Etäpäivätoiminnan toimintamalli
Etäpäivätoiminnan toimintamallin kuvaamisen ja käyttöönoton tavoitteena oli yhtenäistää Keusoten tarjoaman etäpäivätoiminnan toimintatapa ja yhdenvertaistaa asiakkaiden arviointiin käytettävää mittaristoa.
Väestö ikääntyy ja yksinäisyyttä kokevien sekä palveluja tarvitsevan väestön osuus kasvaa, jolloin sote-henkilöstön riittävyyden takaamiseksi on löydettävä palveluratkaisuja, jotka korvaavat kotikäynnin mutta tuottavat ikääntyneelle toimintakyvyn tukea. Etäpäivätoiminnalla pystytään tuottamaan ikääntyneelle psykososiaalista tukeva ja yksinäisyyttä ehkäisevää palvelua.
Toimintamallin kehittämisen tueksi hanke toteutti
etäpäivätoiminnan asiakkaille asiakaskyselyn, jolla kartoitettiin toiveita palvelun sisällölle ja ajankohdalle. Toiveet palvelujen sisällöstä on huomioitu nykyisessä toiminnassa mahdollisuuksien mukaan. Tulevaisuuden tahtotilana on tarjota etäpäivätoimintaa ennaltaehkäisevänä ja varhaisen tuen palveluna asiakkaille, jotka eivät ole vielä Keusoten palvelujen piirissä. Tulevaisuudessa on tarkoitus hyödyntää laajemmin eri sidosryhmiä etäpäiväryhmien palvelusisältöjen tuottamisessa.