätoiminta ikääntyneille | Vertaistukea ja virkistystä arkeesi - YouTube
Etäpäivätoiminnan lisäksi tehtiin ohjausvideo myös kuntouttavasta päivätoiminnasta, joka on myös varhaisen tuen palvelu. Kuntouttava päivätoiminta on tarkoitettu kotona asuville ikääntyneille, joiden toimintakyky on alentunut tai vaarassa alentua. Kuntouttava päivätoiminta sisältää monipuolisesti toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa sekä ruokailun. Tärkeänä osana on sosiaalinen kanssakäyminen ja vertaistuki. Palvelu on määräaikaista.
Linkki kuntouttavan päivätoiminnan ohjausvideoon: Kuntouttava päivätoiminta ikääntyneille | Monipuolista toimintaa ja tukea arkeesi - YouTube
Etäpäivätoiminnan toteutumista seurataan kuukausittain aluekohtaisesti:
- Etähoivan piirissä olevien asiakkaiden määrällä
- Asiakaspalautetta kysytään jokaisella ryhmätapaamisella ja saatujen palautteiden pohjalta palvelua ja sen sisältöä kehitetään
Kohderyhmänä on ikääntyneet ja heidän omaishoitajat. Etäpäivätoiminnan tavallisimpia asiakkaita ovat yksinasuvat iäkkäät. Ryhmätoiminnasta ja yhteisistä keskusteluhetkistä hyötyvät asiakkaat, jotka kokevat myös turvattomuutta.