Etäpäivätoiminnan laajentamisen tukeminen Keski-Suomen hyvinvointialueella

Etäpäivätoiminnan palveluja laajentamalla, tunnistamalla asiakassegmentit ja markkinoinnin tehostamisen avulla etäpäivätoiminta voidaan laajentaa saavutettavaksi joko Keski-Suomen hyvinvointialueelle. 

Toimintamallin nimi
Etäpäivätoiminnan laajentamisen tukeminen Keski-Suomen hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etäpäivätoiminnan palveluja laajentamalla, tunnistamalla asiakassegmentit ja markkinoinnin tehostamisen avulla etäpäivätoiminta voidaan laajentaa saavutettavaksi joko Keski-Suomen hyvinvointialueelle. 

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Etäpäivätoiminta ikääntyneille | Vertaistukea ja virkistystä arkeesi
Kuva
Etäpäivätoiminnan asiakaspolku
Kuvateksti
Etäpäivätoiminnan asiakaspolku

Tekijä

Mira Vikström

Luotu

29.08.2023

Viimeksi muokattu

28.11.2023
Ratkaisun perusidea

Etäpäivätoiminnan palveluja kehittämällä voidaan tukea ikääntyneiden arjessa pärjäämistä, toimintakykyä ja itsenäisyyttä. Etäpäivätoiminnan palveluja kehittämällä ja laajentamalla ne yhdenmukaiseksi, sekä saavutettaviksi voidaan palveluita suunnata palvelutarpeen arvioinnin perusteella ikääntyneille tai heidän omaishoitajilleen . Etäpäivätoiminnan palvelua tuotetaan Keski-Suomen hyvinvointialueella Jyväskylästä ja Saarijärveltä ja asiakkaat ennen palvelun laajentamista ovat olleet Jyväskylän ja Saarijärven alueelta. Tavoitteena on laajentaa etäpäivätoiminta saavutettavaksi koko hyvinvointialueelle.

Tulkoti-hankkeessa tehtiin yhteistyössä Keski-Suomen hyvinvointialueen varhaisen tuen kanssa ohjausvideo. Ohjausvideon tarkoituksena on kehittää etäpäivätoiminnan markkinointia ja työkaluksi asiakasohjaukseen sekä kotihoitoon. Ohjausvideon avulla etäpäivätoiminnan palvelusta saa alle kahdessa minuutissa esiin kokonaiskuvan asiakasnäkökulmasta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on ikääntyneet ja heidän omaishoitajat. Etäpäivätoiminnan tavallisimpia asiakkaita ovat yksinasuvat iäkkäät. Ryhmätoiminnasta ja yhteisistä keskusteluhetkistä hyötyvät asiakkaat, jotka kokevat  myös turvattomuutta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäpäivätoiminta on uusi palvelu Keski-Suomen hyvinvointialueella, mutta jo nyt asiakkaita on saatu eteläisellä alueella Jyväskylän lisäksi Joutsasta, Petäjävedeltä, Konnevedeltä ja Hankasalmelta. Etäpäivätoiminnan asiakastyytyväisyyttä seurataan ja ohjaajat jokaisella kerralla kysyvät asiakkaiden mielipiteitä toiminnan sisällöstä. Saatu palaute on ollut pelkästään positiivista. Tähän hetkiseen laajentumiseen ollaan hyvin tyytyväisiä. Toiveena on toki, että ohjausvideot toisivat etäpäivätoiminnan palvelulle näkyvyyttä ja uusia asiakkaita saataisiin niin Jyväskylän kuin Saarijärven toimipisteeseen.  

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä